• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Längtanefterlilladig
    Saltad skrev 2013-11-08 15:46:08 följande:
    Jag läser allt och förundras över hur mycket kloka saker det faktiskt kan skrivas på detta forum trots allt! Jag är fantastiskt glad att jag "hamnade" i denna tråden. :) Jag känner själv att det blir lite mycket press ibland och då säger hela mitt huvud och min kropp ifrån och vill bara backa från allt. Nu har jag varit hemma från jobbet ett par dagar just för att jag bara kände "Nej, jag orkar inte. Jag kvävs av det." Fysiskt har jag energin, men mentalt är det helt stopp. Har inte haft denna känslan tidigare på samma vis utan det verkar vara något som kommit med graviditeten. Jag väljer i alla fall att lyssna och bromsa innan det istället sparkar helt bakut. Nu har jag i alla fall skrivit klart min ansökan om grav.penning och hoppas på att få tillbaka alla papper från min chef i nästa vecka så att jag kan skicka in allt. Känns skönt att ha det gjort och speciellt dagar när det känns såhär, för då tror jag att jag kanske borde utnyttja större del av perioden än vad jag först planerade. Just nu vill jag bara inte gå tillbaka till jobbet alls. Men snart är det december och julledighet m.m. Det känns riktigt skönt! Ett ljus i mörkret ;)

Mycket bra tänkt. Jag har alltid tyckt att man ska tänka på sig själv & sin hälsa först. Mår jag bra mår bebisen bra. Njut du av att bara vara hemma & ta det lugnt. Jag tycker vi alla förtjänar en go & mysig helg. Jag ska äta tacos & dricka julmust ikväll. Det är JAG värd
  • Längtanefterlilladig
    Saltad skrev 2013-11-08 15:50:49 följande:
    Det behöver heller inte alltid vara egoistiska föräldrar som gör det jobbigt. Vi har fruktansvärda problem med min ena syster istället. Hon är en enorm energitjuv och det tar så otroligt mycket av glädjen ur allt när hon är med. Hemskt att erkänna, men vissa människor hade man klarat sig bättre utan. Man väljer inte sin familj.

Samma här med min syster. Hon skilde sig i somras & INGEN i hela familjen stod bakom henne förutom jag. Och med skit jag fått för det av min familj. Min syster är i stort sett utbränd & faktiskt otroligt egotrippad som man är när man mår dåligt. Och hon ringer ofta till mig & ska prata av sig. Bara jag ser att det är hon som ringer på mobilen går min puls upp. Jag kan pågrund av detta inte ha en normal relation till resten av min familj utan vi ska bara prata om hur dum i huvudet min syster är osv. Väldigt väldigt jobbigt & som du skriver energi krävande
  • Hallonpaj88
    Saltad skrev 2013-11-08 15:50:49 följande:
    Det behöver heller inte alltid vara egoistiska föräldrar som gör det jobbigt. Vi har fruktansvärda problem med min ena syster istället. Hon är en enorm energitjuv och det tar så otroligt mycket av glädjen ur allt när hon är med. Hemskt att erkänna, men vissa människor hade man klarat sig bättre utan. Man väljer inte sin familj.

Du har helt rätt, man väljer inte sin familj. O även fast man är av samma kött o blod måste man inte umgås. Sorgligt men vi håller ju på att bilda oss egna familjer som numer har högsta prio. När jag är ledsen över min mamma ska jag försöka tänka på allt positivt i mitt liv, som min sparkande busunge i magen :)
  • majsa88

det finns en grej som jag oroar mig för väldigt mycket !!

min mormor fick hennes bäckenben knäckta förr i tiden då hon hade för litet bäcken o bebisen hade fastnat.
    min mamma hade värk i 3 dygn o blev inte mer öppen är 4 cm o blev akut snittad.

min dröm är att få uppleva en vaginal förlossning, om inte , så vill  jag vara VAKEN när min bebis föds.

jag är alltså orolig om jag har för litet bäkcen o inte kan föda vaginalt. jag berättade detta tiill min barnmorska o hon sa att det inte alls behöver vara så och min mamma kanke var stressad osv. o att alla kroppar gör bebisar i den storlek som kroppen kan föda. och att man inte gör sådana undersökningar som att mäta bäckenet.

