• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • tvetalan
    majsa88 skrev 2013-11-14 17:17:18 följande:

Jag kommer ta studieuppehåll i ett år. Vill inte känna stress o press o massa måsten när jag är med min bebis. Vill lägga all energi på lillen o inte känna stress o bara njuuuutaaaa av honom :))

Fullt förståeligt :) hade jag haft den möjligheten hade jag förmodligen också vart ledig lite :)
  • majsa88

Får jag fråga varför du inte har den möjligheten? Du behöver inte svara på det .

Det är också förståeligt för de som vill plugga oxo. Vi är ju alla olika o vill , tycker o känner olika som tur är.

tvetalan skrev 2013-11-14 17:18:42 följande:
    Fullt förståeligt :) hade jag haft den möjligheten hade jag förmodligen också vart ledig lite :)

• tvetalan
    majsa88 skrev 2013-11-14 17:22:07 följande:

Får jag fråga varför du inte har den möjligheten? Du behöver inte svara på det .

Det är också förståeligt för de som vill plugga oxo. Vi är ju alla olika o vill , tycker o känner olika som tur är.

Min utbildning ändrades ett år efter att jag började. Om jag tar ett år ledigt, eller ett halvår halkar jag efter och får läsa "igen" ämnena och det blir då väldigt mycket jag missar. Då blir det väldigt mycket samtidigt och eftersom mina kurser är svåra så tror jag inte att jag skulle palla stressen nästa år. Hade nog bara haft ångest under min föräldraledighet då tänker jag..
  • majsa88

Okej jag förstår. Gör det som får dig att må bäst :)

tvetalan skrev 2013-11-14 17:36:17 följande:
    Min utbildning ändrades ett år efter att jag började. Om jag tar ett år ledigt, eller ett halvår halkar jag efter och får läsa "igen" ämnena och det blir då väldigt mycket jag missar. Då blir det väldigt mycket samtidigt och eftersom mina kurser är svåra så tror jag inte att jag skulle palla stressen nästa år. Hade nog bara haft ångest under min föräldraledighet då tänker jag..

• Längtanefterlilladig

Har känt mig så deppig & lessen hela dagen. Jag är hemma sjukskriven 100 % & gråa,regniga novemberdagar när man är helt ensam hemma & ingen hör av sig på hela dagen blir vem som helst deppig av. En annan sak jag gått & varit lessen för är för jag har så himla ont i min mage. Tror min livmoder växer mycket nu & det gör så ont. Kan knappt gå. Sen en annan sak. Min man tycker att det är jätte roligt att vi ska få barn. Men just att känna på magen har han inte tyckt om så mycket. Han känner ibland & känner han inte bebisen direkt så tröttnar han. Det kan man kanske förstå. Men jag vill gärna att han ska VILJA av egen vilja att ligga & känna på magen jämt. Så nu när min man kom hem & hade duschat så tyckte jag han kunde ligga i jämte mig & känna bebisen då den var väldigt aktiv just då. Men han ville inte & la sig & kollade sin mobil. Då blev jag jätte ledsen och började storgråta. Fick världens jäkla sammandragning av det också. Min man blev helt till sig & gjorde allt för att försöka trösta. Var kanske något överdrivet att bli SÅ lessen. Men är väl hormoner.

• Joma
    Längtanefterlilladig skrev 2013-11-14 18:18:42 följande:

Har känt mig så deppig & lessen hela dagen. Jag är hemma sjukskriven 100 % & gråa,regniga novemberdagar när man är helt ensam hemma & ingen hör av sig på hela dagen blir vem som helst deppig av. En annan sak jag gått & varit lessen för är för jag har så himla ont i min mage. Tror min livmoder växer mycket nu & det gör så ont. Kan knappt gå. Sen en annan sak. Min man tycker att det är jätte roligt att vi ska få barn. Men just att känna på magen har han inte tyckt om så mycket. Han känner ibland & känner han inte bebisen direkt så tröttnar han. Det kan man kanske förstå. Men jag vill gärna att han ska VILJA av egen vilja att ligga & känna på magen jämt. Så nu när min man kom hem & hade duschat så tyckte jag han kunde ligga i jämte mig & känna bebisen då den var väldigt aktiv just då. Men han ville inte & la sig & kollade sin mobil. Då blev jag jätte ledsen och började storgråta. Fick världens jäkla sammandragning av det också. Min man blev helt till sig & gjorde allt för att försöka trösta. Var kanske något överdrivet att bli SÅ lessen. Men är väl hormoner.

Jag är också hemma och är sjukskriven på heltid så vet precis hur du känner. De är riktigt hemskt å varje dag är en plåga! :(

Förstår att du känner så men har han sagt varför han inte vill? Tycker han de är obehagligt eller han har bara inte tålamod? Försök bara förklara för honom hur mycke de skulle betyda för dig om ni fick den glädjen tillsammans så mjuknar han säkert :)

Såna spel kan vi alla få och gråta hysteriskt så tänk inte på de :)
  • Nyfniken83
    j3nnyy skrev 2013-11-14 16:39:21 följande:
    Tänk på att tänka på dig själv o bebisen i första hand! Du ska må bra och känner du att du inte klarar att köra samma tempo som innan, försök att ta de lite lugnare. Förstår om det är svårare när man är egen företagare, men kanske går att lösa på något vis?

