• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Zobeideh

Tvetalan: jag är precis som dig vill oxå ETA hur toa besöken blir för jag är redan förstoppad. Skulle börja med dem tabletterna igår men har inte vågat testa dem än :-/

• Sopp
    tvetalan skrev 2013-10-22 11:13:34 följande:
    Hoppas det är något tillfälligt bara och att det går över snabbt! Jag ska också börja med niferex och borde har börjat i fredags men undrar, har du märkt någon skillnad i "toa- vanor" efter att ha börjat med dem? Vågar inte bli ännu mer förstoppad... 

Jag har inte känt av något så, jag mår lite "tjyvens" av dom, lite småilla, men annars har jag inte märkt av något. Jag har ju inte varit någon frekvent toa-besökare när det kommer till nr 2 de senaste veckorna men det är inget som har förändrats åt något håll sen jag började med järntabletterna
  • tvetalan
    Sopp skrev 2013-10-22 11:56:43 följande:

Jag har inte känt av något så, jag mår lite "tjyvens" av dom, lite småilla, men annars har jag inte märkt av något. Jag har ju inte varit någon frekvent toa-besökare när det kommer till nr 2 de senaste veckorna men det är inget som har förändrats åt något håll sen jag började med järntabletterna
    Okej tack för svar! Helst av allt skulle jag vilja slippa dem, har köpt hem blutsaft men vågar mig inte på att smaka.... Har hört att det är superäckligt!

En annan sak, gud så mkt jag börjat drömma. Jag minns varenda dröm och det är alltid i samma "tema". Dock drömmer jag ju aldrig om bebisen vilket skulle varit så mkt mysigare. Tror man känner sig tröttare av drömmar. Idag är jag jättetrött.. 
  • Tinapina

Precis när jag började med Niferex så blev jag jättedålig, fick springa på toa stup i kvarten och mådde illa. Trodde jag blivit magsjuk men när jag inte tog tabletterna så var det som vanligt:/ pausade i en vecka och tog sedan full dos hemofer ett par dagar och provade i förrgår, på kvällen innan jag la mig, och än så länge känns det ok.

• tvetalan
    Tinapina skrev 2013-10-22 12:03:00 följande:
    Precis när jag började med Niferex så blev jag jättedålig, fick springa på toa stup i kvarten och mådde illa. Trodde jag blivit magsjuk men när jag inte tog tabletterna så var det som vanligt:/ pausade i en vecka och tog sedan full dos hemofer ett par dagar och provade i förrgår, på kvällen innan jag la mig, och än så länge känns det ok.
    Oj... Skulle nog inte klara av sådant illamående nu. Får se hur jag gör. Just nu står det mellan att äta massa broccoli till varje mål, dricka blutsaft eller niferex. Enligt BM skulle ju niferex vara dem snällaste järntabletterna och en sån biverkning vill jag verkligen inte stöta på :(
  • Zobeideh

Tvetalan: jag tycker inte blutsaften är så äcklig. De e bara svepa visst de e inte världens godaste men jag tar hellre den haha

• Sopp
    tvetalan skrev 2013-10-22 12:04:52 följande:
    Oj... Skulle nog inte klara av sådant illamående nu. Får se hur jag gör. Just nu står det mellan att äta massa broccoli till varje mål, dricka blutsaft eller niferex. Enligt BM skulle ju niferex vara dem snällaste järntabletterna och en sån biverkning vill jag verkligen inte stöta på :(

Det finns jättemycket järn i nötter och frön (ex solrosfrön) också! Om du vill komplettera broccolin och spenaten ;)
  • tvetalan
    Sopp skrev 2013-10-22 12:12:56 följande:

Det finns jättemycket järn i nötter och frön (ex solrosfrön) också! Om du vill komplettera broccolin och spenaten ;)
    Haha! Åh tack för tipsen.. Kanske blir lite för enformigt med bara broccoli o spenat liksom! :D 
  • Heene

Detta nedan är från livsmedelsverkets hemsida.
    Nu ska väl vi gravid låta bli att äta lever (rätta mig gärna om jag har fel) men resten kan vara bra att veta =)
    Hur får vi i oss järn?

Järn finns främst i inälvs- och blodmat som lever och blodpudding. Det finns även i kött, fisk ägg och vegetabiliska livsmedel som till exempel fullkornsprodukter, spenat, bananer och persikor.

Man räknar med att kroppen i genomsnitt bara tar upp 5-10 procent av det järn som finns i maten. Om man har järnbrist ökar kroppens förmåga att ta upp järn, men bara till en viss gräns.

Olika typer av järn tas upp mer eller mindre bra av kroppen. Det järn som är lättast att tillgodogöra sig finns i kött och blodmat. Dessa livsmedel kan också förbättra upptaget av den typ av järn som finns i vegetabiliska livsmedel, till exempel i bröd och grönsaker. Hur järn tas upp påverkas även av andra ämnen.  Vitamin C kan exempelvis förbättra upptaget medan kli, te och kalciumrika livsmedel kan försämra det. Det gäller särskilt om man har brist på järn.

Själv har jag 5 veckor kvar till mitt nästa möte med BM, så jag har ingen aning om hur mina järnvärden ser ut. Dom var bra på inskroivningen i v10 iaf, men det är ju oerhörd lång tid som mkt kan hända på när man väntar 15 veckor mellan mötena med BM.
  • Zobeideh

Jaha då va de snart att bege sig tillbaka till ultraljudet. 1 1/2 timme kvar. Bättre lycka idag hoppas vi på.

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014