MEN så är det inte, har min mormor o mamma som bevis ( vilket hon inte tror att min mamma hade för trång bäcken) o några vänner plus massa här på FL som har haft för trånga bäcken.

jag VILL INTE missa min bebeis födesle pga akut snitt då dom söver ner. jag vill att de mäter /röntgar eller gör ultraljud på mitt bäcken för o kolla om man e för trång för det vet jag att man kan.
    varför tar dom inte en på allvar? varför ber hon mig att inte vara orolig?

klart man blir orolig när det har hänt min mormor o mamma?! mitt hopp o mål i livet har varit att få vara med om min förlossning o föda fram mitt barn, om jag ska bli nersövd pga akut snitt så känner jag bara att jag har förlorat anledning till att jag har levt o drömt. Rynkar på näsan

• Strumpan81

Majsan88 förstår din oro, kan dock lugna dig med att man inte söver kvinnan vid akut snitt. Man söver endast kvinnan vid urakut snitt när det är fara för barnets eller mammans liv och dessa situationer är oerhört ovanliga tack och lov (jobbar som BM på förlossningen )

• majsa88
    Strumpan81 skrev 2013-11-08 17:08:28 följande:
    Majsan88 förstår din oro, kan dock lugna dig med att man inte söver kvinnan vid akut snitt. Man söver endast kvinnan vid urakut snitt när det är fara för barnets eller mammans liv och dessa situationer är oerhört ovanliga tack och lov (jobbar som BM på förlossningen )
    fick höra av en bekant att de gjorde så med henne o såg på TV att de söver ner vid akut snitt. men då kanske det är som du menar vid urakut snitt? 
    men det kan ju bli urakut då bebisen fastnar? eller har jag fel? det är det enda jag oroar mig för, annars är jag hur cool som helst. 
  • ananas86

Tråkigt att vi är många som har familjemedlemmar som bara tar energi!

Tycker vi ska omge oss med personer som får oss att må bra, nu när det är så mycket som är nytt!

De som inte kan glädjas åt att vi är gravida och inte är intresserade av att engagera sig är inte värda att lägga någon energi på!

Man behöver ju inte säga upp kontakten, men man kan ju hoppas att de får en tankeställare och hör av sig själva efter ett tag..

Håller med Hallonpaj88, bättre att lägga fokus på allt positivt istället! :)

Ha en bra helg nu tjejer! Kram på er!

• Strumpan81

Jag har jobbar på flera stora sjukhus i Sthlm och gjort praktik i Örebro ock Karlstad och på alla dessa sjukhus har det varit rutin att mamman får vara vaken vid akuta snitt. Anledningen till att man söver vid urakuta/katastrof snitt är att det går mycket fortare att söva en kvinna än att bedöva henne väl. Vid urakuta snitt måste ungen vara ute på några få minuter och i en sådan situation är man som patent nog bara glad över att situationen får ett lyckligt slut och grämer sig inte över vad man missat.

Under mina 5 år som BM har jag personligen varit med om ett (!) urakut snitt. Så det är väldig ovanligt.

Att kvinnan inte öppnar sig tillräckligt eller att bäckenet är för trångt för bebisen att tränga ner i leder inte till en akutsituation. Likaså om livmodern blir för utmattad och värkarna inte är kraftiga nog för att hjälpa barnet ut... Detta gör inte att barnet mår dåligt. I dessa situationer avbryter man förlossningen och gör i lugnt och sansat tempo ett kejsarsnitt i stället. Mamman är vaken och pappan får sitta med inne på operationssalen. Direkt efter snittet får man se sin bebis och när BM torkat av barnet och kollat att den mår bra, får mamman (om hon önskar) sin bebis på bröstet medan läkarna syr ihop buken

Sen beror det på var i bäckenet barnet står om man gör kejsarsnitt eller avslutar med sugklocka. Står barnet högt upp i bäckenet så plockar man ut den med snitt. Har bebisen tagit sig långt ner avslutar man med sugklocka. Det är inget som man som patient kan önska eller bestämma om. Man gör det som är bäst för barnet.

Tv gillar att visa skräckhistorier. Det är väldigt mycket av de som visas på förlossningsprogrammen på tv som inte stämmer överdrevs med verkligheten. Tv vill framförallt skapa spänning och underhållning. Vad det gäller din kompis kan jag så klart veta. Kanske var det urakut. Men med största sannolikhet kommer du att vara vaken när ditt barn föds, oavsett om du föder vaginalt eller snittas

• Zobeideh

Det här med bäcknet är jag oxå lite nojig över. Eftersom jag ar skolios så kan där finnas en chans att mitt bäcken är snett och då måste jag göra kejsarsnitt. Hade velat röntga och kolla men de e tydligen inte lönt eftersom de ändrar sig hela tiden under graviditeten så jag får helt enkelt ta de som de kommer.

Jag hoppas verkligen inte att jag ligger på förlossningen och kämpar flera timmar innan man får köra kejsarsnitt. Jag vill gärna lixom veta i förväg så jag är inställd.

Det här med att söva vd kejsarsnitt är inte vanligt. Jag har flera vänner som gjort akuta kejsarsnitt men varit vakna ingreppen. Dem söver där vid magen om jag inte minns fel. Man är helt klar vaken men bedövad :)

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014