• ljung och viol

Borde alla kläder vara unisex?

Feminster och genusfolk menar att vi ska bredda våra roller. Det ska till exempel vara lika ok för en man att använda klänning och läppstift. Vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde alla kläder vara unisex?
  • Roland 600

Det funkar inte.
    Män har inga höfter.
    Män är axelbredare
    Män har mycket längre armar och ben
    Män behöver mer utrymme i grenen

• jodå
    röderaff skrev 2012-08-31 20:56:13 följande:
    Tycker inte kläder skall könsmärkas.  Tror att dom flesta män ändå skulle välja bort klänning  utan det handlar om att pojkar och flickor inte skall behöva välja bort kläder dom tycker är fina bara för att det står "lindex boys" eller "hm for girls" på etiketten eller ännu värre en könsmärkning på utsidan av plagget.
    Håller med! Betyder det att folk är så handikappade så att de inte klarar av att välja själva, utan måste ha en text som talar om ifall det är ett lämligt tjej- eller killplagg?Förvånad
  • Regnig måndag
    röderaff skrev 2012-08-31 20:56:13 följande:
    Tycker inte kläder skall könsmärkas.  Tror att dom flesta män ändå skulle välja bort klänning  utan det handlar om att pojkar och flickor inte skall behöva välja bort kläder dom tycker är fina bara för att det står "lindex boys" eller "hm for girls" på etiketten eller ännu värre en könsmärkning på utsidan av plagget.
    Du kan inte få en herrskjorta att sitta snyggt på en kvinnokropp och du kan inte få en kvinnoblus sitta snyggt på en karl.  Det handlar således inte om någon snedvriden könsrollskamp utan om hur våra kroppar är byggda.

Barnkläder däremot håller jag helt med dig! Vet inte hur många gånger jag irriterats över att dottern vill ha häftiga kläder men vägrar ha på sig killbaciller och därför tvingats välja det hon tyckt varit fjolligt och fånigt.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Meddelande borttaget
  • fortsätt paddla

För att inte tala om bebiskläder..
    Jag rusar in på en större kedja och haffar en som jobbar där. Säger att jag behöver ett par svarta byxor till henne här( bebis, 6 mån).Hon tar med mig till ett ställ och börjar kolla, letar och hittar inget.
    ( Fan, jag har bråttom)
    Efter en stunds funderande säger hon. Åh, vi kanske kan titta på pojkavd. Och se, där finns dom, hur många som helst.
    Man kan bli galen för mindre.

• Regnig måndag
    röderaff skrev 2012-08-31 21:12:54 följande:

Håller  med om att det kanske behövs olika avdelningar för män och kvinnor men utseendet på kläderna borde likna varandra mer. Jag tycker ofta att jag hittar jättesnygga herrtröjor och -skjortor på herravd men finns inte i min storlek.  På mansavdelningen är det på tok för lite färggranna kläder.  Dit med målarpytsen tycker jag!
    Menar du att man ska ta bort det kvinnliga respektive manliga och göra det till ett jämnt trist mode eller att det ska vara mer paljetter och volanger på herrarnas och slipsar och stärkta kragar på kvinnornas?
    Om det är det sistnämnda så håller jag med dig också, det är därför jag återupptagit klädsömnaden så jag får det jag vill ha utan att följa något typiskt.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Lena
    röderaff skrev 2012-08-31 20:58:17 följande:

En idé vore ju att ha kläder efter storlek och typ av plagg. Alltså ha en avdelning med t ex tröjor storlek 34-40 och en med över 40.
    För barnkläder tycker jag att pojk- och flickavd helt ska skippas för barn har ju ungefär samma storlek vid samma ålder oavsett kön. 
    Nej barn har samma storlek vid samma längd, inte samma ålder.

När det gäller annat borde man ha avdelning efter kroppsmodell; timglas, päron, äpple, tringel tex.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Nej, olika avdelningar för herr och dam fyller en funktion i att markera klädernas skärning och design, som andra påpekat så är det generellt så att kvinnor och män har olika kroppsbyggnad. Det finns också en tradition av olika kläder som inte är att förakta, jag är inte säker på att den traditionen är mer negativ än positiv.

Däremot kan förstås både män och kvinnor bära vilka kläder de själva önskar.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Ann So Fi
    Pissenisse skrev 2012-08-31 20:43:09 följande:
    Ja visst skall det vara okej för en man att använda läppstift, men hade min man gjort det så hade han åkt ut direkt!

Hahaha!
  • och

Gissningsvis ser utbudet av kläder ut som det gör just för att det är det folk efterfrågar. Företagen behöver liksom dra in lite pengar också, de kan inte bara nöja sig med att gör ett ställningstagande för att skapa en mer "jämlik" värld.

Och om man nu så gärna vill vara genusmedveten är det väl inget som hindrar att man går in på herravdelningen och köper en säckig skjorta?

The hard way is the right way.
Svar på tråden Borde alla kläder vara unisex?