GladaFrun skrev 2012-08-07 10:10:57 följande:
Det ligger oerhört mycket forskning bakom PP-programmet. Jag har gått konsulentutb så jag vet vad jag pratar om
Upp till 5 frukter om dagen är "normal" konsumtion och ska inte påverka viktminskningen.
Har dock också hört konsulenter prata om att dra ner på frukt, men det är dock inget som VV förespråkar....
Om en medlem står stilla i vikt och konsulenten ber den lämna in en ifylld checklista veckan efter så har de allra flesta gått ner i vikt då. Slarv m checklista el att man inte förstår programmet är vanligaste orsaken till utebliven viktminskning

Ja absolut är det så, alltså att slarv med checklistan orsakar stopp i viktnedgång. Men så även frukt i många fall.
En banan innehåller ju över 100 kalorier, det är ganska mycket.
Men men. Jag tycker det är viktigt att, utöver pointsen, ha lite koll på kalorier, vad som mättar osv osv. Det funkar för mig och jag har hittills snittat på -1kg i veckan och fortsätter ner, ner och ner.
Jag ser inte VV som en quick fix utan som ett sätt att lära mig äta rätt och detta måste jag kunna göra även utan points att luta mig mot. Så jag låter mig inte bindas blint till enbart pointstänket.