• ljung och viol

Har du testat lchf?

Nyfiken på hur många som testat denna "diet" som är så inne nu.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du testat lchf?
  • Glass

Äter LCHF och har gjort i 4-5 månader. 
    Mår bra av det, går ner lite i vikt av det och det är väldigt enkelt. 

Jag är inte "fanatisk" om jag får använda det ordet. jag äter faktiskt en kaka om jag ska fika med mitt barn, jag kan faktiskt äta en potatis om jag verkligen är sugen på det. Jag äter faktiskt allt som jag vill äta, men inte så ofta och inte så mycket, men eftersom mitt sockerberoende är borta nu och jag inte triggas så himla lätt av kolhydrater, så känner jag sällan sug efter det som skulle kunna anses "förbjudet".

Jag har varken normalvikt eller är speciellt aktiv, men jag har valt det här sättet att leva och vill leva det en lång tid framöver, så då gör det mig inget att jag går ner lite saktare i vikt om jag äter något som kanske stoppar upp viktminskningen lite. 

Jag tycker att det är synd att det är så svart eller vitt i den här frågan. Folk går all in och avskyr det de inte gör. "Socker är ett GIFT!" eller "LCHF är FARLIGT"
    Varför måste det vara så, varför måste man bli så rabiat i vad man själv tycker?  Man behöver inte frälsa en hel värld bara för att man själv har hittat något som man mår bra av. 

Jag tycker att alla sätt att äta som folk mår bra av, är bra sätt att äta, för just de personerna.  

• yena89
    Jennie med ie skrev 2012-07-12 12:10:01 följande:
    Om du personligen inte säger så behöver du ju inte känna dig anklagad för det heller. Men det ÄR som en universalgrej som det ofta lyfts fram, fortsätt äta LCHF och lid ett tag med dina hemska anfall så att de stenar din skitkost skaffat dig kommer ut och sen är du underbart besvärsfri. Ungefär.
    Jag håller med att det finns en hel del LCHFare som tror att dom har lösningen på allt och att det ALDRIG är LCHF's fel och bla bla bla. Tycker det är Jätte tråkigt.
    Jag skulle aldrig säga att nån ska genomlida smärta bara för att det KAN bli bättre.
    Det gjorde fruktansvärt ont men efter 2 dagar gick det över så jag hade TUR.
    Däremot säger att det KAN vara så och att man bör kolla upp det. Är det små stenar så kan dom komma ut av sig själva men har man andra problem eller stora stenar krävs ju ingrepp eller liknande.

Men att klanka ner på LCHFare för det är fel, istället ska man klaga på individen. Det är fel att säga "LCHFare gör si och så" när det bara är vissa individer.
    Man kan ju inte klanka på religion bara för vissa individer är idioter?
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • yena89
    Glass skrev 2012-07-12 12:19:25 följande:
    Jag tycker att det är synd att det är så svart eller vitt i den här frågan. Folk går all in och avskyr det de inte gör. "Socker är ett GIFT!" eller "LCHF är FARLIGT"
    Varför måste det vara så, varför måste man bli så rabiat i vad man själv tycker?  Man behöver inte frälsa en hel värld bara för att man själv har hittat något som man mår bra av. 

Jag tycker att alla sätt att äta som folk mår bra av, är bra sätt att äta, för just de personerna.  

• Jennie med ie
    yena89 skrev 2012-07-12 12:25:45 följande:
    Jag håller med att det finns en hel del LCHFare som tror att dom har lösningen på allt och att det ALDRIG är LCHF's fel och bla bla bla. Tycker det är Jätte tråkigt.
    Jag skulle aldrig säga att nån ska genomlida smärta bara för att det KAN bli bättre.
    Det gjorde fruktansvärt ont men efter 2 dagar gick det över så jag hade TUR.
    Däremot säger att det KAN vara så och att man bör kolla upp det. Är det små stenar så kan dom komma ut av sig själva men har man andra problem eller stora stenar krävs ju ingrepp eller liknande.

Men att klanka ner på LCHFare för det är fel, istället ska man klaga på individen. Det är fel att säga "LCHFare gör si och så" när det bara är vissa individer.
    Man kan ju inte klanka på religion bara för vissa individer är idioter?
    Jag klankade inte ner på LCHFare som grupp, inte ens på individerna, jag "klankade ner" på det förhållningssättet och den argumentationen som ofta kommer som bemötande när man nämner gallproblem. Stor skillnad. Huge.
  • MrsC74

Yena: menar du att du äter LCHF fast du har problem med gallan eller missar jag något ?

