• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Längtanefterlilladig

Måste fråga er här som är gravida i samma vecka som jag. Igår gick jag in i vecka 7. Är alltså idag 6+1. Det har blivit mer & mer molande värk för mig. Både i lördags, söndags & idag har jag trott att hoppet varit ute. Men inget blod. Idag har det varit värst. Fick gå hem från jobbet nu för att jag hade molande värk. Ont i vänster äggstock. Det maler hela tiden. Jag har ont i ryggen & öm i magen. Uppsvälld mage. Ibland när jag haft ont i magen tror jag det är mensvärk men visar sig sedan att det var gaser eller att jag behövde gå på toa. Jag har iblanda svårt att skilja på de smärtorna. Det är inte jätte mycket värk. Och det blev bättre nu sen jag vilade hemma en stund. Har ni också ont?Är ju fasen höjden av otur med. Min läkare har semester, min vårdcentral har semesterstängt, mödravården har stängt telefonkön, barnmorskemottagningen har stängt telefonkön, gynakuten har stängt telefonkön. SUCK!!! Är orolig faktiskt. Men har läst att utomhavandeskap ska vara staka smärtor & blödning. Jag har inget av det.

• Victrix
    Längtanefterlilladig skrev 2013-07-22 13:47:04 följande:
    Måste fråga er här som är gravida i samma vecka som jag. Igår gick jag in i vecka 7. Är alltså idag 6+1. Det har blivit mer & mer molande värk för mig. Både i lördags, söndags & idag har jag trott att hoppet varit ute. Men inget blod. Idag har det varit värst. Fick gå hem från jobbet nu för att jag hade molande värk. Ont i vänster äggstock. Det maler hela tiden. Jag har ont i ryggen & öm i magen. Uppsvälld mage. Ibland när jag haft ont i magen tror jag det är mensvärk men visar sig sedan att det var gaser eller att jag behövde gå på toa. Jag har iblanda svårt att skilja på de smärtorna. Det är inte jätte mycket värk. Och det blev bättre nu sen jag vilade hemma en stund. Har ni också ont?Är ju fasen höjden av otur med. Min läkare har semester, min vårdcentral har semesterstängt, mödravården har stängt telefonkön, barnmorskemottagningen har stängt telefonkön, gynakuten har stängt telefonkön. SUCK!!! Är orolig faktiskt. Men har läst att utomhavandeskap ska vara staka smärtor & blödning. Jag har inget av det.
    Är i vecka 7+5. Jag har värk mitt i magen (livmodern) som kommer och går (ligamentssmärtor-livmodern växer), har haft detta i flera veckor nu. Känns ungefär som mensvärk som sätter igång, men varar alltifrån någon minut till en kvart typ. 

Har blivit körig i magen sedan jag blev gravid (ja, inget trevligt), hård i magen, gasig. Och precis som du känner jag hugg och smärta ibland när det är att jag behöver gå på toa. 

Sedan har jag ibland hugg på höger sida då äggstocken där är en del förstorad, men det har nog med att göra att jag gjort IVF-behandling. Har du stimulerats med några hormoner för att bli gravid? 

Sista tanken jag har är ju som du säger, utomkveds. Detta misstänktes på mig då jag hade ordentliga smärtor som kom och gick (berodde på överstimulering - vätska i buken). Då var det som kramp mitt i magen, kom i omgångar.

Och för min del (har kontrollerats med blodprover och ultraljud) har allt varit normalt och då har jag ändå haft två blödningar. Så vad jag vill ha sagt är att det inte behöver vara något fel utan det vore väl kanske snarare konstigt ifall kroppen inte reagerade alls på att man är gravid. Håller tummarna för dig och att du snart få komma i kontakt med någon som kan lugna dig med något mer konkret än jag.
  • Ziiah
    Längtanefterlilladig skrev 2013-07-22 13:47:04 följande:
    Jag kände så när jag var i den veckan också och gick på toa flera gånger för att kolla så jag inte blödde. Jag känner det fortfarande. Jag tror att det bara är "växtvärk" så det är nog ingen fara, men även jag känner ju oron... Är i v9 (8+0) idag. Men det är nog ingen fara, så länge du inte börjar blöda samtidigt osv.
  • Längtanefterlilladig

Tack Victrix & Ziiah för era svar! Det kan mycket väl vara växtvärk. Har aldrig fått vara gravid såhär länge innan så jag har inga erfarenheter av det. Jag har endometrios också och försöker lugna mig själv att värken kan bero mycket på det också. Har ju mycket molande värk innan mens & fruktansvärda smärtor under mens. Då är detta en dans på rosor i jämförelse. Jag har blivit gravid helt utan hjälp av läkare & mediciner. Däremot tar jag crinone nu som stöd för livmoderslemhinnan. Och progesteron ger ju alla möjliga symtom. Kan ju vara så att jag har växtvärk i livmodern OCH endometrios OCH biverkning av medicin. Tre gånger om. Men jag ska ringa mödrahälsovården imorgon 07.00 exakt när de öppnar & hoppas på en tid. Men av era erfarenheter är ett inte säkert de ser något på VUL så tidigt. Men de kanske ser om något inte stämmer...... förhoppningsvis. Så jäkla jobbigt att hela tiden oroa sig. Kan ju inte vara bra!

