• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Längtanefterlilladig
    MagdalenaZ skrev 2013-11-14 11:45:35 följande:
    Jisses! Det tog mig 3 timmar att ta mig igenom det ni skrivit .. (måste jobba emellan oxå!) Jättekul och veta var alla bor och vad ni alla sysslar med. Jag och min sambo har varit tillsammans i 2,5 år och förlovade snart i 1 år (han gick ner på knä framför våra familjer på nyårsafton 2012/2013) :) Vi lärde känna varandra när vi var 14 år, båda bodde i Umeå och vi umgicks i samma umgängeskrets. Vi hade nog ett öga för varandra sedan dess, men det krävdes 10 år innan vi skulle fatta att det var vi (vi båda har haft båda långa och korta relationer emellan). Så jag flyttade ner till Lund där han bodde och där vi bor tillsammans nu. Barnet är inget planerat, men efter mitt missfall i maj så kunde jag inte sluta tänka på barn... så här är jag v 22 :) Jobbar som sagt på Försäkringskassan/Skatteverket/pensionsmyndigheten ( på de kontor som ni eventuellt kommer besöka ) har tidigare arbetat som handläggare med föräldrapenning och nu kommer i januari 2014 går jag över som handläggare för sjukpenning. Min sambo driver en Mekonomen-verkstad. Vi bor i en 2,5a på 54 kvm som vi köpte ett år sen och som vi renoverat i små etapper och vi kommer bo kvar här fram tills dess att vi vet om vi ska bygga framtiden i Skåne eller Stockholm. Var hos BM idag och fick ta lite prover då jag känns mig extremt hängig och dålig, MEN till min stora förvåning så ser allt jättebra ut. Tror jag kanske börjar bli hypokondriker eller känner efter för mycket... ? Fick lyssna på hjärtat som tickade på ordentligt..  

Va härligt att höra att dina värden var bra & att lillen i magen mådde bra. Tror också jag börjar bli hypokondriker. Min BM måste tro det iallafall. Jag tror man får börja komma till insikt att man inte mår som man brukar längre. Att man har krämpor som man aldrig tidigare haft. Kroppen orkar inte lika mycket. Och energin är nere i botten (talar för mig) Jag försöker lyssna på min kropp & inte anstränga mig för mycket. Vila & lpta mannen jobba lite
  • qwerty1234

Ja, kroppen hänger verkligen inte med. Jag skyller alla mina diverse krämpor på graviditeten och tänker att det är normalt (det har varit en del). Var dock tvungen att gå till VC i veckan då jag haft väldigt ont i min vad en tid. Den mindre pedagogiska läkaren trodde att jag fått en blodpropp och skrämde upp mig rejält! Tack och lov fick jag tid för ytterligare undersökning samma dag och det visade sig att det inte var så. Däremot har jag fått besked att jag har en kraftig brist på B12 så det kan förklara varför jag mått som jag gjort...

• Anki84

Någon som vet hur de går till när man ska registrera faderskapet? Bara fylla i nåt papper eller hur går det till?

• MagdalenaZ

Ja, men känner sig riktigt dum när man kommer dit, verkligen mått skit (var hemma 3 dagar från jobb) för att sen få reda på att alla prover ser bra ut? inte ens en ynka urinvägsinfektion..
    Jaja, visst är man mer mottaglig för skit och jag som träffar på sjuka personer dagligen gör väl att jag kanske drar på mig något... 
    Jag är glad att allt var bra iaf :)  

• xStellax
    kucke skrev 2013-11-13 16:43:03 följande:

Alla har vi sådan dagar vare sig vi är gravida eller inte ;) Du och din man kommer bli jätte bra föräldrar så var inte orolig över det! :) Men visst gör gravhormonerna att man är tusen gånger känsligare på alla plan. Men jag tycker du inte skall ha det minsta lilla dåligt samvete över det. Ät godis, glass, läs en bra bok, ta ett varmt bad och beställa hämtmat och bara trotsa dina hormoner med sådant som du blir glad av :)

Jobbigt dock att du inte kan få några starkare smärtstillande för din gallsten :( 

Peppkram till dig!  

Tack snälla!:)
    Det vart i alla fall en bra avslutning på kvällen då lilltjejen i magen ÄNTLIGEN sparkade så hårt så att min man fick känna för första gången. Underbart!!
  • kucke
    xStellax skrev 2013-11-14 12:22:33 följande:

Tack snälla!:)
    Det vart i alla fall en bra avslutning på kvällen då lilltjejen i magen ÄNTLIGEN sparkade så hårt så att min man fick känna för första gången. Underbart!!

Åh vad roligt för er! :)
  • tvetalan
    jesspett skrev 2013-11-14 11:01:50 följande:

Hur tänker ni alla med vinterkläder? 