• Mörksuggan

Med ätstörningar i bagaget så undviker jag allt vad dieter heter. Jag fixar helt enkelt inte att utesluta saker helt ur min kost. Oavsett om det är kolhydrater eller fett. Men har heller inga problem med övervikt så jag ser ingen anledning till att jag skulle. Den eventuella vinst i form av att det är nyttigt för kroppen vägs inte upp av hur dåligt psykiskt man mår av en ätstörning med depression och suicidtankar. Men många verkar ju gilla detta sätt att äta och då är det väl bra för dom.

Man ska inte tro på allt som är sant...
  • ljung och viol
    Glass skrev 2012-07-12 12:19:25 följande:
    Äter LCHF och har gjort i 4-5 månader. 
    Mår bra av det, går ner lite i vikt av det och det är väldigt enkelt. 

Jag är inte "fanatisk" om jag får använda det ordet. jag äter faktiskt en kaka om jag ska fika med mitt barn, jag kan faktiskt äta en potatis om jag verkligen är sugen på det. Jag äter faktiskt allt som jag vill äta, men inte så ofta och inte så mycket, men eftersom mitt sockerberoende är borta nu och jag inte triggas så himla lätt av kolhydrater, så känner jag sällan sug efter det som skulle kunna anses "förbjudet".

Jag har varken normalvikt eller är speciellt aktiv, men jag har valt det här sättet att leva och vill leva det en lång tid framöver, så då gör det mig inget att jag går ner lite saktare i vikt om jag äter något som kanske stoppar upp viktminskningen lite. 

• Suri

Yena89, tack för dina råd. Det handlar ju mest om att få nya vanor. Så enkelt med kaffe och kex till stranden liksom. Nu får man tänka till lite. Men jag håller med. Småätandet har vi redan slutat med. Suget är borta. Vi är mätta längre. skönt! Det räcker med bara kaffe.

• yena89
    MrsC74 skrev 2012-07-12 12:36:20 följande:
    Yena: menar du att du äter LCHF fast du har problem med gallan eller missar jag något ?
    Nej, när jag började fick jag problem med gallan eftersom jag hade ätit ganska fettsnålt perioden innan och bildat gallstenar som åkte ur när jag bärjade med LCHF. Men jag hade tur och det slutade efter 2 dagar.

Men jag har läst om flera som har haft gallproblem som försvann med LCHF.
    Sen finns det dom som får gallproblem.
    Det är ju väldigt individuellt.
  • yena89
    Jennie med ie skrev 2012-07-12 12:33:36 följande:
    Jag klankade inte ner på LCHFare som grupp, inte ens på individerna, jag "klankade ner" på det förhållningssättet och den argumentationen som ofta kommer som bemötande när man nämner gallproblem. Stor skillnad. Huge.
    Då misstolkade jag förmodligen denna
    "
    "Du vet att då heter det att gallproblemen beror på att du tidigare ätit en massa kolhydrater (finns inget mellanläge ju), äter du sen LCHF så vill kroppen bara rensa ut en massa stenar du skaffat dig tidigare så då bör stå ut med en rent helvete ett tag för SEN blir allt bra..." lät väldigt dumförklarande i mina öron
    Mörksuggan skrev 2012-07-12 12:36:23 följande:
    Med ätstörningar i bagaget så undviker jag allt vad dieter heter. Jag fixar helt enkelt inte att utesluta saker helt ur min kost. Oavsett om det är kolhydrater eller fett. Men har heller inga problem med övervikt så jag ser ingen anledning till att jag skulle. Den eventuella vinst i form av att det är nyttigt för kroppen vägs inte upp av hur dåligt psykiskt man mår av en ätstörning med depression och suicidtankar. Men många verkar ju gilla detta sätt att äta och då är det väl bra för dom.
    Jag har också matstörningar i bagaget så jag undviker bantning. Diet betyder kosthållning så vad du än äter äter du efter en diet.

LCHF är för mig helt vanlig mat. Inget krångligt. Tvärtom hjälper LCHF mig att få kontroll. Visst faller jag för frestelser ibland, men det är ju bara mänskligt.
    Jag blir av med depression och ångest när jag äter LCHF.
Svar på tråden Har du testat lchf?