• flickflack
    Längtanefterlilladig skrev 2013-07-22 14:25:20 följande:
    Tack Victrix & Ziiah för era svar! Det kan mycket väl vara växtvärk. Har aldrig fått vara gravid såhär länge innan så jag har inga erfarenheter av det. Jag har endometrios också och försöker lugna mig själv att värken kan bero mycket på det också. Har ju mycket molande värk innan mens & fruktansvärda smärtor under mens. Då är detta en dans på rosor i jämförelse. Jag har blivit gravid helt utan hjälp av läkare & mediciner. Däremot tar jag crinone nu som stöd för livmoderslemhinnan. Och progesteron ger ju alla möjliga symtom. Kan ju vara så att jag har växtvärk i livmodern OCH endometrios OCH biverkning av medicin. Tre gånger om. Men jag ska ringa mödrahälsovården imorgon 07.00 exakt när de öppnar & hoppas på en tid. Men av era erfarenheter är ett inte säkert de ser något på VUL så tidigt. Men de kanske ser om något inte stämmer...... förhoppningsvis. Så jäkla jobbigt att hela tiden oroa sig. Kan ju inte vara bra!

Hej.
    Jag tar ju också progesteron och får som dig smärtor eller att det molar i magen/ äggstockarna.
    Det står i bipacksedeln att det kan ge biverkningar så som kramper i livmodern och det är inget farligt alls.
    Sen kan det ju kännas dubbelt så ont med tanke på att du har växtvärk också, bebisen måste ju få plats någonstans? 
    Är Själv i V.5+4 och oroar mig galet för att jag inte känner några symtom och för att jag inte ska få se nått när det är dags för VUL.

Har haft ett MA -07 och då grävde jag ner mg totalt när jag inte fick se att embryot levde.
    Är livrädd för att vara med om det igen.

• Längtanefterlilladig

Jaså du tar också crinone flickflack? Så hemskt med ditt MA jag beklagar. Fick själv två missfall på kort tid & även fast jag inte hade gått så långt så spricker ju alla ens drömmar & förväntningar. Är också orolig för mitt VUL. Drömmer nästan varje natt om att; 1. det finns inget foster 2. Fostret är dött 3. Det är ett utomhavandeskap 4. Det är en cysta 5. Det är cancer 6. jag har inbillat mig allting. Hemskt!!Vissa dagar försöker jag vara positiv men det är ju så svårt. Jag har en del symtom men har ju ingen aning om det är min kropp eller medicinen som jag får symtom av. Ju längre tiden går desto mer lessen kommer jag bli om något är galet. Bara & vänta & vänta. Håller tummarna för dig.

• flickflack

Usch vad jobbigt Längtanefterlilladig  att du också känner denna oro, vet verkligen hur det är, lider av likadan oro...
    Försök, försök att tänka att just nu är du gravid och det här kommer gå bra.
    Tyvärr kan jag inte ge bättre peppning mer än att ge dig styrkekramar Hjärta och ge dig mod till att orka med den här första oros stadiet. 
    Nej jag ta inte exakt Crinone men progesteron tar jag och det är ju samma substans i så det borde rent logiskt sätt ge samma typ av biverkning så som molvärk/kramper.
    Drömmarna kan du inte göra nått åt utan det finns bara där.
    Det är inte sanna men NOG så oroande.
    Orkar din man lyssna på dig och finnas där för dig?
    Min kille försöker att lyssna men han har så svårt att ta det till sig och jag då ännu svårare. 

• Victrix

längtanefter...: har också tagit crinone plus att jag tar progesteronkräm nu och jag känner som sagt av en hel del så det kan säkert ha med det att göra. Försök tänk positivt bara, även om det är sjukt svårt, men bebisen mår bättre om man är glad :). Och sedan är det ju som så att man väntar barn inte missfall, klyschigt men sant. 

• Längtanefterlilladig

Tack snälla tjejer. Ni är underbara. Jag blir myclet mindre orolig när jag läser vad ni skriver. Ni är guld värda. Värken har släppt lite nu efter latat mig i solstolen & min man har fått springa ärenden hela tiden. Stackarn! Jag tig faktiskt ett till test nu. För att lugna mig lite antar jag. Kissade för 2 timmar sedan. Och har druckit rätt myclet idag. Strecket kom snabbare än kontrollstrecket och det blev starkare än kontrollinjen på 50 sekunder. Rätt skönt att det iallfall blev bra resultat

• Feminista

Alltså shit vad trött jag blivit! Orkar knappt hålla mig vaken på jobbet.. Pest och pina!

Hur många här har berättat för nära och kära än? Vi åker och hälsar på våra föräldrar om ett par veckor och planerar att berätta för dem strax innan vi åker tillbaka igen. Jag är då i vecka 11. Vill hemskt gärna vänta tills efter ul men då vi träffar dem så sällan så är detta bästa alternativet.
    Har inskrivning i slutet av vecka 11 och ul i början av vecka 13. Längtar!!

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014