Jag ska till läkaren imorgon, då jag känner att resten av mitt liv inte funkar alls när jag jobbar heltid. Under dom åtta timmarna jag jobbar, går det. Men när jag sätter mig i bilen på vägen hem gråter jag av smärta i ryggen och höfter. Sover inte på nätterna för jag vaknar av hugg i ryggen så fort jag rör mig. Jag känner mig så SVAG!! Men nu har jag insett att näää.. Ingen tackar mig!! Jag vill orka leva lite efter arbetsdagen oxå. Hoppas att läkaren håller med mig, eller har nån mirakel metod som kan hjälpa mig! Vill absolut inte bli sjukskriven på heltid, tror ni man kan själv förslå 50% eller liknande?
    Du, säg inte till läkaren att det funkar på jobbet.. Jag sa det till min bm och att det är när jag kommer hem allt går åt helvete. Typ går å lägger mig klockan sju på grund av smärtan osv.. Då sa bm att fk bara bryr sig om hur det påverkar dig på jobbet. Jag blev sjukskriven 50%.. Så denna vecka har jag jobbat 4 timmar per dag. Åhhhh fy fan vad ont jag haft hela veckan. Konstigt! Men jäkligt skönt att veta att det blir 50% till sista december och sen hoppas jag på gravpenning från 6/1..
  • j3nnyy
    Nyfniken83 skrev 2013-11-14 19:16:28 följande:
    Du, säg inte till läkaren att det funkar på jobbet.. Jag sa det till min bm och att det är när jag kommer hem allt går åt helvete. Typ går å lägger mig klockan sju på grund av smärtan osv.. Då sa bm att fk bara bryr sig om hur det påverkar dig på jobbet. Jag blev sjukskriven 50%.. Så denna vecka har jag jobbat 4 timmar per dag. Åhhhh fy fan vad ont jag haft hela veckan. Konstigt! Men jäkligt skönt att veta att det blir 50% till sista december och sen hoppas jag på gravpenning från 6/1..
    Okej. Vad bra att du sa de, man vill ju gärna vara ärlig men kanske får bre på lite.. Antar ju att det inte kommer bli lättare direkt.

Åh fy, kan du inte få heltids sjukskrivning tills dess? Jag vill gärna försöka 50% men de är ju trots allt fortfarande väldigt mycket tunga lyft oavsett om jag jobbar 4 eller 8 timmar.. Usch är super nervös för imorgon!!
  • Nyfniken83
    j3nnyy skrev 2013-11-14 19:22:11 följande:
    Okej. Vad bra att du sa de, man vill ju gärna vara ärlig men kanske får bre på lite.. Antar ju att det inte kommer bli lättare direkt.

Åh fy, kan du inte få heltids sjukskrivning tills dess? Jag vill gärna försöka 50% men de är ju trots allt fortfarande väldigt mycket tunga lyft oavsett om jag jobbar 4 eller 8 timmar.. Usch är super nervös för imorgon!!
    Men va inte nervös. Min läkare tvekade inte en sekund när jag berättade om mina besvär. Han frågade om jag ville jobba lite eller inte alls. Jag tycker trots smärtan att det e skönt att komma ut lite. Annars ligger man ju bara i soffan och degar. Tror inte att värken blir bättre av det. Och dom fyra timmarna jag är på jobbet tar jag det väldigt lugnt. Inga lyft, böjer mig helst inte, står inte längre stunder och sitter mycket. Jobbar på förskola så det är ju inte superkul för mina kollegor men dom verkar förstående. Lycka till! Jag tror det kommer gå bra.
  • kucke
    Heene: Man blir ju givetvis jätte orolig när kroppen börjar spöka helt plötsligt och det känns obehagligt. Även om man vet att det inte är farligt, blir man skärrad och rädd för både ens egen skull och skatten i magen. 

Och precis som du säger så vet man aldrig när gravsymptomen sätter igång och vad det blir. Du skall forts. ha din positiva inställning, men kanske vara snällare mot dig själv och din kropp :)  Du och bäbisen kommer först och allt du gör med din kropp påverkar din skatt :)

Längtan:  Prata med din man och förklara hur du känner och hör vad han säger och känner :) Som Joma sade så är vi gravida kvinnor extra känsliga. Storgråta, bli förbannad, sura, ja allt är extremt med gravhormoner :P

Nyfniken83 och j3nnyy: Håller tummarna ni kan få bli sjukskrivna så mycket som ni önskar så ni kan ta det lugnt och vila kroppen. Inge bra om ni har ont och arbeta inte ihjäl er!

Kram till er alla!

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014