• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Galaxy79a
    Längtanefterlilladig skrev 2013-11-14 10:04:12 följande:

Tog nästan 3 veckor för mig att få hem blanketter när jag skickade in mitt moderskapsintyg. Så skickar de ut FEL blanketter. Suck!!!
    Går det inte att själv gå in på 'mina sidor' med e-leg och skriva ut de blanketter som man behöver? 
  • Emelie e

Jag är 25 år och min sambo 28 år, jag pluggar till arbetsterapeut och tar examen i januari 2014. Min sambo arbetar som elektriker och har fast jobb här. Vi träffades via en dejtingsajt på internet och har snart varit tillsammans i snart fyra år. Vi bor i en lägenhet i Jönköping, tre rum och kök så det finns ett barnrum :) Barnet var planerat, det gick fortare än vi trodde men väldigt välkommet. Det känns helt underbart att få utöka familjen, vi har båda pratat om barn länge :) Nästa vecka ska vi till ullared och köpa saker till barnet, det ska bli jättekul men har redan köpt ett par strumpor och en pyjamas, blir en tjej så det blir mycket rosa och hello kitty. Så gulligt tycker jag :)

Jag ska till barnmorskan 6/12 och har inte heller träffat henne sen inskrivningen. Jag har förstått att man får sitt moderskapsintyg samt ska höra barnets hjärta och ta olika prover. Kommer era sambos/män med på alla barnmorskebesök som kommer vara fram till förlossningen nu??

• qwerty1234

Även fast jag inte är så aktiv att skriva försöker jag läsa ikapp det som händer. Både jag och sambo är 29 år, har varit tillsammans i närmare 7 år (tror jag, just nu står det still i huvudet). Bor i Sthlm och är socionom. Jobbar inom socialtjänsten och har precis gått tillbaka till att vara socialsekreterare efter att ha varit gruppledare i lite mer än ett år. Tack och lov! Jag trivs mycket bättre med att jobba direkt med klienter än att handleda personal så jag har längtat efter att få gå tillbaka (och fick nu göra det tidigare än planerat). Som vanligt är det personalbrist så jag har suttit på dubbla tjänster i flera månader så jag är rätt sliten nu och längtar till ledigheten. Går en månad innan det är dags.

• Zobeideh
    Emelie e skrev 2013-11-14 10:29:05 följande:
    Jag är 25 år och min sambo 28 år, jag pluggar till arbetsterapeut och tar examen i januari 2014. Min sambo arbetar som elektriker och har fast jobb här. Vi träffades via en dejtingsajt på internet och har snart varit tillsammans i snart fyra år. Vi bor i en lägenhet i Jönköping, tre rum och kök så det finns ett barnrum :) Barnet var planerat, det gick fortare än vi trodde men väldigt välkommet. Det känns helt underbart att få utöka familjen, vi har båda pratat om barn länge :) Nästa vecka ska vi till ullared och köpa saker till barnet, det ska bli jättekul men har redan köpt ett par strumpor och en pyjamas, blir en tjej så det blir mycket rosa och hello kitty. Så gulligt tycker jag :)

Jag ska till barnmorskan 6/12 och har inte heller träffat henne sen inskrivningen. Jag har förstått att man får sitt moderskapsintyg samt ska höra barnets hjärta och ta olika prover. Kommer era sambos/män med på alla barnmorskebesök som kommer vara fram till förlossningen nu??
    Min sambo är med på alla barnmorskebesök =) Och som det ser ut så kommer han fortsätta vara med. Han vill vara med på så mycket som möjligt . :)
  • jesspett

Hur tänker ni alla med vinterkläder? 

Jag är i valet o kvalet om att köpa vinterjacka. Känns optimistiskt att tro att jag kommer kunna ha min vanliga vinterjackor, eller iaf att kunna stänga dem...

Samtidigt tycker jag det känns onödigt att köpa en jacka för en säsong. Visst att man KAN använda dem senare också men jag tycker ju sällan att de varma gravidjackorna är så snygga... Det finns ju snygga gravidkappor men de ser inte så varma ut. =7

Hur tänker ni? 

• Zobeideh

Jesspett: jag har själv börjat fundera hur jag ska göra. Jag köper alltid Everest vinterjackor och köpte en helt ny förra året. Jag tänkte köra på den eftersom dem kostar ändå en del. Men nu när jag hade den på mig för någon dag sen så spände den vid magen och det är inte ens vinter än?!! Så jag vet i tusan hur jag ska göra. Att köpa en ny Everest fast i större storlek känns jävligt dumt för jag kommer inte kunna använda den nästa år. Jag är så liten så måste ha minsta storleken så därför de känns lite så att köpa en helt ny. Får försöka trycka i mig i denna ch ha lager med tröjor kanske? Haha vi får se :-/

• LillsmurfanLisa
    jesspett skrev 2013-11-14 11:01:50 följande:
    Hur tänker ni alla med vinterkläder? 

