• ljung och viol

Har du testat lchf?

Nyfiken på hur många som testat denna "diet" som är så inne nu.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du testat lchf?
  • jagäraf

I början tyckte jag det var trist att utesluta frukt men efter ett tag försvann suget. Om jag äter frukt blir jag inte heller mättad utan väldigt hungrig efter ett kort tag. Dessutom är frukt till viss del farlig för tänderna, t ex såna där härliga gröna äpplen som Granny Smith fräter på tänderna och som ung blev jag tillsagd av tandläkaren att sluta äta såna om jag ville ha några tänder kvar.

Numera äter jag grönsaker som frukt, t ex vitkål är makalöst gott att knapra på. Nötter är också bra istället för frukt. 

• Suri

Har uteslutit kolisar i tre veckor nu. Läser på massor och jag och sambon testar oss fram. Vi är inte överviktiga, sambon tränar på hög nivå, jag skulle vilja gå ner 4-5kg. Men vi gör detta främst av hälsoskäl. Jag lider av migrän och kroniska inflammationer i lederna. Vi hoppas och tror att jag kommer att må bättre. Efter tre veckor (har inte vägt mig) känner jag mig smalare, fastare liksom. Magen är inte svullen, uppblåst. Den känslan är fantastisk! Det känns fortfarande skumt att fett inte är farligt. Svårt att fatta, det är så inpräntat i oss. Men det börjar sjunka in... Är inte sugen på pasta och bröd som jag verkligen äääälskar, däremot fikabröd... Åh, en bulle på stranden till kaffet. Slurp. Ska baka/fixa lite alternativ men tänkte att man kanske måste genomgå "abstinensperioden" klart först. Frukost och mellanmål är svårast tycker jag. Vad tar ni med i fikakorgen till stranden?

• Ajkje
    Jennie med ie skrev 2012-07-09 15:35:54 följande:
    Du vet att då heter det att gallproblemen beror på att du tidigare ätit en massa kolhydrater (finns inget mellanläge ju), äter du sen LCHF så vill kroppen bara rensa ut en massa stenar du skaffat dig tidigare så då bör stå ut med en rent helvete ett tag för SEN blir allt bra...

Jag har också gallproblem, och skulle dels inte få för mig att "stå ut" med värre besvär än jag redan har _bara för att_ man minsann ska äta lchf och dels har jag inga stenar som ska ut...
    Jag har hört det argumentet också och jag köper det inte heller.
    I mitt fall var det absolut direkt relaterat med lchf kost.
  • cherrycupecake83

Jag har aldrig testat, och kommer aldrig kunna då jag har gallproblem.

• Hillbillie

Jag har provat ett par omgångar, och förutom att tappa flera kilo, så har jag också mått bättre och sluppit den där spända, uppsvällda känslan i magen.

Dessvärre klarar jag inte att avstå potatis och bröd nån längre tid, och jag hade svårt att hitta på frukostar. Ägg och bacon stod mig upp i halsen...Så trots allt är det ingen kost för mig, även om jag vet att det är bra för många.

Har man däremot ork och tid så finns det jättemånga bra produkter så att man kan göra t ex pannkakor och baka ganska bra "bröd" själv. Jag använde fiberhusk...det blir lite slemmigare i konsistensen men fungerar ganska bra. Såser kan man reda med ägg och få dem lite tjocka och krämiga.

Är man allergisk eller har problem med galla o dylikt så är det såklart bättre att köra en annan diet. Allt kan ju inte passa alla.

Att äta vanligt, men utesluta bröd, ris, pasta o dyl, blir väl snarare GI än lchf. LCHF bygger ju på att man ställer om kroppens förbränning till att bränna fett istället för kolhydrater. Normalt förbränner kroppen kolhydraterna först, och sedan fettet. Finns inga kolhydrater, förbränner kroppen fettet direkt,  och då "får" man väl i och för sig äta vad man vill ( t ex frukt) bara man ser till att inte överskrida de där 20 gr kolhydrater/dag. Annars ställer man ju inte om förbränningen i alla fall.   För att  ställa om förbränningen krävs också att man äter mer fett än normalt.

LCHF beskylls ibland för att vara miljöovänlig för att man äter mer kött än vanligt, men det förstår jag inte. Det finns inget som säger att man måste öka köttmängden.      

