• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • anaconda

I lördags kväll tror jag att jag kände min lilla flicka, satt i soffan och spelade candy cruch när de plötsligt kändes som en buff långt ner, trodde jag inbillade mig så efter en liten stund kändes de lika igen! Helt otroligt, jag som inte känt nåt alls! Sen igår kväll och när vi lagt oss så låg jag på Sidan och kände samma buffar precis lika som lördagen! Och idag när jag körde till jobbet kändes de lite starkare så de måste vara bebis! Allt känns så overkligt och som om jag bara inbillar mig och börjar bli knäpp!

• Emelie e
    Hallonpaj88 skrev 2013-11-04 09:51:43 följande:
    Här har de dragit in på kurser. Nu går man på en föreläsning bara. Hade gärna gått på kurser bara för att tänka att jag är förberedd, men men :)

Just det, ska börja med Niferex idag. Heter det så? Järntabletter. Någon annan som äter dom? 
    Hallonpaj88 skrev 2013-11-04 09:51:43 följande:
    Här har de dragit in på kurser. Nu går man på en föreläsning bara. Hade gärna gått på kurser bara för att tänka att jag är förberedd, men men :)

Just det, ska börja med Niferex idag. Heter det så? Järntabletter. Någon annan som äter dom? 

Jag började med niferex för en vecka sedan, jag känner inget obehag i magen eller så. Eftersom man inte ska ta dem i samband med mjölkprodukter så tar jag dem innan jag lägger mig, det fungerar bra. :)
  • tvetalan
    Emelie e skrev 2013-11-04 10:13:07 följande:
    Hallonpaj88 skrev 2013-11-04 09:51:43 följande:Här har de dragit in på kurser. Nu går man på en föreläsning bara. Hade gärna gått på kurser bara för att tänka att jag är förberedd, men men :)

Jag började med niferex för en vecka sedan, jag känner inget obehag i magen eller så. Eftersom man inte ska ta dem i samband med mjölkprodukter så tar jag dem innan jag lägger mig, det fungerar bra. :)
    Omg.. Jag som tagit dom med yoghurt varje kväll!! Varför ska man inte ta dom i samband med mjölkprodukter?
  • LillsmurfanLisa
    tvetalan skrev 2013-11-04 10:18:31 följande:
    Omg.. Jag som tagit dom med yoghurt varje kväll!! Varför ska man inte ta dom i samband med mjölkprodukter?
    Kalcium hämmar upptaget av järn.
  • Emelie e
    tvetalan skrev 2013-11-04 10:18:31 följande:
    Det står att det försämrar upptagandet av järn så det bästa är att inte ta dem i samband med mjölkprodukter, även kaffe, te, choklad ska man undvika när man tar dem. Även barnmorskan sa det, men ta dem annars på kvällen innan du lägger dig, då kanske du inte har ätit yoghurt precis innan. Det funkar bra för mig :)
  • LillsmurfanLisa
    LillsmurfanLisa skrev 2013-11-04 10:22:23 följande:
    Kalcium hämmar upptaget av järn.
    Citerat mig själv, men kom på att det kan vara bra att skriva tipset att c-vitamin hjälper kroppen att ta upp järn. 

Eftersom jag är vegetarian hittar jag mycket info på vego-sidor. I det här fallet gäller det dock alla med järnbrist:

"Järn behövs för att bilda röda blodkroppar och det är viktigt att äta en varierad 
    vegetarisk kost för att få i sig tillräckligt med järn. Risken är liten att få järnbrist om du äter baljväxter, linser och sojabönor . Se till att kosten också innehåller hela gryner, nötter och frön (sesamfrön, solrosfrön och pumpafrön). Mycket järn finns också i mörkt gröna bladgrönsaker, broccoli, sjögräs, äggula, torkad frukt (speciellt aprikoser och katrinplommon), vetegroddar och bryggerijäst.
    OBS. C-vitamin ökar järnupptaget så se till att du äter mycket c-vitaminrika frukter och juicer.
    Tänk också på att mjölk och kaffe hämmar upptaget av järn. "
  • LillsmurfanLisa
    Zobeideh skrev 2013-11-04 09:37:54 följande:
    I vecka 30 har vi blivit erbjudna andningskurs inför förlossningen hihi. Tydligen har denna kursen kostat innan men nu bjuder dem på två "lektioner".
    Har ni oxå fått erbjudandet? Och kommer nu ta de?