Jag är i valet o kvalet om att köpa vinterjacka. Känns optimistiskt att tro att jag kommer kunna ha min vanliga vinterjackor, eller iaf att kunna stänga dem...

Samtidigt tycker jag det känns onödigt att köpa en jacka för en säsong. Visst att man KAN använda dem senare också men jag tycker ju sällan att de varma gravidjackorna är så snygga... Det finns ju snygga gravidkappor men de ser inte så varma ut. =7

Hur tänker ni? 
    Jag ska åka iväg och försöka köpa en begagnad idag tänkte jag. Hittar jag ingen i butiken så kollar jag online. Det är minusgrader i Stockholm om mornarna nu och jag fryser lätt så det börjar bli lite för kallt. Dock vet jag helt säkert att jag inte komma i min vanliga vinterjacka (och har dessutom gått i en vår-/höstjacka för gravida senaste månaden för att magen tar för stor plats). 
  • MagdalenaZ

Jisses! Det tog mig 3 timmar att ta mig igenom det ni skrivit .. (måste jobba emellan oxå!)
    Jättekul och veta var alla bor och vad ni alla sysslar med.

Jag och min sambo har varit tillsammans i 2,5 år och förlovade snart i 1 år (han gick ner på knä framför våra familjer på nyårsafton 2012/2013) :)
    Vi lärde känna varandra när vi var 14 år, båda bodde i Umeå och vi umgicks i samma umgängeskrets. Vi hade nog ett öga för varandra sedan dess, men det krävdes 10 år innan vi skulle fatta att det var vi (vi båda har haft båda långa och korta relationer emellan). Så jag flyttade ner till Lund där han bodde och där vi bor tillsammans nu.

Barnet är inget planerat, men efter mitt missfall i maj så kunde jag inte sluta tänka på barn... så här är jag v 22 :)
    Jobbar som sagt på Försäkringskassan/Skatteverket/pensionsmyndigheten ( på de kontor som ni eventuellt kommer besöka ) har tidigare arbetat som handläggare med föräldrapenning och nu kommer i januari 2014 går jag över som handläggare för sjukpenning. Min sambo driver en Mekonomen-verkstad.
    Vi bor i en 2,5a på 54 kvm som vi köpte ett år sen och som vi renoverat i små etapper och vi kommer bo kvar här fram tills dess att vi vet om vi ska bygga framtiden i Skåne eller Stockholm.
    Var hos BM idag och fick ta lite prover då jag känns mig extremt hängig och dålig, MEN till min stora förvåning så ser allt jättebra ut. Tror jag kanske börjar bli hypokondriker eller känner efter för mycket... ?
    Fick lyssna på hjärtat som tickade på ordentligt..  

• LillsmurfanLisa
    Emelie e skrev 2013-11-14 10:29:05 följande:

Min sambo är med på alla träffar. Vi har bokat in de träffar som är kvar i år (två stycken) och sedan får vi se i vår. För min del gör det inget om han inte kan vara med på precis alla möten, även om det självklart är roligare med sällskap, men det är viktigt för honom. Eftersom jag pluggar och han är flexibel med både arbetstid och -plats så är det lätt att få ihop tider som vi båda kan. Min kille reser mycket med jobbet men brukar kunna styra resorna så att de passar honom, tack och lov.
  • MagdalenaZ

Ni som har e-leg som inte skickat in moderskapsintyg ser ingenting, det kommer inte heller synas förrän intyget finns registrerat. Från det att man skickar en ansökan/blankett/papper tar det ca 1 vecka innan en handläggare kan se något i systemen.
    Tänk på att det finns en 30-dagarsregel hos FK, det ska alltså inte ta mer än 1 månad för en ansökan att få ett beslut. Ni som dock vet med er att ni har en "krånglig" SGI (arbetssökande, studerande, egna företagare eller vid behovsanställda) kan vara beredda på att detta kan fördröja handläggningen.  
    Ni som då inte fått moderskapsintyg behöver alltså inte vara oroliga ännu, men i januari kan det vara dags att skicka in det..
    Tänk på att registrera faderskapet om inte innan (vi/ni som är sambo), så snart som möjligt för att maximera jämställdhetsbonusen. 

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014