• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Nyfniken83

Alltså det här med att missfallsrisken minskar efter vecka 12. Min läkare sa nåt så bra och lugnande idag då min man lite oroligt undrade när risken minskar. Hon sa att när fostret e över 15 mm så minskar risken för missfall markant.. Det kändes lugnande.. Speciellt nu när jag precis gått in i v 12 och jag bara längtar tills denna sista riskvecka e över. Har ni andra hört nåt liknande?

• Ziiah
    Nyfniken83 skrev 2013-08-21 19:39:12 följande:
    Alltså det här med att missfallsrisken minskar efter vecka 12. Min läkare sa nåt så bra och lugnande idag då min man lite oroligt undrade när risken minskar. Hon sa att när fostret e över 15 mm så minskar risken för missfall markant.. Det kändes lugnande.. Speciellt nu när jag precis gått in i v 12 och jag bara längtar tills denna sista riskvecka e över. Har ni andra hört nåt liknande?
    Jag har hört något om efter v9? att om man ser ett hjärta slå på ul efter v 9 så är det inte lika stor risk. Det kanske är ungefär samtidigt som fostret är ca 15 mm?
  • Saltad
    Nyfniken83 skrev 2013-08-21 19:39:12 följande:
    Min BM sa att risken minskar ordentligt varje dag. Och efter utgången av v.9, då det räknas som foster istället för embryo, kan man andas ut en del. Hon tyckte att det var en viktigare gräns än v. 12-13 då det statistiskt sett borde hänt innan dess om det händer alls.
  • Saltad
    Ziiah skrev 2013-08-21 19:43:10 följande:
    Jag har hört något om efter v9? att om man ser ett hjärta slå på ul efter v 9 så är det inte lika stor risk. Det kanske är ungefär samtidigt som fostret är ca 15 mm?
    Precis. Jag va lite långsam på att skriva :p
  • Längtanefterlilladig
    Ziiah skrev 2013-08-21 19:43:10 följande:
    Min läkare sa till mig att om man gör ett ultraljud i vecka 9 eller efter det & allt ser bra ut & hjärtat slår så är risken lika liten som efter vecka 12+0 att få missfall. Typ 1-3 %.

Missfall sker oftast då hjärtat ska börja slå & organen utvecklas. Samt när moderkakan ska ta över från gulesäcken. Och det är väl i vecka 10-12 om jag fattat det rätt.
  • Längtanefterlilladig
    Ziiah skrev 2013-08-21 19:21:09 följande:

Gjorde ett VUL, fick en jättetrevlig och bra läkare som inte verkade stressad alls. Gick mycket bättre än förväntat. Bebisen är ca 5 cm i CRLmått. Var svårt att mäta då hon knappt kunde få med hela bebisen på skärmen och så att allt syntes bra.. Men vi såg hjärtat slå och bebisen röra sig lite.

Mamma fick följa med in också, vilket hon uppskattade. Bebisen har fått ett litet smeknamn, "grodan". Väldigt vanligt kanske.. Mamma sa "kolla på eran lilla groda, hjärtat slår!". Känslan var så underbar, går inte att beskriva..! Förhoppningsvis kan jag vara lite lugnare nu och kunna sova om nätterna. Men blev flyttad från v 12+2 till ca 11+4. No big deal faktiskt, det bästa var att få se hjärtat. Nu borde väl risken vara mindre ändå. Nu har vi sett hjärtat slå i v11+4 liksom. Blir att vänta till RUL 23 september om inget spontant händer.

Härligt att läsa. Man kan inte fatta det fören man ser det själv. Längtar efter mitt ultraljud imorgon. Bebben BÖR vara 3,5 cm.

Förra ultraljudet flyttade läkaren bak mig tre dagar. Det oroade mig lite eftersom jag gjort tre ultraljud veckorna efter varandra. Men fostret har ändå vuxit 1 mm eller mer/dag.

Undrar ibland hur de räknar. Imorgon bör jag vara i vecka 10+2 eller 10+3.
  • Saltad
    Zobeideh skrev 2013-08-21 19:37:59 följande:
    Nu när man ser och hör alla om deras vul så får man panik och vill gärna själv göra ett?
    Funderar på att ringa och överdriva eller man bara ska låta det vara?

Hur ska man klara och vänta :-O
    Att överdriva symptom osv är nog ingen bra idé. Men du kan ju alltid boka ett UL privat om du inte vill vänta på att se den lilla.
    Vi går på privat klinik och fick ett UL vid inskrivning och ska göra KUB nästa vecka, så det blev dubbelt upp för oss så här tidigt. :) 
  • Saltad
    Längtanefterlilladig skrev 2013-08-21 19:49:25 följande:
    Härligt att läsa. Man kan inte fatta det fören man ser det själv. Längtar efter mitt ultraljud imorgon. Bebben BÖR vara 3,5 cm.
    Förra ultraljudet flyttade läkaren bak mig tre dagar. Det oroade mig lite eftersom jag gjort tre ultraljud veckorna efter varandra. Men fostret har ändå vuxit 1 mm eller mer/dag.
    Undrar ibland hur de räknar. Imorgon bör jag vara i vecka 10+2 eller 10+3.
    Det har säkert bara att göra med hur den lilla väljer att ligga för stunden också. Kanske inte vill sträcka på sig när någon petar? ;)
  • Saltad

Vi blev också flyttade bak ett par dagar vid UL, men jag tar inte så allvarligt på det alls.

En kompis till mig, som till och med gjorde IVF och därför visste exakt när befruktningen skett, blev tillbakaflyttad mer än en vecka vid RUL. Man kan alltså inte lita blind på mätningarna.

• Zobeideh
    Saltad skrev 2013-08-21 19:49:44 följande:
    Att överdriva symptom osv är nog ingen bra idé. Men du kan ju alltid boka ett UL privat om du inte vill vänta på att se den lilla.
    Vi går på privat klinik och fick ett UL vid inskrivning och ska göra KUB nästa vecka, så det blev dubbelt upp för oss så här tidigt. :) 
    Här finns tyvärr inga i Helsingborg. Inte va jag kan hitta :-/ utan får åka till Malmö eller Lund i så fall. Får se hur jag gör. Ska testa ringa gyn imorgon igen och kolla lite snällt.
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014