• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • kucke

Jag är 29 år och min man 36 och vi har vart tillsammans snart 5 år och gifta två år. Jag kommer från Norrland, men flyttade söderut för studierna och blev kvar då jag träffade min man. Skrattande

Gick inte så bra idag hos MVC. Gjort glukosbelastningen och mitt värde blev 9,2 och hos oss är gränsen för gravdiabetes 10,0 och jag ligger precis under. Sedan var mitt järnväde 86 och vad jag förstår är det jätte lågt? Fick bara träffa en ssk som sade att min bm kommer kontakta mig.

Känner mig ledsen, då jag redan har det svårt med min depression som gör att jag oroar mig redan för allt och inte  kan njuta av graviditeten. Och så detta, suck, toppen av isberget liksom Skrikandes

• Längtanefterlilladig

Jag ska ju göra ett 3D/4D ultraljud i Malmö den 7/12 kommer då vara i vecka 25+2
    Undrar om man kan se då OM moderkakan flyttat sig från öppningen och om den inte har det- undra om den då inte heller kommer göra det!?

Får fråga BM på ultraljudet såklart men tänkte om någon vet vilken vecka det gäller som moderkakan inte flyttar sig uppåt längre. Ska göra ett UL vecka 32 på sjukhuset här i Halmstad och det är ju rätt sent egentligen.

Kommer träffa min BM den 29 november. Det är då andra besöket. hade först hälsosamtal & inskrivning vecka 12. Jag pratar jätte mycket med henne och terrar henne om allt möjligt. jag ÄR och kommer bli en riktigt jobbig förälder det vet jag Flört

• Längtanefterlilladig
    kucke skrev 2013-11-14 13:08:14 följande:
    Jag är 29 år och min man 36 och vi har vart tillsammans snart 5 år och gifta två år. Jag kommer från Norrland, men flyttade söderut för studierna och blev kvar då jag träffade min man. Skrattande

Gick inte så bra idag hos MVC. Gjort glukosbelastningen och mitt värde blev 9,2 och hos oss är gränsen för gravdiabetes 10,0 och jag ligger precis under. Sedan var mitt järnväde 86 och vad jag förstår är det jätte lågt? Fick bara träffa en ssk som sade att min bm kommer kontakta mig.

Känner mig ledsen, då jag redan har det svårt med min depression som gör att jag oroar mig redan för allt och inte  kan njuta av graviditeten. Och så detta, suck, toppen av isberget liksom Skrikandes
    Va tråkigt att det inte gick bra för dig på MVC. Då får du se vad BM om ditt sockervärde?
    Eftersom det var precis under gränsen menar jag?

Jag vet inte skillnaden på järnvärde & HB eller om det är samma sak. jag hade 77 och det sa min BM var jätte bra. Men det kanske inte är samma sak eller samma prov.

Just järnbrist är ju lätt att åtgärda med medicin.

Många drabbas av mycket under graviditeten och vissa inte av något. Jag har själv haft mycket stora problem med min endometrios och far in och ut hos läkare som en vante. Får ingen hjälp och ingen medicin utan måste stå ut helt enkelt. Jag är en person som oroar mig mycket, analyserar och funderar. Inte alltid så bra.

Jag tror att man ibland måste lita på att sjukvården gör det bästa de kan och håller koll på en.
    Det är ju bra att de upptäckte tidigt att du kanske har gravid-diabetes så du kan få hjälp. Är ju inte bra att gå med det för länge vad jag förstår.

Du får gärna prata av dig här och dela din oro med oss, vi är alla oroliga här på något vis tror jag och kan hjälpa och stötta varandra. Hjärta

• kucke
    Längtanefterlilladig: Du låter precis som mig ang. oro, analysering, och funderingar. Inge bra, men skönt att ha nån som förstår att oron tyvärr tar över glädjen :/

Vad spännande att ni skall göra ett 3D/4D UL och hoppas ni får bra bilder :)

Jag hoppas kunna få tag i min bm imorrn då hon är ledig idag. Skall iaf självmant dra ned på socker och börja med blutsaft, äta mer blodpudding, broccoli och blomkål. Sockret blir det största prbSedan får vi se hur långt det hjälper, men mitt järnvärde (vet heller inte skillnaden på järnvärde och hb) har sjunkit på ca 3-4 v från 110 till 86. Kan inte vara bra.