Jag är i valet o kvalet om att köpa vinterjacka. Känns optimistiskt att tro att jag kommer kunna ha min vanliga vinterjackor, eller iaf att kunna stänga dem...

Samtidigt tycker jag det känns onödigt att köpa en jacka för en säsong. Visst att man KAN använda dem senare också men jag tycker ju sällan att de varma gravidjackorna är så snygga... Det finns ju snygga gravidkappor men de ser inte så varma ut. =7

Hur tänker ni? 

Jag såg en jättefin mama-jacka på esprit. Tyvärr verkar bara strl 44 finnas kvar och den ligger på 1300. Vet inte om jag ska köpa en ifall de får in fler. Den var vit, såg ganska tjock ut och passformen var perfekt! Ganska saftigt för en vinterjacka som bara ska användas en gång liksom. Kanske är det välbehövligt dock? Tänk om det blir en lång, kall vinter? Min jacka kan jag knappt dra upp dragkedjan på, känner mig som en uppstoppad korv i den och kan knappt böja mig ner.. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Vill ju ändå se "bra" ut i vinter och inte gå med mannens jacka liksom :)
  • xStellax

Jag är inte så aktiv att skriva här i tråden.. hinner helt enkelt inte med riktigt Flört. Dock har jag läst tråden sen start och är inne och läser minst en gång om dagen.

Jag är 29 år, bor i en liten stad några mil från Uppsala tillsammans med min man som också är 29.

Vi träffades för 2 och 1/2 är sedan, köpte ett litet hus tillsammans efter 6 månader, förlovade oss efter 1 år och gifte oss nu i somras. Så det gick ganska snabbt där men varför vänta när allt känns så fantastiskt bra?!   Glad 

Huset vi bor i är inte optimalt, då det är lite för litet så vi har letat större hus som galningar nu sen vi fick veta att vi väntar barn. Dock har vi inte hittat något utan bestämt oss för att bo kvar något år till. Bebisen behöver ju inte så mycket plats så här i början,,, vi har mätt och räknat och hoppas vi får plats med allt genom att möblera om lite. 

Jag jobbar administrativt på ett lager men det förekommer även en del fysiskt arbete med tunga lyft så jag är väldigt kluven hur jag länge jag ska försöka jobba. Ska prata med min chef först för att se möjligheterna att slippa de tyngsta arbetsmomenten. Men känns som att det vore skönt att åtminstone gå en månad innan bf.

Min man jobbar med maskinuthyrning inne i Uppsala och eftersom att han har lite resväg kommer han kanske inte kunna vara med på ALLA kommande besök hos bm.  Lättare för mig att smita i väg från jobbet.

Nu längtar vi mest till nästa vecka då vi ska göra ett vul för att se om moderkakan flyttat sig och sen till 6/12 första besöket hos bm  sen inskrivningen.

Hade faktiskt önskat något mer besök speciellt när man väntar första barnet och inte riktigt vet vad man har att vänta sig men det verkar ju se ganska lika ut i resten av landet också.

Inne i vecka 22 nu (21+4) och känner bebisen varje dag och är bra mycket lugnare nu (förutom en smula humörsvägningar..) än vad jag gjorde i början av graviditeten. Hoppas som er andra att de här sista månaderna kommer gå snabbt som attan! 

• Emelie e

Angående vinterjacka så kommer jag använda den jag har så länge det går, sen tar jag en av min sambos jackor.Känns så onödigt att lägga pengar på ett plagg jag aldrig kommer använda igen

• LillsmurfanLisa
    Anki84 skrev 2013-11-14 12:14:25 följande:
    Någon som vet hur de går till när man ska registrera faderskapet? Bara fylla i nåt papper eller hur går det till?
    Jag kontaktade en "faderskapshandäggare" på Stadsdelsförvaltningen och ska återkomma till henne efter nyår. Vi bokar ett möte alla tre och fyller i allt som går att fylla i i förväg på plats hos henne. 

Såhär skrev faderskapshandläggaren i Enskede/Årsta/Vantör:

"Man kan komma och göra klart alla handlingar hos oss innan barnet föds- själva fastställandet kan man inte göra innan" 

När jag sedan pratade med henne i telefon förklarade hon lite närmare: det går att ordna pappersarbetet i förväg för att skynda på processen om fastställande av faderskap. Dock kan inget bli helt klart förrän efter förlossning i vilket fall. Utöver fastställandet om att pappan verkligen är pappan måste man ansökan om gemensam vårdnad, för det är tydligen inget som hänger ihop. Bara för att man är pappa enligt mamman så får man inte vårdnaden om barnet...

Det där med skillnad på faderskapsintygande och ansökan om gemensam vårdnad verkar hanteras lite olika på olika ställen.  
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014