• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Victrix

Längtanefter: gillar att du är så lugn, många blir så oroliga i onödan (däribland jag själv ibland), för det behöver ju inte vara något fel. Tror det är det bästa man kan göra för sig själv och den lilla, att ta det så lugnt man kan och inte stressa upp sig. Så tummen upp för det . Och håller tummarna för att allt är som det ska såklart .

• Natt

Jag smörjer in mig och magen, min lillasysters mage fick såma bristningar att det från v 37 rann små droppar bld ur dem... vill inte va med om det. Men så ofta som två gånger om dan har jag inte kommit till har väl tänkt att det inte är riktigt på riktigt än.

• Emaria
    Mango08 skrev 2013-08-05 17:46:51 följande:

Tänkte tipsa om ett gott alkoholfritt rödvin som jag testade i fredags. Det heter Natureo (Torres) och säljs på systemet för ca en femtiolapp. Det smakar inte rödvin, utan påminner mer om svartvinbärssaft. Den smakade iaf bra och är perfekt om man bara vill ta ett glas för att inte avslöja för vänner/bekanta att man är gravid. Vinet innehåller 0,5% alkohol, men verkar som att alla alkoholfria viner gör det. Vissa har ju åsikter om detta vilket jag respekterar. Jag tyckte ändå att det kändes okej att dricka ett glas, men alla gör ju som de själva vill.

Sen blev tipsad av en gravid vän att man ska börja smörja in mage och bröst tidigt, helst så fort man vet att man är gravid. Detta hade jag ju missat men började smörja med Natusans babyolja (med aloe vera doft) förra veckan. Oljan luktar gott och håller huden återfuktad ganska länge. Är den någon annan som har tips på någon annan kräm/olja som är bra?

Tyvärr är det väl så att om man vill undvika bristningar så är det bra gener och homonell balans som gäller. Men visst kan det vara skönt ändå!
  • Strumpan81

Hej på er tjejer,

Vill inte verka negativ, men tyvärr är det så som Emaria skriver, att det endast beror på genetisk disposition huruvida man får hudbristningar eller ej. Vill samtidigt bara tipsa om att alla hudkrämer (speciellt de med mkt parfym) inte lämpar sig att smörja sig med under en graviditet. Många hudkrämer innehåller kemikalier och ftalater/bisfenol som är hormonstörande och kan påverka foster negativt. Jag skulle rek Apotekets olivolja eller mandelolja om ni vill smörja er. Ursäkta för tråkigt inlägg, vill bara inte att ni ska göra nått som inte är bra för er

• evelayna
    Strumpan81 skrev 2013-08-05 21:38:57 följande:
    Hej på er tjejer,

Vill inte verka negativ, men tyvärr är det så som Emaria skriver, att det endast beror på genetisk disposition huruvida man får hudbristningar eller ej. Vill samtidigt bara tipsa om att alla hudkrämer (speciellt de med mkt parfym) inte lämpar sig att smörja sig med under en graviditet. Många hudkrämer innehåller kemikalier och ftalater/bisfenol som är hormonstörande och kan påverka foster negativt. Jag skulle rek Apotekets olivolja eller mandelolja om ni vill smörja er. Ursäkta för tråkigt inlägg, vill bara inte att ni ska göra nått som inte är bra för er
    har du nåt annat tips än olja?
    tycker de känns så kletigt :/
  • Strumpan81

Jag har haft en lista på hudkrämer/smink som är ok att använda under graviditet. Vet dock inte var den är. Ska försöka leta fram den. Vad jag minns iaf så var många av Lo'reals och Body Shops produkter på den "förbjudna" listan.

• Saffron

Princessan, jag blev illamående av tanken på avokado... ;)

Mitt magont "känns bättre" när det verkar som att det kommer när jag ätit. Gör mig mer säker på att det snarare är förstoppning än något med "knodden". Har precis ätit viltskavgryta med potatismos och rårörda lingon... gott.... Lustigt. Jag som inte tycker om lingon egentligen. Och hur kommer det sig att det bara finns surisar i min lösgodis-påse??? ;)

• Emaria

Jag använder ME som utgår från att allt som man lägger på huden ska man kunna äta, dvs inte är skadligt.

• sandratjejen

Jag smörjer med lukt och smakfri cocos olja.

Vist de blir lite kletigt en stund men den är rätt go tycker jag :)

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014