• yena89
    ljung och viol skrev 2012-07-11 21:31:58 följande:
    Jag sa inte att det är farligt att utesluta frukt, jag sa tråkigt. Jag äter frukt för det är gott.
    Ja men då tycker du så. Jag tycker inte det är några problem att utesluta frukt, och då har jag ändå älskat frukt tidigare.
    Nuförtiden tänker jag inte ens på att jag inte äter frukt. Ser jag ett äpple blir jag inte ens sugen längre.

Många andra verkar däremot tycka att man går miste om något livsviktigt när man inte äter frukt och jag har fortfarande inte fått svar på vad det är. Det enda man hör är vitaminer men förstår inte riktigt hur dom tänker där för sist jag kollade fanns det vitaminer i grönsaker också.
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • yena89
    Ajkje skrev 2012-07-12 10:14:10 följande:
    Jag har hört det argumentet också och jag köper det inte heller.
    I mitt fall var det absolut direkt relaterat med lchf kost.
    Det handlar ju inte om att köpa argumentet eller inte. Det handlar om att i många fall är det så att man redan har gallstenar som nu försöker komma ut men i många fall handlar det om annar, att man tex inte har gallsten men har fått problem när man börjar med LCHF.

Men man får ju inte säga "Så var det för mig, det KANSKE är så för dig? Kolla upp det" för ni läser iställer "DET ÄR ABSOLUT SÅ ATT DU DEFINITIVT HAR HAFT GALLSTENAR INNAN FÖR DU HAR VRÄKT I MASSA PASTA OCH SOCKER FÖR ATT DU ÄTIT TALLRIKSMODELLEN SÅ DET ÄR INTE LCHF'S FET. DET ÄR DET ENDA ALTERNATIVET, DET KAN INTE BERO PÅ ANNAT".

Man får ju inte säga ett piss längre utan att ni tolkar det så...
  • yena89
    Hillbillie skrev 2012-07-12 10:56:25 följande:
    Jag har provat ett par omgångar, och förutom att tappa flera kilo, så har jag också mått bättre och sluppit den där spända, uppsvällda känslan i magen.

Dessvärre klarar jag inte att avstå potatis och bröd nån längre tid, och jag hade svårt att hitta på frukostar. Ägg och bacon stod mig upp i halsen...Så trots allt är det ingen kost för mig, även om jag vet att det är bra för många.

Har man däremot ork och tid så finns det jättemånga bra produkter så att man kan göra t ex pannkakor och baka ganska bra "bröd" själv. Jag använde fiberhusk...det blir lite slemmigare i konsistensen men fungerar ganska bra. Såser kan man reda med ägg och få dem lite tjocka och krämiga.

Är man allergisk eller har problem med galla o dylikt så är det såklart bättre att köra en annan diet. Allt kan ju inte passa alla.

Att äta vanligt, men utesluta bröd, ris, pasta o dyl, blir väl snarare GI än lchf. LCHF bygger ju på att man ställer om kroppens förbränning till att bränna fett istället för kolhydrater. Normalt förbränner kroppen kolhydraterna först, och sedan fettet. Finns inga kolhydrater, förbränner kroppen fettet direkt,  och då "får" man väl i och för sig äta vad man vill ( t ex frukt) bara man ser till att inte överskrida de där 20 gr kolhydrater/dag. Annars ställer man ju inte om förbränningen i alla fall.   För att  ställa om förbränningen krävs också att man äter mer fett än normalt.

LCHF beskylls ibland för att vara miljöovänlig för att man äter mer kött än vanligt, men det förstår jag inte. Det finns inget som säger att man måste öka köttmängden.      
    Det finns mkt gott LCHF-bröd nuförtiden. När jag började hittade jag bara Oopsie och sesambröd som inte var bröd för mig utan ganska äckligt, fast sesabrödet var gott som knäckebröd.

Ägg och bacon tycker jag är en dålig frukost. Ta bort bacon och gör istället olika omletter. Eller mackor. eller varför inte gårdagens middag.

Bara för att man har problem med gallan behöver det inte bli värre av LCHF. Man får testa sig fram. Vissa blir bättre, vissa blir sämre, det går inte att säga hur det blir.

