• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Victrix

Självklart gör man det, menade inget illa? men eftersom det dessutom kan bli helt fel färg pga hormoner så vågar jag nog inte. Feg då kanske.

• anaconda

Nej jag mena inget illa utan bara att man gör som man tycker är bäst för sig själv! Jag färgade som sagt i torsdags tror jag de va, och va i v 8 då 9 nu och de blev ingen annan färg än den jag förvänta mig, jag har typ platina blond färg och blev hel nöjd! Hade en handduk för näsa och mun för att inte andas in all färg direkt i mig!

• M4nda
    Victrix skrev 2013-08-05 13:00:15 följande:
    Har blekt mitt hår i alla tider men inte vågat sedan plus. Har råttfärgat och nu börjar jag tycka att utväxten är hemsk, men färga håret kan ju vara farligt för fostret. Hur gör/hade ni gjort?

Jag är utbildad frisör och vi fick till oss på frisörskolan att avråda gravida från att färga håret då det finns vissa "skolor" som säger att färgen går ut i blodet. Å andra sidan finns det mängder av frisörer som arbetar med färgen dagligen utan att någonting händer.

Om man vill vara försiktig men ändå färga skulle jag rekommendera att göra slingor i gummihetta. Då nuddar färgen aldrig hårbottnen :)
  • Saffron

Nu är jag orolig.

Varit på Gotska Sandön över helgen, blev en riktigt tuff promenad från båt till lägerplats på ca 1,4 mil i djupsand. Blev jättte,jättetrött och fick lite ont i ländrygg och vänster ljumske. Sedan var det underbart väder, brände mig (som vanligt, trots att jag täcker mig med sarong...) och kanske inte drack tillräckligt.
    När vi skulle åka hem fick jag väldigt ont i magen, ffa vä sida, långt ner. Släppte inte på 12 h, så på vägen hem under natten stannade vi till på akuten i Linköping. Efter väntan i 2 h, fick vi äntligen träffa läkare och gynjour. Min vänstra äggstock var stor, två st gulkroppar (dubbelovalution). Graviditet, foster i livmodern (tack och lov), såg inte något tecken på tvillinggraviditet utanför livmodern, men det går inte att utesluta. Jour-ultraljudet var inte av bästa kvalitet, men gyn sa att min hinnsäck var lite avlång och hon kunde ej se hjärtaktivitet (vilket kunde bero på ultraljudet ELLER att mitt foster inte lever...).
    Tror själv idag att mitt magonda kanske är förstoppning snarare. Har inga blödningar. Har fortfarande lite ont i magen idag, men mycket bättre. Var i kontakt med min bm i förmiddags, ska dit imorgon på inskrivning. Men nu är jag orolig över om jag har ett missfall på gång?
    Ni som har haft missfall, vad hade ni för symtom? Jag är enligt beräkning 6+4... Är det nån mer som ej sett hjärtaktivitet eller en lite ihopsjunken hinnsäck men ändå haft en graviditet vid denna tid? Är så orolig...

• Awanata
    Victrix skrev 2013-08-05 13:00:15 följande:
    Har blekt mitt hår i alla tider men inte vågat sedan plus. Har råttfärgat och nu börjar jag tycka att utväxten är hemsk, men färga håret kan ju vara farligt för fostret. Hur gör/hade ni gjort?
    Jag har fortsatt fixa med mitt hår som vanligt. Jag tonar visserligen min hårbotten en gång i månaden och det kanske inte är samma som blekning? Sen har jag färginpackning en gång i veckan. Jag tänker inte sluta men det är ju en smaksak..
  • Victrix
    M4nda skrev 2013-08-05 13:41:56 följande:
    Jag är utbildad frisör och vi fick till oss på frisörskolan att avråda gravida från att färga håret då det finns vissa "skolor" som säger att färgen går ut i blodet. Å andra sidan finns det mängder av frisörer som arbetar med färgen dagligen utan att någonting händer.

Om man vill vara försiktig men ändå färga skulle jag rekommendera att göra slingor i gummihetta. Då nuddar färgen aldrig hårbottnen :)
    Så det är om färgen kommer i kontakt med hårbotten som det är farligt? För jag tänkte om man kanske kunde färga den blonda delen av håret till något som är i närheten av min egna färg och sen låta det växa ut.
  • Victrix

Saffron: min hinnsäck är också ovalformad. När det gäller hjärtslag så syntes det inte tydligt i vecka 6+1 men i vecka 7+1 gjorde det sedan det. Men jag vet exakt vilken vecka jag är i med tanke på ivf. Kan du vara mindre gången är du tror? Och sedan har jag hört flera säga att inget synts men att det sedan gör. Ring om tid i nästa vecka. Bra att du inte har blödningar

• M4nda
    Awanata skrev 2013-08-05 13:50:49 följande:
    Jag har fortsatt fixa med mitt hår som vanligt. Jag tonar visserligen min hårbotten en gång i månaden och det kanske inte är samma som blekning? Sen har jag färginpackning en gång i veckan. Jag tänker inte sluta men det är ju en smaksak..

Är det vanligt toning som du inte blandar med väteperoxid (enkomponents toning) så är det helt ofarligt, likaså färginpackning. De innehåller bara färgpigment :)
  • M4nda
    Victrix skrev 2013-08-05 13:52:24 följande:
    Så det är om färgen kommer i kontakt med hårbotten som det är farligt? För jag tänkte om man kanske kunde färga den blonda delen av håret till något som är i närheten av min egna färg och sen låta det växa ut.

De som säger att färg är skadligt för barnet menar att det främst är om färgen kommer i kontakt med hårbottnen eftersom de menar att de giftiga ämnena på så sätt går ut i blodet och slutligen till barnet.. Men som sagt så finns det (fanns i alla fall inte när jag studerade för några år sedan) inte några klara fakta om eller hur det påverkar barnet. Det är väl därför man ska vara avhållsam :)
  • Victrix
    M4nda skrev 2013-08-05 14:10:23 följande:
    De som säger att färg är skadligt för barnet menar att det främst är om färgen kommer i kontakt med hårbottnen eftersom de menar att de giftiga ämnena på så sätt går ut i blodet och slutligen till barnet.. Men som sagt så finns det (fanns i alla fall inte när jag studerade för några år sedan) inte några klara fakta om eller hur det påverkar barnet. Det är väl därför man ska vara avhållsam :)
    Tack för att du delar med dig :) har du några tips på vilken typ av toning som jag skulle kunna lägga i det blonda?
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014