Nu börjar det vara ett tag sedan men jag har själ varit i Iran. Jag gjorde en resa genom Europasom tog mig genom Turiket och Iran, Pakistan och tillslut anlände jag till Indien där jag spenderade 6 veckor. Sedan br det av samma väg tillbaka hem. Detta var 1998 så det är nu många år sedan och mycket har hänt bla Kriget i Afganistan...
Jag är en typisk svensk tjej med naturligt blont hår och klarblå ögon. Under min resa träffde jag på många männiksor som var otroligt vänliga och öppnade sitt hem för mig och lät mig bo bland dem. Jag hade alltså möjlighet att se samhället både från utsidan och insidan. jag kan säga så här jag mötte många vackra människor men oxå rädsla, förtryck och olycka. Jag mötte många kvinnor (och män) som kände sig förföljda och kuvade. Som inte hade möjlight att uttrycka sig fritt, att bära de kläder de ville, gifta sig och älska vem de ville, resa hur och med vem del ville, utbilda sig till det de ville osv. Allt detta gjorde människorna olyckliga, trötta och många gånger slitna. De var nyfikna på västvärlden och naturligtvis hade de hört talas om vårt vackra nordiska folk, med ljus hy och ögon färgade av oceanerna. Många sa att jag var den vackraste varelsen e hade sett, jag fick många erbjudande från många män såväl rika som fattiga om att bli deras fru... Naturligtvis träffade jag även glad männiksor men väldigt få som var lyckliga. Det de sa till mig var att det var svårt att leva helt och fullt pga av den iranska regimen och de drömde sig tillbaka till dagarna innan revolutionen och tiden då Shaen styrde.
Många kvinnor jag mötte såg gamla och slitna ut, man kunde se att de en gång varit vackra, men tyvärr hade de bytts till övervikt, rynkor och gråa hår, många beskrev hur det var tufft att inte kunna leva ett hälsosamt liv med en god kost och träning som de skulle vilja. När jag var där var det ett inslag på tv där de visade 2 kvinnor som blev stenad till döds på en fotbollsplan, alltså AVRÄTTADE mitt framför ögonen på åskådarna, varför minns jag inte....
Visst kan jag hålla med dig att det finns gott om vackra männiksor i Persien/Iran det är ju trotts allt ett väldig stort land. Men vad är viktigast ett vackert utseende när man inte kan leva fullt ut som människa?? Som sagt jag såg många slocknade ansikten som inte gjorde annat än önskade att få byta med mig, av många orsaker....