Lua skrev 2013-05-30 17:36:05 följande:
Jag tog postafen mot åksjuka för ett tag sen, varpå jag sov tio timmar i sträck. Skönt att slippa vara vaken under bussresan men mindre kul om man vill fungera som människa på dagen... När illamåendet varit riktigt illa har jag tagit en halv postafen, vilket har hjälpt litegrann utan att göra mig alltför trött, så det kan du prova. Medicin på recept har jag ingen erfarenhet av.
Någon mer som har funderat över illamåendets funktion? Alltså, kroppen brukar ju kunna vara ganska smart, och symtom på saker brukar finnas av en anledning. Tröttheten till exempel är ju där för att det är viktigt att ta det lugnt ibland... så illamåendet kan ju inte bara vara ett "misstag"? Eller? Läste någon studie om att det evolutionärt hindrat kvinnan från att äta sådant som varit skadligt just under den känsligaste utvecklingsfasen... förhöjt lukt- och smaksinne är ju en del av det, att kunna lukta sig till om något är dåligt. Men missar vi nån fiffig funktion om vi medicinerar bort illamåendet? (Försöker febrilt hitta något positivt i lidandet...)
Jag tänkte på det förut också, djur ligger ju inte kräks endå har de ofta fler i magen.
Illamåendet är nog bara för att det blir så mycke hormoner som kroppen ska vänja sig med.
Helt onödigt tycker jag!