Zazou skrev 2014-05-27 23:16:52 följande:
Jag tänker på din situation, att han tex är rädd att tappa bebisen. Är det "hela sanningen" eller är det något djupare bakom det? Jag menar, skulle min sambo ha det problemet skulle jag troligtvis skratta bort det. Men hur illa är det egentligen? Har han tappat ett barn förut eller varför är den rädslan så stark?
Det är nog hela sanningen, han är väldigt fumlig och gör sig ofta illa, snubblar, klantig. I vårat hem är det jag som snickrar, byter lampor, fixar med elskåp och lagar trasiga saker. Han är mannen med tummen mitt i handen när det kommer till det. Han har aldrig tappat något barn, men är så rädd att hans klumpighet skulle skada någon annan. Han är osäker. Han kom in i bilden när min yngsta var 1,5 år, så erfarenhet i från den tiden har han, men det har varit en process för honom, att från att ha levt helt själv till att träffa en kvinna och två barn, att gå in och ta vid rollen som en extra vuxen och att ta ansvar för två barn, inte så enkelt, men det gick hur bra som helst. Mina vänner har små nyfödda och han har varit med och hållt dom sittandes, men är inte helt bekväm i att hålla, då han är rädd, rädd för att det ska hända något. Tror att det bottnar i att han inte vill någon någonting ont, och inte vill vara den som åsamkar någon fara.
Han är världens finaste och tar fullt ansvar för våra barn i dag, och jag tror att med tiden så skulle han kunna växa i rollen med en nyfödd också. Han är nog mest orolig, han har ju aldrig varit med i från början, men det har jag :) och det är en liiiiten bonus eftersom det tryggar honom lite :)
Men än så länge är inget bestämt och jag måste övertyga honom om att de kommer att gå bra, jag får finnas med där han känner sig osäker och låta honom sakta men säkert anpassa sig till det nya lilla livet :)
OM vi hamnar där :)
Visst är längtan jobbig, men som sagt, utan bådas vilja i det hela, kan det aldrig sluta bra, inget får ske bara för att en vill eller av misstag, bådas liv, bådas beslut helt enkelt. Om det är så att han inte vill så förstår jag och får släppa det helt enkelt. Har ju välsignats med 2 friska barn och det är jag mer än nöjd med :)