Vad tråkigt att din endometrios ställer till det och att du inte kan få någon hjälp. Finns det verkligen inget läkarna kan rek. för lindra den under din grav?

Detta är verkligen bästa tråden här på FL :)  känner så stort stöd av er alla fina tjejer här och även om det är mycket prata om oro, är det även mycket glädje och lycka som delas här. Underbart! {#emotions_dlg.flower}

• Hallonpaj88

Jag tycker också den här tråden är bäst! Har sett så många andra hysteriska och otrevliga trådar så man är glad att man hamnat i rätt :)

Min sambo kommer följa med på de bm-besök han hinner men säkert inte varje. Nästa gång ska vi börja mäta magen och det är väl inte livsviktigt för honom att vara med på. Däremot älskar han att höra hjärtljuden såklart så han kommer säkert vara med varannan gång :) 

• SussiH
    Anki84 skrev 2013-11-14 12:14:25 följande:
    Någon som vet hur de går till när man ska registrera faderskapet? Bara fylla i nåt papper eller hur går det till?
    Jag är i vecka 24 och gjorde bekräftade faderskapet för 2 veckor sen.

Jag ringde till kommunen och blev kopplad till hon som har hand om det i min stad. Hon frågade lite snabba frågor via telefon och tog personnummer, adress osv på både mig och min partner.  Sen bokade vi in ett möte.

På mötet så fick vi svara på lite lätta frågor och sen fylla i papper om delad vårdnad, faderskap och 2 vittnen fick titta på när vi skrev under. Var snabbt och smärtfritt. :)  
  • tvetalan

Känns som att jag byter ämne nu men ville bara skriva att jag märkt att det faktiskt är en del här i tråden som också pluggar. Skönt att man inte är ensam om det, de flesta andra verkar ju jobba för tillfället medan jag sitter med näsan i böckerna :) 

Ni som pluggar, ska ni ta studieuppehåll och fortsätta sedan eller ska ni fortsätta med plugget?

Jag hade bestämt mig för studieuppehåll men nu velar jag. Tar jag inte uppehåll är jag klar med studierna i januari 2016. Lite mindre än 2 år efter barnets födelse. Kommer jag klara det? Kommer jag kunna plugga med bebis? Förvisso har vi bara salstentor, någon gång om året, nästa termin har vi bara 2. Vi har inte alls mycket obligatorium, nästa kurs behöver jag inte alls närvara och kursen efter det så behöver jag vara i skolan ungefär 6 gånger. Tentorna kan jag skjuta upp till augusti och på så vis kan mannen under semestern passa bebban och jag plugga till tentorna. Då fortsätter jag i samma takt som nu och missar ingenting. Min ursprungliga plan var ju att vara ledig fram tills i september, när bebban är ett halvår och fortsätta då, men på detta sätt kommer jag gå kvar men bara skjuta på tentorna tills slutet på augusti och då kommer ju bebban ändå vara halvstor.. 

Förlåt för att det blev sjukt långt men jag är osäker på hur jag ska göra. Visst vill jag också vara ledig med bebis och bara njuta men jag är ju redan hemma så mycket så skillnaden skulle inte bli stor. Skulle jag hoppa en termin skulle jag säkerligen ha ångest och inte ens vilja fortsätta med studierna...

F.ö vill jag också säga att detta nog är den bästa tråden här! Följer en del andra utan att vara aktiv och ingen tråd känns som denna (fastän jag inte är särskilt aktiv). Vill bara tacka er som stöttat och skrivit när jag panikat angående mensvärk, niferex och allt möjligt {#emotions_dlg.flower} 

• LillsmurfanLisa
    tvetalan skrev 2013-11-14 14:29:50 följande:
    Känns som att jag byter ämne nu men ville bara skriva att jag märkt att det faktiskt är en del här i tråden som också pluggar. Skönt att man inte är ensam om det, de flesta andra verkar ju jobba för tillfället medan jag sitter med näsan i böckerna :) 

Ni som pluggar, ska ni ta studieuppehåll och fortsätta sedan eller ska ni fortsätta med plugget?

