Inlägg från: Madelen21 |Visa alla inlägg
  • Madelen21

~* Juni Bebisar 2013 *~

jag kan inte somna :)
    har sån fruktansvärd klåda på kroppen.. benen ryggen... burr.... nån mer?
    Ja hade gravidklåda m nr 2 på magen som var vidrig så ja va in å tog nåt prov å kolla men provet var bra... minns inte va d är man kollar om man har klåda... struntsamma.. jäkla jobbigt alla fall :/ Men nu ska ja iaf sova för nu kom sambon hem från grannen efter att ha varit där hela kvällen :/
    så igen: natti,,, 

• Madelen21

här är en som vakna mä huvudvärk och skittrött och små klen i magen.åå va drygt...
    min fasa är å åka på kräksjukan.... häromdagen så stog d på min lokal tidning att d slagit till nu :(
    nu kommer jag tänka mig för extra noga när man handlar att tvätta händer xtra mkt å ha handsprit mä till affärn nästan :) Visst d kan låta extremt å överdrivet men jag har haft kräksjuka i bägge graviditeter och då innan v 12 och jag blir JÄMT jättesjuk och spyr i ett helt dygn.. börjar jämt mä barna å sen sambon sist jag lr jag å sist sambon... usssshs...

Nog om det... ska försöka plocka bort alla julsakerna idag och byta gardiner... har bara sovrummet och dottern rum kvar.. sen ska ju allt in på vinden.... fast d får min sambo ta... ja orkar inte bära å bubba.... 

• Madelen21

sömntutan: jag har också smärtan mellan benen fast ja har alltid trott d var pga att jag har åderbråck där nere.. fast jag har ju även börjat få ont i bak i ländryggen nu så då är d nog delvis pga åderbråck men även foglossning säkert....

Nu ska ja börja rota fram gardiner mm å sen ska vi iväg å storhandla.... Januari är då alltid en knaper månad... ush å fy.. mkt pasta blir det :) men inte mig å barna emot :)
    så länge man får mat i magen är d väl lugnt :) 

• Madelen21

meeow: vid besöket efter rutin ul... min bm sa att nästa besök är runt v 25... ja kommer ringa efter ul å få tid 

• Madelen21

rensa barnas rum... ja d behöver jag oxå göra fast d får bli en annan dag för just nu håller ja på slänger ut julen

• Madelen21

alexandraviberg: ja  är mysigt å ta fram men lika skönt å ta bort sen :)
    ush d är ett evigt plockande... sambon får då göra det tunga å bära upp allt i förrådet igen...
    Ska snart till å göra kycklinggryta också....

åt lunch kl 2 å frukost kl 11 middag redan känns... ja inte är då ja hungrig... men d tar ju ett tag å göra maten så...

• Madelen21

yessical

Bäcken- och ländryggsbesvär vid graviditet(foglossning, symfyseolys)

Bäcken- och ländryggsbesvär kan uppstå vid graviditet. Bäckenlederna mjukas nämligen upp under graviditeten och det är en normal process som utvidgar bäckenet. En del kvinnor kan få smärtsamma besvär - andra känner inget alls. Har du besvär eller känner obehag kan du fråga din barnmorska om råd.

Bilden visar var bäckenfogarna finnsBäckenfogarIllustratör: Svenska Grafikbyrån

Under graviditeten förbereder sig kroppen inför förlossningen genom att producera mer av hormonet relaxin. Hormonet gör att senor, ligament och bindväv mjukas upp. Bland annat mjukas bäckenlederna upp och blir mer töjbara. Det sker för att bäckenet ska kunna utvidgas. Förutom de hormonella förändringarna som sker och som kan orsaka besvär, förändras också hållningen på grund av den ökade tyngden som graviditeten medför. Detta kan innebära en extra belastning på ländrygg och bäcken.

Alla gravida kvinnor får en påverkan på bindväven. Alla får inte besvär av detta, men vissa får det och det kan drabba vem som helst under graviditeten. Det har visat sig att kvinnor som varit fysiskt aktiva regelbundet innan graviditeten löper mindre risk att få ländryggsbesvär under och även efter graviditeten.

Om du har haft ett jobb med tunga lyft eller har haft ländryggsbesvär tidigare i livet är risken större. Har du haft ländryggs- eller bäckenbesvär under tidigare graviditeter är risken också stor att du får besvär nästa gång du blir gravid. Upprepade graviditeter ökar också risken. En del kvinnor får ont redan tidigt i graviditeten, men det är vanligast under den senare hälften.

Symtom Bäckenet

När bäckenlederna mjukas upp blir bäckenet mer rörligt och ostadigt. Ofta får du värk i korsryggen, ner i skinkorna eller framtill från blygdbenet mot ljumskarna.

Andra symtom kan vara att du:

har svårt att gå fort inte klarar av att ta långa kliv får ont av att gå i trappor har svårt att vända dig i sängen eller ligga på rygg har svårt att ställa dig upp från sittande och problem när du sätter dig ner. Ländryggen

Ländryggsrelaterad smärta behöver inte alltid vara relaterade till graviditeten utan kan ha funnits tidigare och kan orsakas av felaktig hållning, att du lyfter fel, skada eller svaga och spända muskler. Detta kan belasta leder, ledband och diskar. Smärtan är ofta lokaliserad ovanför korsryggen och du kan uppleva den som molande.

Andra symtom kan vara att du:

får mer ont mot dagens slut får ont när du böjer dig framåt inte kan ta ut rörelsen i ländryggen lika mycket som tidigare.
  • Madelen21

kickilina: Har igen en fråga till dig som är bm:) Tror att jag drabbats av foglossning det gör ont i ländryggen å strålar ner i benen och framåt ljumsken...
    jag har haft det i bägge mina tidigare graviditeter och nu redan i v 18 (i morgon) Känns inte sådär super...
    har foglossningsbälte som funkar sådär ... Men jag minns inte riktigt hur d kändes... Men jag hade väldigt mkt me andra barnet å ja iomed att man inte blir lättare m tidens gång så lär d ju bara bli värre antar jag :/

• Madelen21

kickilina: har pratat me min bm på mvc nu och hon sa att d kan mkt väl vara foglossning...
    vi kom överens om att jag ska få en tid i v 20 så jag ska ringa efter ultraljudet annars är d inget före v 24.
    känns bra. Så då får jag nog höra hjärtat då också :) 

• Madelen21

mytol jag har också ul nästa v fast på onsdag kl 14.
    ska ni kolla va d blir?
    Vi ska kolla är så sjukt nyfiken :)
    Jag tror på en flicka :)
    Men vi får se, min dotter önskar sig en lillasyster:)
    Nu ska jag strax titta på farmen här :) 

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~