• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Längtanefterlilladig

Nu lägger jag in en bild här iallfall. Verkar inte vara så många som kollar på bildtråden nämligen.
    Hoppas ingen blir sur. Behöver hjälp att tyda min ultraljudsbild, försökt kolla överallt. Vet inte om det är gulkroppen jag ser eller huvudet på bebisen? Någon som vet?

• Saffron

Som hästveterinär, utbildad stogynekolog: Gulkroppen sitter på äggstocken, inte på embryot. Gulkroppen bildas efter att ägget har lossnat, och bildas i "ärret" på äggstocken, progesteronproducerande och upprätthåller dräktigheten (förlåt, graviditeten) den första tiden. Hela den lilla massan som du har ritat pil på är embryot, ligger i sin hinnsäck i livmodern. Äggstocken är inte med på bild...

Fin bild! Vad roligt! Längtar tills jag också kan få se det här på min knoddis!

• Längtanefterlilladig
    Saffron skrev 2013-08-05 22:53:44 följande:
    Som hästveterinär, utbildad stogynekolog: Gulkroppen sitter på äggstocken, inte på embryot. Gulkroppen bildas efter att ägget har lossnat, och bildas i "ärret" på äggstocken, progesteronproducerande och upprätthåller dräktigheten (förlåt, graviditeten) den första tiden. Hela den lilla massan som du har ritat pil på är embryot, ligger i sin hinnsäck i livmodern. Äggstocken är inte med på bild... Fin bild! Vad roligt! Längtar tills jag också kan få se det här på min knoddis!

Tack för svaret Perfekt ju att du vet. Hästveterinär alltså, inget dåligt yrke. Så anatomin är lika mellan häst & människa? Jag trodde den där cirkeln på bilden var gulekroppen eller va det heter. Så hela lilla klumpen på bilden det som båda pilarna visar på ÄR embryot?Men om man går in på bildtråden så ser man på anaconda ultraljudsbild att de mäter CRL på den lilla klumpen till höger pm den runda. Får verkligen plugga lite på detta känner jag haha
  • Längtanefterlilladig

Det är gulesäcken som är det till vänster på bild. Den heter Yolk Sack & jag hittade bilder här; www.google.se/search&bih=416&tbm=isch&ei=eo4AUo2PHIyO4gSQ0IG4Dg&oq=yolk+sac+&gs_l=mobile-gws-serp.3..0i19l5.193149.201796.0.202624.14.9.3.2.3.0.314.1832.0j4j4j1.9.0....0...1c.1.24.mobile-gws-serp..1.13.1852.0LiI6EQgPdY&q=yolk%20sac# Och även förklaring här: sv.m.wikipedia.org/wiki/Gulesäck

• Zobeideh

Hoppar in här om det är okej :)

Väntar efter 3 års försök med både missfall och utomhavandeskap i bakgrunden vårt efterlängtade mirakel barn.
    Va på Gyn för ca 1 vecka sen och fick se de lilla hjärta slå. Helt fantastiskt.

• anaconda
    Zobeideh skrev 2013-08-06 09:47:35 följande:

Hoppar in här om det är okej :)

Väntar efter 3 års försök med både missfall och utomhavandeskap i bakgrunden vårt efterlängtade mirakel barn.

Va på Gyn för ca 1 vecka sen och fick se de lilla hjärta slå. Helt fantastiskt.

Åh grattis till graviditeten! Vi är några som vart på vul redan oxå och fått se hjärtan slå :)

Skriv gärna in dig i bf listan och titta in på bildtråden oxå :) har du några bilder så lägg in dom i bildtråden så vi andra kan se och glädjas
  • Saffron
    Längtanefterlilladig skrev 2013-08-06 07:39:03 följande:

Tack för svaret Perfekt ju att du vet. Hästveterinär alltså, inget dåligt yrke. Så anatomin är lika mellan häst & människa? Jag trodde den där cirkeln på bilden var gulekroppen eller va det heter. Så hela lilla klumpen på bilden det som båda pilarna visar på ÄR embryot?Men om man går in på bildtråden så ser man på anaconda ultraljudsbild att de mäter CRL på den lilla klumpen till höger pm den runda. Får verkligen plugga lite på detta känner jag haha

Tja, livmodern på en häst (och de flesta andra djur) har två horn, medan människan inte har några uttalade horn. Men äggstockarna är ganska lika (förrutom storleksmässigt då) och embryot är också väldigt likt den första tiden! Vi har också svans... Jag kan tänka mig att en del av "klumpen på bilden är det som kommer att bilda moderkakan? Moderkakan kan se olika ut för olika djurslag...
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014