• Luckiest

Några fler viktväktare?

Har precis signat upp mig på 3 månader hos viktväktarna och har försökt söka efter aktiva trådar med fler viktväktare men inte hittat några så, jag startar en egen! 

Här tänkte jag vi kunde peppa varandra, tipsa om recept och tala om framgångar, uppgångar och nedgångar så, shoot! 

• Svar på tråden Några fler viktväktare?
  • GladaFrun

Fast på VV räknar vi ju pp, inte kalorier... Jag tycker du ska prata med din konsulent och lämna in dina checklistor så du får rätt hjälp.

• Fidelis ad urnam
    GladaFrun skrev 2012-08-06 22:09:40 följande:
    Fast på VV räknar vi ju pp, inte kalorier... Jag tycker du ska prata med din konsulent och lämna in dina checklistor så du får rätt hjälp.

Man måste faktiskt tänka på att vissa frukter innehåller mycket kalorier, därför var de inte pointsfria förut. Sedan är för mycket fruktsocker inte bra.

Många som jag har varit i kontakt med, som inte har gått ner i vikt, gick inte ner i vikt pga för stort intag av frukt.

Bara för att man räknar points har man ingenting att förlora på att ha koll på kalorier, näringsinnehåll osv osv.
  • Mallas

Jajja - Jag har sett att många födoämnen går att räkna som portioner, tex 1 portion, utan att väga. Väger och mäter du din mat? Äter du bra mat för dina pp? Dvs balanserad kost med intag av alla delar från kostcirkeln? Äter du något i anslutning till att du tränat? Om du har svårt att äta upp dina points kanske du behöver fundera på vad du äter. Inte nödvändigtvis äta mer utan byta ut en del mat mot andra råvaror. Tex avokado i salladen, mellanmjölk istället för blå osv. Min erfarenhet är att de som har fastnat kan behöva få hjälp av konsulenten. Ibland är det tex vad man äter, när man äter eller att man behöver variera sig. Oftast räcker det att de får i uppgift att fylla i checklistan exakt under en vecka, dvs vad de äter, hur mycket och vilka tider de äter. Det kanske kan vara värt ett försök?

• YummyMami
    jajja skrev 2012-08-06 21:15:10 följande:
    Nä jag äter aldrig upp pointsen från träningen jag orkar inte äta så pass mycket. Äter kanske 4 frukter per dag, som mest.

Äter regelbundet oxå....

Byt ut till mer kaloririka saker så att du äter upp ALLA pp. Du har varit tapper ju, och det är ok att skita i allt i några dagar eller en vecka då när det bara skiter sig. Men ge inte upp helt. *styrke kram*
    Veckans vägning var UNDERBAR! Följ mor och dotter med viktproblem på två olika sätt viktsaklart.bloggplatsen.se/
  • GladaFrun

4 frukter är ok.

Visst ska man ha koll på näringsinnehåll men när du äter tex en banan så går det åt lika mycket energi för kroppen att förbränna den som du stoppar i det, det är därför den kan ha pp 0.

Prata med en konsulent så får du rätt info

• Fidelis ad urnam
    GladaFrun skrev 2012-08-07 09:04:37 följande:
    4 frukter är ok.

Visst ska man ha koll på näringsinnehåll men när du äter tex en banan så går det åt lika mycket energi för kroppen att förbränna den som du stoppar i det, det är därför den kan ha pp 0.

Prata med en konsulent så får du rätt info
    Det var mer än jag visste
    Alla tränare, som jag känner, varnar för att äta mycket banan just för att det är en frukt med mycket kalorier. Jag har pratat med VV konsulenter som sagt att just banan och vindruvor är frukter man ska vara försiktig med och jag har hört konsulenter ge tipset att dra ner ordentligt på frukt pga fruktsocker och energiinnehåll.

Men men, alla gör som de vill. Jag följer fler råd än bara VV och det funkar väldigt bra. 
    Säger inte att medlemmen inte ska prata med en konsulent, absolut inte. Men kommer med tips ändå som hon kan försöka om hon vill.  
  • GladaFrun

Det ligger oerhört mycket forskning bakom PP-programmet. Jag har gått konsulentutb så jag vet vad jag pratar om

Upp till 5 frukter om dagen är "normal" konsumtion och ska inte påverka viktminskningen.

Har dock också hört konsulenter prata om att dra ner på frukt, men det är dock inget som VV förespråkar....

Om en medlem står stilla i vikt och konsulenten ber den lämna in en ifylld checklista veckan efter så har de allra flesta gått ner i vikt då. Slarv m checklista el att man inte förstår programmet är vanligaste orsaken till utebliven viktminskning

• Fidelis ad urnam
    GladaFrun skrev 2012-08-07 10:10:57 följande:
    Det ligger oerhört mycket forskning bakom PP-programmet. Jag har gått konsulentutb så jag vet vad jag pratar om

Upp till 5 frukter om dagen är "normal" konsumtion och ska inte påverka viktminskningen.

Har dock också hört konsulenter prata om att dra ner på frukt, men det är dock inget som VV förespråkar....

Om en medlem står stilla i vikt och konsulenten ber den lämna in en ifylld checklista veckan efter så har de allra flesta gått ner i vikt då. Slarv m checklista el att man inte förstår programmet är vanligaste orsaken till utebliven viktminskning
    Ja absolut är det så, alltså att slarv med checklistan orsakar stopp i viktnedgång. Men så även frukt i många fall. 
    En banan innehåller ju över 100 kalorier, det är ganska mycket.
    Men men. Jag tycker det är viktigt att, utöver pointsen, ha lite koll på kalorier, vad som mättar osv osv. Det funkar för mig och jag har hittills snittat på -1kg i veckan och fortsätter ner, ner och ner.
    Jag ser inte VV som en quick fix utan som ett sätt att lära mig äta rätt och detta måste jag kunna göra även utan points att luta mig mot. Så jag låter mig inte bindas blint till enbart pointstänket.

• GladaFrun

Det är rätt, Fidelis Man kan gå ner i vikt av choklad också men då mår man inte så bra. Bättre att frossa i frukt och grönt!

Svar på tråden Några fler viktväktare?