Jag hade bestämt mig för studieuppehåll men nu velar jag. Tar jag inte uppehåll är jag klar med studierna i januari 2016. Lite mindre än 2 år efter barnets födelse. Kommer jag klara det? Kommer jag kunna plugga med bebis? Förvisso har vi bara salstentor, någon gång om året, nästa termin har vi bara 2. Vi har inte alls mycket obligatorium, nästa kurs behöver jag inte alls närvara och kursen efter det så behöver jag vara i skolan ungefär 6 gånger. Tentorna kan jag skjuta upp till augusti och på så vis kan mannen under semestern passa bebban och jag plugga till tentorna. Då fortsätter jag i samma takt som nu och missar ingenting. Min ursprungliga plan var ju att vara ledig fram tills i september, när bebban är ett halvår och fortsätta då, men på detta sätt kommer jag gå kvar men bara skjuta på tentorna tills slutet på augusti och då kommer ju bebban ändå vara halvstor.. 

Förlåt för att det blev sjukt långt men jag är osäker på hur jag ska göra. Visst vill jag också vara ledig med bebis och bara njuta men jag är ju redan hemma så mycket så skillnaden skulle inte bli stor. Skulle jag hoppa en termin skulle jag säkerligen ha ångest och inte ens vilja fortsätta med studierna...

F.ö vill jag också säga att detta nog är den bästa tråden här! Följer en del andra utan att vara aktiv och ingen tråd känns som denna (fastän jag inte är särskilt aktiv). Vill bara tacka er som stöttat och skrivit när jag panikat angående mensvärk, niferex och allt möjligt {#emotions_dlg.flower} 
    Jag ska fortsätta plugga, men har turen att kunna göra det på distans hela nästa år - sen är jag dessutom färdig! Jag hade iofs tänkt göra det även om det inte gick att plugga på distans för jag vill bli färdig. Sen är jag väl medveten om att allt inte kommer att gå lika lätt, att jag kommer att missa tentor, få komplettera uteblivna seminarium, mm men det klarar jag! Jag tror det är viktigt att inte sätta för hög press på sig själv, godkänd är OK och underkänt också när det kört ihop sig. Var öppen med universitetet/högskolan också, så att de är medvetna om hur det ser ut för dig. De brukar ha överseende med vissa grejer, om de är medvetna om det vill säga. Lycka till!
  • MagdalenaZ
    kucke skrev 2013-11-14 13:08:14 följande:

Min BM bokade faktiskt en tid hos en kurator.. Jag ser inte mig själv som deprimerad och har inte den diagnosen, men har haft en del negativa händelser senaste åren som gör att jag inte kan njuta av min graviditet fullt ut.
    Jag frågade även : "är jag helt efter som inte kan hitta den stora kärleken till det här barnet än?"
    Hon sa att detta fenomen är vanligt och man växer som in i graviditeten och kärleken till barnet kommer förr eller senare.
    Vi pratade även om förlossningsdepression och att om man nu har "verktygen" innan förlossning och hamnar i en förlossningsdepression så kommer man eventuellt komma ur den lättare. Förebyggande iaf... 
    Om du inte pratar med någon redan nu, så kan man alltid försöka ordna med samtalsterapi...
  • tvetalan
    LillsmurfanLisa skrev 2013-11-14 14:52:45 följande:
    Jag ska fortsätta plugga, men har turen att kunna göra det på distans hela nästa år - sen är jag dessutom färdig! Jag hade iofs tänkt göra det även om det inte gick att plugga på distans för jag vill bli färdig. Sen är jag väl medveten om att allt inte kommer att gå lika lätt, att jag kommer att missa tentor, få komplettera uteblivna seminarium, mm men det klarar jag! Jag tror det är viktigt att inte sätta för hög press på sig själv, godkänd är OK och underkänt också när det kört ihop sig. Var öppen med universitetet/högskolan också, så att de är medvetna om hur det ser ut för dig. De brukar ha överseende med vissa grejer, om de är medvetna om det vill säga. Lycka till!
    Vad skönt att du är klar sen! Då är det ju ännu mer motiverande att inte ta ett studieuppehåll utan att faktiskt bli klar. Du kommer ju ändå vara hemma med bebisen. Tror att min utbildning, med tanke på att jag bara kommer göra det obligatoriska, kommer bli som en distansutbildning men jag är ju först klar om två år. Skönt att få lite input och se hur du tänker. Själv är jag inte så hetsad att få bra betyg så för mig så kommer jag inte deppa ihop om det är motigt. Gäller bara att bestämma sig för en sak och go for it! Detsamma till dig :) 
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014