Vi funderar på att ta de. Bra att se va man lär sig inför förlossningen :)
    Vi har blivit erbjudna två kurser gratis som jag ska gå på.

1) MVC (BB Stockholm Family) där jag  går ordnar två kurstillfällen där ena är med fokus på profylax inför förlossning och den andra handlar om vad som händer efter förlossningen
    2) En förlossnings- och föräldraskapskurs, uppdelad på två träffar, i samarbete med Sophiahemmet

Ni som bor i Stockholm med omnejd kan med fördel läsa mer här:
    http://www.bbstockholmfamilykurser.se/ 

Utöver det kommer min kille gå på en föreläsning som främst riktar sig till pappor och kostar 300 kr.  

Något jag ska gå på, och som jag tycker att alla ska göra, är att gå en första hjälpen-utbildning.  I mitt tidigare arbete ingick det utbildning i HLR två ggr/år och jag kommer att fortsätta med det, i alla fall en gång per år. Det går verkligen att rädda människor efter en sådan utbildning, inte bara den egna familjen utan alla vi har omkring oss. Det har stärkt mig massor, så det rekommenderar jag verkligen!
  • tvetalan
    Emelie e skrev 2013-11-04 10:23:24 följande:
    Det står att det försämrar upptagandet av järn så det bästa är att inte ta dem i samband med mjölkprodukter, även kaffe, te, choklad ska man undvika när man tar dem. Även barnmorskan sa det, men ta dem annars på kvällen innan du lägger dig, då kanske du inte har ätit yoghurt precis innan. Det funkar bra för mig :)
    Vågade inte läsa om niferex och glömde helt av att läsa rekommendationerna. Hörde bara en massa skräckhistorier om dom och vågade inte läsa om biverkningarna.. Jag tar nämligen alla mina tabletter på kvällen, med yoghurt och därför har det blivit att jag tar niferex i samband med dom också. Så jagfår väl hitta ett annat system :) tack för info!
  • Strumpan81

Ang att få lyssna på hjärtljud hos BM, så tror jag man kan be om det efter v 15, även om de inte alltid erbjuder det per på automatik. Så fråga så får ni säkert höra hjärtat på era små liv : )

Ang Niferex så ska de vara 'snällare' mot magen än många andra järntabletter, då de tas upp länge ner i tarmen än övriga tabletter. Alla reagerar lite olika, och vissa blir tom lösa i magen av dem. Jag som varit hård i magen sedan graviditetens start har inte märkt någon skillnad sedan jag började ta Niferex, varken till det bättre eller sämre hållet.

Anaconda så mysigt med bebis buffar!
    Jag längtar tills jag börjar känna : )

• Zobeideh

Lele79: jag vet faktiskt inte hur många kurser dem har. Har bara varit hos BM vid inskrivning och då berätta hon om denna kursen. För den har varit väldigt efterfrågad men som sagt kostat rätt mycket. Så nu när den är gratis så ville hon bara passa på att informera .
    Ska dit igen i vecka 25 så får se om hon säger något om någon annan kurs.

Nån som tänkt något på mammagrupp? Eller hört om de e bra?
    Jag är inte från Helsingborg så har typ inga vänner här som kommer ha barn i samma ålder som vårt. Så funderar lite på om man ska gå på sånt så man träffar lite nytt folk här i Helsingborg. Vill ju att barnet ska ha lite lekkamrater :-P

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014