• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • lele79
    tvetalan skrev 2013-11-13 23:24:34 följande:
    Någon av er som har erfarenhet av hur det brukar vara i ullared den 27/28 december? Direkt efter jul dvs ;)

Tror att det är lugnt då. Det sägs ju att deras lugnaste månader är januari och februari. Passar ju oss bra
  • lele79
    Joma skrev 2013-11-13 22:14:19 följande:
    Ja vi går väl efter samma schema här nere i Skåne :) Nu ska dem iaf börja mäta å lyssna på hjärtljuden varje gång så de blir lite mer koll känns de som! Ska bli skönt. Jag är i vecka 21 nu bara så de dröjer lite till för mig!

Jag bor oxå i Skåne men har varit hos min barnmorska nu i vecka 22 och nästa gång blir vecka 26. Det finns ett schema sa hon men hon tyckte inte man skulle behöva vänta så länge mellan inskrivning och nästa besök så hon bokade in ett vecka 22 oxå, snällt

Fick ta de vanliga proven, lyssna på hjärtat och mäta magen. Sen pratade vi om föräldragrupper.
  • Prinsessan på ärten

Hej alla, jag läser varje dag från semester även om jag inte skriver :) har en liten morgonrutin dör jag ligger och känner bebisen kicka, läser fm och ser vad det står för nytt i mina appar :)

Jag är iallafall 30 (31 i mars :) sambon är ett år äldre. Vi bor i lund och jag arbetar som controller/credit manager på ett internationellt bolag. Ansvarar för vår europeiska marknad och arbetar mest hemmifrån ( vet inte riktigt hur jag fick igenom det men det känns ganska lyxigt :) mycket telefon och Skype ) sambon är analytiker på en bank. Jag kommer flrsöka jobba februari ut ( bf 2 mars) behövs det kan jag ta datorn och jobba från soffan härhemma)

Vi delar vår tvåa med tre katter och det här blir första barnet för alla far och morföräldrar och syskon.

Idag har jag gått helt bananas med shoppingen. Köpt massssor med baby grejer ( men försökt

portionera så att lite är 0-3 och lite 3-6 månaders) vi vet inte könet ännu så blev mycket grönt gult och vitt men även blått... Känns lättare med blått på en tjej än rosa på kille. Alla tjejkläder här är liksom så EXTREMT tjejiga. Rosetter och hjärtan och volanger. :)

Vi har iallafall en finfin semester i USA och jag mår bra ( lite öm i fötterna, lite tröttare än vanligt) inget jet jag längre och inte "kan inte andas nu svimmar jag uuuhhhäh" känsla som 30 gradiga Miami bjöd på :(

Nu blev det långt... Sorry :)

Hoppas ni alla har det bra

• Tinapina

Kan man skriva faderskapsintyg innan barnet är fött? Vad smidigt! Vart fixar man det?

• Galaxy79a

Jag tillhör en av dem som inte är så aktiv skribent i tråden, men jag läser med varje dag flera gånger om dagen hihi  

Jag är 34 år och min sambo 35, vi bor i ett skapligt stort hus som vi har renoverat sedan årsskiftet och nyss mer eller mindre blivit färdiga med, fortfarande fattas lite små fix här o där, men nu kan jag börja 'boa in oss' ordentligt iallafall och det är huvudsaken. Vi ska hålla julen här hemma i år, så börjar kännas lite små stressigt att försöka hinna få det någorlunda presentabelt. Men om inte, så vet vår familj ju varför :p
    Jag studerar 100% har tidigare alltid arbetat heltid, men kände att det var dags för lite studier för att förhoppningsvis kunna få jobba med det jag allra helst vill, i framtiden. Min sambo är egen företagare.
    Vi bor ca mellan Malmö och Helsingborg på gränsen till landsbygden, så mycket mysig natur utanför knuten men fortfarande när till stad och större städer. Kan inte bli mera perfekt  

• j3nnyy
    Tinapina skrev 2013-11-14 07:36:51 följande:

Kan man skriva faderskapsintyg innan barnet är fött? Vad smidigt! Vart fixar man det?

