• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Zobeideh

Nu har jag varit iväg och handlat niferex. Nu när jag läste bruksanvisningen så står där i början av behandling, 1 kapsel 2-3 gånger dagligen. Ska jag äta tabletten ex i 3 dagar och sen ta uppehåll till nästa vecka? Eller man ska skita i va där står och köra på varje dag? Fattar typ inget. Har hela tiden varit inställd på att man ska äta den varje dag

• LillsmurfanLisa

Jag är också lite nojig för kejsarsnitt. Mitt problem sitter inte i bäckenet eller ryggen dock. Jag har herpes och har man ett skov som sitter illa till precis runt förlossning är det kejsarsnitt som gäller hur som helst. Och att föda i vatten, som jag önskar, är bara att glömma. Under graviditeten bör man inte äta medicin, men mot slutet går det att äta då det inte påverkar barnet på samma sätt. Nu hoppas jag att det kommer hjälpa så att jag i alla fall får en chans att föda vaginalt.

Min bror är född med akut kejsarsnitt och jag med planerat. Det kom som en chock för min mamma, vars mamma och mormor berättade att det här med att föda barn bara var att gå bakom skynket och krysta lite så var det klart. Jag har är helt klart mer förberedd på att det kan sluta hur som helst och att man framför allt aldrig kan veta någonting. Lika bra att förbereda sig på att att naturen får ha sin gång - oavsett om den klarar av det hela själv eller om hjälp på traven behövs. 

Det som hjälper mig är just att förbereda mig på att allt kan hända. Och att inte ha för höga förväntningar. Jag hoppas att ni kan komma till samma insikt och hitta ro i det. 

• majsa88

strumpan 81 och Zobeideh !!
    tusen tack för er information ni har gett !! har lugnat mig enormt nu!!

ni är pärlor {#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}HjärtaKyss 

• biodynamisk

Har inte varit inne på fl på ett par dagar och helt plödsligt har jag sex sidor att läsa ikapp! Roligt

Verkar vara många här som har situationer som liknar varandra, även jag. Har en mamma som mår ganska dåligt, är sjukpensionerad och tycker att jag ägnar för lite tid till henne. Hon förstår inte att man jobbar heltid, har två hundar och ett hus att ta hand om och att man inte orkar så mycket mer. Lägg på att hemskt illamående och trötthet pga graviditeten fram till v17 dessutom! Hon är en äkta energitjuv och kan prata om sig själv och sina problem i telen i två timmar!

Jag och sambon bråkade också mycket ett tag, vi pratade inte ens med varandra på två dagar! Mådde verkligen skit och kände inte alls ngn glädje över bebisen, ville bara ge upp allt! Jag är normalt en väldigt stark person och blev verkligen rädd över att jag kunde känna så, som sagt var, det kan hända vem som helst...

Som alla andra ber jag om ursäkt för det långa inlägget, ha, ha. Ville bara bekräfta det som många redan sagt att man är inte en sämre människa eller mindre värd sitt barn bara för att man har det jobbigt och mår dåligt för det kan hända vem som helst av oss, och faktiskt HÄNDER väldigt många av oss!! Alla vågar bara inte prata om det...

• Hallonpaj88
    Zobeideh skrev 2013-11-08 18:06:04 följande:
    Nu har jag varit iväg och handlat niferex. Nu när jag läste bruksanvisningen så står där i början av behandling, 1 kapsel 2-3 gånger dagligen. Ska jag äta tabletten ex i 3 dagar och sen ta uppehåll till nästa vecka? Eller man ska skita i va där står och köra på varje dag? Fattar typ inget. Har hela tiden varit inställd på att man ska äta den varje dag

Jag har oxå precis köpt dom o min bm sa en tablett om dagen tills förlossning :)
  • Zobeideh

Okej men då antar jag att jag oxå ska köra på varje dag och inget uppehåll tack för ditt svar

• j3nnyy
    Zobeideh skrev 2013-11-08 18:06:04 följande:

Jag äter en om dagen enligt vad min bm sa till mig :) vet att man inte ska äta i samband med måltid, jag började med och ta en tablett på kvällen men efter en vecka utan sömn på nätterna (vaknade en gång i timmen ungefär) så provade jag att ta direkt när jag vaknat istället, äter inte frukost förrän kl nio ungefär och går upp vid sex så funkar ändå. Vet inte om det är tillfällighet eller inbillning men har peppar peppar fått sova nääästan hela nätter nu i fyra dagar! Så ett tips om du blir påverkad som jag verkade bli
  • Zobeideh

Tack för ditt tips :) ska testa nu på kvällen och funkar de inte ska jag ta dem direkt när jag vaknar

• Strumpan81
    Zobeideh skrev 2013-11-08 17:39:47 följande:

Det här med bäcknet är jag oxå lite nojig över. Eftersom jag ar skolios så kan där finnas en chans att mitt bäcken är snett och då måste jag göra kejsarsnitt. Hade velat röntga och kolla men de e tydligen inte lönt eftersom de ändrar sig hela tiden under graviditeten så jag får helt enkelt ta de som de kommer.

Jag hoppas verkligen inte att jag ligger på förlossningen och kämpar flera timmar innan man får köra kejsarsnitt. Jag vill gärna lixom veta i förväg så jag är inställd.

Det här med att söva vd kejsarsnitt är inte vanligt. Jag har flera vänner som gjort akuta kejsarsnitt men varit vakna ingreppen. Dem söver där vid magen om jag inte minns fel. Man är helt klar vaken men bedövad :)

Förstår att du känner så!

Dock är de bättre för bebisen att komma ut med snitt om mamman varit igenom ett värkarbete först, jämfört med om bebisen kommer ut med planerar snitt (där mamman inte haft värkar innan).

Det beror på att bebisen mår bra av att bli måttligt stressad (som den blir under ett värkarbete). Stresshormonerna hjälper bebisen att komma igång att andas när den kommit ut, stresshormonerna underlättar också den nödvändiga cirkulationsomställningen som måste äga rum hos bebisen när den kommer ut.

Pga detta är det många fler barn som mår dåligt och behöver hjälp med att komma igång att andas efter planerade snitt jämfört med efter akuta snitt.

Så även om det är jobbigt att vara igenom ett värkarbete innan snitt så är det det bästa för ens barn
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014