Tar man bort de stora kolhydratskällorna så blir det LCHF eftersom fettprocenten ökar. Är man dessutom normalviktig och aktiv kan man äta potatis, rotfrukter, råris, bröd men i mindre mängder. LCHF är inte NO carb, det är LOW carb. Gränsen för LCHF är inte 20g kolhydrater, gränsen är 100g kolhydrater eller 10E% beroende på aktivitetsnivå. Är vi borta och grillar tar jag bara bort bröd/potatissallad. Jag äter då LCHF. Kött, sallad, grönsaker och såser. Dessutom äter jag inte mer än andra och då är det i princip ingen som frossar. Jag har ökat energin från fett automatiskt genom att ta bort bröd och potatis. Svårare än så är det inte.
    Till efterrätt blir det oftast glass med jordgubbar och grädde. Tar jag bort glassen får jag en perfekt LCHF.efterrätt.

Precis som du säger, man äter INTE MER KÖTT!!! Det är samma rekommendationer som SLV har. Sen att vissa väljer att missförstå och tro dom kan vräka i kött får dom stå för, det har inget med LCHF att göra.
    Dessutom försöker man att välja ekologiskt och närodlat samt gräsbeteskött.
  • yena89
    Suri skrev 2012-07-12 09:55:19 följande:
    Har uteslutit kolisar i tre veckor nu. Läser på massor och jag och sambon testar oss fram. Vi är inte överviktiga, sambon tränar på hög nivå, jag skulle vilja gå ner 4-5kg. Men vi gör detta främst av hälsoskäl. Jag lider av migrän och kroniska inflammationer i lederna. Vi hoppas och tror att jag kommer att må bättre. Efter tre veckor (har inte vägt mig) känner jag mig smalare, fastare liksom. Magen är inte svullen, uppblåst. Den känslan är fantastisk! Det känns fortfarande skumt att fett inte är farligt. Svårt att fatta, det är så inpräntat i oss. Men det börjar sjunka in... Är inte sugen på pasta och bröd som jag verkligen äääälskar, däremot fikabröd... Åh, en bulle på stranden till kaffet. Slurp. Ska baka/fixa lite alternativ men tänkte att man kanske måste genomgå "abstinensperioden" klart först. Frukost och mellanmål är svårast tycker jag. Vad tar ni med i fikakorgen till stranden?
    Du behöver ju då inte äta så strikt, och inte din sambo heller. Utan ni kan ju i princip äta fritt av det godkända och ta EN bulle typ en gång i veckan om ni vill.

Frukost: Omlett med olika fyllningar. LCHF-mackor. Rysk yoghurt med bär och hemmagjord musli. Gårdagens middag.

Mellanmål behövs oftast inte men skulle man vara hungrig kan en liten bit Brie eller en babybell vara gott. Eller en näve nötter eller grönsaker som man dippar i färskost.

Nu går jag i princip aldrig till stranden men har man en kylväska kan man ha med matiga muffins, eller om man vill ha nåt sött kan man baka citronmuffins kanske, LCHF såklart. Eller varför inte en paj och sallad? Bär och grädde?
    Finns ju massa att välja emellan.
  • Jennie med ie
    yena89 skrev 2012-07-12 11:47:56 följande:
    Det handlar ju inte om att köpa argumentet eller inte. Det handlar om att i många fall är det så att man redan har gallstenar som nu försöker komma ut men i många fall handlar det om annar, att man tex inte har gallsten men har fått problem när man börjar med LCHF.

Men man får ju inte säga "Så var det för mig, det KANSKE är så för dig? Kolla upp det" för ni läser iställer "DET ÄR ABSOLUT SÅ ATT DU DEFINITIVT HAR HAFT GALLSTENAR INNAN FÖR DU HAR VRÄKT I MASSA PASTA OCH SOCKER FÖR ATT DU ÄTIT TALLRIKSMODELLEN SÅ DET ÄR INTE LCHF'S FET. DET ÄR DET ENDA ALTERNATIVET, DET KAN INTE BERO PÅ ANNAT".

Man får ju inte säga ett piss längre utan att ni tolkar det så...
    Om du personligen inte säger så behöver du ju inte känna dig anklagad för det heller. Men det ÄR som en universalgrej som det ofta lyfts fram, fortsätt äta LCHF och lid ett tag med dina hemska anfall så att de stenar din skitkost skaffat dig kommer ut och sen är du underbart besvärsfri. Ungefär.
Svar på tråden Har du testat lchf?