Har du testat lchf?
Nyfiken på hur många som testat denna "diet" som är så inne nu.
Nyfiken på hur många som testat denna "diet" som är så inne nu.
I början tyckte jag det var trist att utesluta frukt men efter ett tag försvann suget. Om jag äter frukt blir jag inte heller mättad utan väldigt hungrig efter ett kort tag. Dessutom är frukt till viss del farlig för tänderna, t ex såna där härliga gröna äpplen som Granny Smith fräter på tänderna och som ung blev jag tillsagd av tandläkaren att sluta äta såna om jag ville ha några tänder kvar.
Numera äter jag grönsaker som frukt, t ex vitkål är makalöst gott att knapra på. Nötter är också bra istället för frukt.
Har uteslutit kolisar i tre veckor nu. Läser på massor och jag och sambon testar oss fram. Vi är inte överviktiga, sambon tränar på hög nivå, jag skulle vilja gå ner 4-5kg. Men vi gör detta främst av hälsoskäl. Jag lider av migrän och kroniska inflammationer i lederna. Vi hoppas och tror att jag kommer att må bättre. Efter tre veckor (har inte vägt mig) känner jag mig smalare, fastare liksom. Magen är inte svullen, uppblåst. Den känslan är fantastisk! Det känns fortfarande skumt att fett inte är farligt. Svårt att fatta, det är så inpräntat i oss. Men det börjar sjunka in... Är inte sugen på pasta och bröd som jag verkligen äääälskar, däremot fikabröd... Åh, en bulle på stranden till kaffet. Slurp. Ska baka/fixa lite alternativ men tänkte att man kanske måste genomgå "abstinensperioden" klart först. Frukost och mellanmål är svårast tycker jag. Vad tar ni med i fikakorgen till stranden?
Jag har aldrig testat, och kommer aldrig kunna då jag har gallproblem.
Jag har provat ett par omgångar, och förutom att tappa flera kilo, så har jag också mått bättre och sluppit den där spända, uppsvällda känslan i magen.
Dessvärre klarar jag inte att avstå potatis och bröd nån längre tid, och jag hade svårt att hitta på frukostar. Ägg och bacon stod mig upp i halsen...Så trots allt är det ingen kost för mig, även om jag vet att det är bra för många.
Har man däremot ork och tid så finns det jättemånga bra produkter så att man kan göra t ex pannkakor och baka ganska bra "bröd" själv. Jag använde fiberhusk...det blir lite slemmigare i konsistensen men fungerar ganska bra. Såser kan man reda med ägg och få dem lite tjocka och krämiga.
Är man allergisk eller har problem med galla o dylikt så är det såklart bättre att köra en annan diet. Allt kan ju inte passa alla.
Att äta vanligt, men utesluta bröd, ris, pasta o dyl, blir väl snarare GI än lchf. LCHF bygger ju på att man ställer om kroppens förbränning till att bränna fett istället för kolhydrater. Normalt förbränner kroppen kolhydraterna först, och sedan fettet. Finns inga kolhydrater, förbränner kroppen fettet direkt, och då "får" man väl i och för sig äta vad man vill ( t ex frukt) bara man ser till att inte överskrida de där 20 gr kolhydrater/dag. Annars ställer man ju inte om förbränningen i alla fall. För att ställa om förbränningen krävs också att man äter mer fett än normalt.
LCHF beskylls ibland för att vara miljöovänlig för att man äter mer kött än vanligt, men det förstår jag inte. Det finns inget som säger att man måste öka köttmängden.