Längtanefterlilladig skrev 2013-08-07 20:23:24 följande:
Sjukvården är som den är tycker jag. Stressade läkare & barnmorskor. De går efter en mall där t.ex mått på fostret visar något annat än verkligheten. Jag önskar att jag kunde lita blint på läkare men haft erfarenheter att jag inte kan det. Därför tycker jag att det kan vara bra att höra med tjejer i samma sits som jag vad de har för erfarenheter. Victrix t.ex hennes foster växte inte exakt 1 mm/dag. Men det SKA foster göra enligt sjukvården. Det är flera gånger läkare sagt att fostret var dött fast det visade sig 1 vecka senare att det levde osv. Jag tycker bara att de som vill prata av sig här ska få det och dem som inte vill kan starta en egen tråd där ni inte pratar om oro utan bara om andra saker.
Ja, att försöka länge utan att lyckas är nog något som späder på oron ännu mer när man väl lyckas. Vi har försökt drygt tre år vi också och nu är man så rädd att mista det som man har kämpat så för. Svårt att inte oroa sig och vid motgångar så kommer den som ett brev på posten. Kan bara tala för mig själv, men hade vi lyckats bli gravida tidigt på egen hand så hade jag nog haft lättare att inte oroa mig och tänka positivt. Nu vet vi att ett missfall för oss skulle innebära en ny påfrestande IVF-behandling, inte lika lätt att tänka positivt då.
Håller även med detta om sjukvården. Bara för att de inte såg något tydligt embryo i 5+0 för min del så blev läkaren helhispig och sa att det kunde vara utomkveds, fastän att det är vanligt att man inte ser något alls så tidigt pga av olika anledningar. Detta förstörde flera veckor för oss innan man tydligt kunde se ett embryo med hjärtslag. Att oroa oss så var så onödigt, vi var inte ens där för att kolla embryo utan för komplikationer efter IVF.
Det roliga med mina siffror på tillväxten är dessutom att min IVF-läkare sa att vår lilla krabat hade växt på snabbt sedan senaste vul, och då visste han om när det var och vilken storlek embryot hade. Och då hade det som sagt inte vuxit riktigt 1 mm/dag.
Sedan ska man nog försöka att inte oroa sig mer än nödvändigt, i den mån det går, eftersom oro och stress har negativ inverkan på kroppen, men som sagt, hur lätt är det att bara "inte vara orolig". Hoppas i alla fall att alla lyckas behålla sina små där inne.