Jag fattade de på min BM att man gör det på socialtjänsten/familjerätten. Sen när bebisen är född så skickar man in födelsebevis man får på förlossningen :)
  • majsa88

Jag är 24 år o blir 25 i december. Min sambo fyllde 29 nyligen. Vi har varit tillsammans i 5 och ett halvt år o förlovade i 3 år. Vi gifter oss i början av december.

Jag pluggar heltid till sjuksköterska o jobbar som undersköterska på ett sjukhus. Min sambo jobbar extra som undersköterska på ett sjukhus o pluggar för o komma in på ingenjörs programmet.

vi bor i lägenhet, en trea.

• ananas86

Heene:Fy vad jobbigt att ligga vaken pga oro och sammandragningar. :( Hoppas att det går över och att du kan fortsätta jobba som du tänkt/vill!

Själv har jag legat vaken för att jag inte känt några sparkar från mini under kvällen igår. Har blivit bortskämd med att känna varje kväll nu ju..

Men nu på morgonen känner jag rörelse i magen, så kan andas ut! :) Tror jag överansträngde mig lite igår med att packa flyttkartonger hela eftermiddagen och kvällen.. :/

Ang. faderskapsintyg så kan man tydligen inte fixa det förrän barnet är fött i Göteborg. I Partille kommun kan man fixa det innan, men eftersom vi flyttar nu så får vi inte fixa det i Partille då. :(

Någon som vet hur pappan ska kunna söka föräldrapenning för att gå föräldrautbildning när man inte kan skriva faderskapsintyg? Föräldrautbildningen börjar i januari..

• Längtanefterlilladig
    ananas86 skrev 2013-11-14 00:40:54 följande:
    Kul att få veta lite mer om er andra! :) Jag skickade in mitt moderskapsintyg för två veckor sen. Har inte fått hem några papper och när jag loggar in mig på försäkringskassan står det inte något alls om mig där. Kanske ska ringa och fråga om intyget har kommit fram? Hur lång tid har det tagit för er andra att få hem svarsbrevet? Vill ju inte vara ute i sista stund med ansökan om föräldraledighet på jobbet..

Tog nästan 3 veckor för mig att få hem blanketter när jag skickade in mitt moderskapsintyg. Så skickar de ut FEL blanketter. Suck!!!
  • Längtanefterlilladig
    Heene skrev 2013-11-14 03:15:43 följande:
    Ligger vaken pga sammandragningar :( magen tyckte att jag hade ett för tungt arbetspass igår och det håller i sig än. Så jäkla trist då jag inser att jag måste dra ner på tempot nu. Jag som har fullbokat ett tag framöver. Känns så jobbigt att behöva ringa och avboka kunder då jag aldrig i mitt liv typ vart hemma ens på grund av sjukdom från jobbet på 8 år. Just nu känner jag mig bara så misslyckad :( Ska det vara så här i 4 månader till? Eller har jag bara en svacka just nu? Jobbigt att inte veta... Mår i övrigt jättebra just nu och blir bara lite allmänt deppig nu när man ligger själv vaken och hinner tänka så mkt. Har gråtit så mkt nu i natt så jag är helt chockad. Visste inte att jag kunde gråta så mkt. Vet inte ens om det bero på hormoner, orolighet, ovisshet, trötthet eller nåt annat. Inatt vart ingen bra natt iaf och var bara tvungen att få skriva av mig lite :) Jag och sambon måste också åka och skriva på faderskapsintyg. Det är mkt som ska tänkas på nu innan mars, och sen lär det inte bli mindre ;)

Stackars dig!Vet hur det är. Min BM säger att vissa har en känslig livmoder och den dras samman vid ansträngning eller om man är kissig. Låg också vaken 1 timme inatt med sammandragningar efter jag kissat. Vi får trösta oss med att det är ofarligt och att våra livmödrar har tränat mycket inför förlossningen
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014