• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Längtanefterlilladig
    MiniMatrix skrev 2013-12-15 13:14:07 följande:

I torsdagskväll var jag och kollade in förlossningen en sväng. Efter ett grymt nojjigt och oroligt dygn av att inte känt bebis lika mycket och lika starkt som innan så ringde jag. Fick komma in på en kontroll, gjorde ett ctg och fick ligga där och höra bebisens hjärtljud i en halvtimma.

Allt var bara bra och bebisen tyckte inte om dosorna på magen för hjälp vilka sparkar som kom fram!

Det var även en läkare där som höll på att lära sig göra ultraljud så de tog en snabb kik för att kolla fostervattensmängd och då. Allt såg bra ut, hörde hur de pratade om "där är magsäcken, där är hjärtat" osv. Skönt och jag kanske kan sluta nojja!

Va skönt att allt var bra med bebisen. Vilken vecka är du i?Jag har känt min bebis jätte jätte mycket denna veckan & igår. Han brukar alltid hålla igång på morgonen men denna morgonen var det ingen aktivitet alls. Jag har känt en del sparkar under dagen men inte alls så mycket som innan. Jag har legat på sidan & räknat sparkar. Det tog 16 minuter innan jag kände 10 sparkar. Är väl lite orolig faktiskt.
  • majsa88

Har ätit o ligger nu för o känna efter..

l

Längtanefterlilladig skrev 2013-12-15 16:50:22 följande:
    Det är när fostret avviker från sina normala rörelser som man ska ha extra koll. Jag har faktiskt också upplevt mindre rörelser idag. Igår var han väldigt aktiv. Idag mindre aktiv. Ska till läkare på MVC imorgon så väntar också. Men om du är orolig så kan du ju ringa förlossningen & fråga för säkerhetsskull. Och testa & lägg dig på sidan & räkna sparkar. Drick först lite juice eller ät något mellanmål.

• Längtanefterlilladig

"En del blivande mammor tycker att en systematisk räkning av fosterrörelser hjälper dem att hålla sig informerad om hur barnet mår. För dem som bestämmer sig för att räkna barnets rörelser är rådet att: Vänta tills barnet har en vakenhetsperiod, ligg ner på sidan och räkna hur lång tid det tar för barnet att röra på sig 10 gånger, räkna inte hick-rörelser. Det ska vanligtvis ta 10-30 minuter, om man uppfattar minskade fosterrörelser eller om det tar längre tid än två timmar tills barnet rört sig 10 gånger så ska man kontakta sjukvården, dag som natt."

• Heene
    Längtanefterlilladig skrev 2013-12-15 17:08:39 följande:
    "En del blivande mammor tycker att en systematisk räkning av fosterrörelser hjälper dem att hålla sig informerad om hur barnet mår. För dem som bestämmer sig för att räkna barnets rörelser är rådet att: Vänta tills barnet har en vakenhetsperiod, ligg ner på sidan och räkna hur lång tid det tar för barnet att röra på sig 10 gånger, räkna inte hick-rörelser. Det ska vanligtvis ta 10-30 minuter, om man uppfattar minskade fosterrörelser eller om det tar längre tid än två timmar tills barnet rört sig 10 gånger så ska man kontakta sjukvården, dag som natt."

Då hade jag nog behövt åka in igår =P Då hade bäbis en av sina dagar då den rörde sig mindre än den brukar. Mitt busfrö har sånna dagar ibland...
    Tror inte att jag kände den så många gånger som 10 på hela långa dagen. runt halv 10 på kvällen kom den igång och visade sig en stund innan den somnade om... eller vad den nu gör när den är så lugn.
    Men som vanligt så rör den sig lika mkt som den vanligtvis brukar idag igen =)

Så om jag ska gå på nått mönster så är det nog att det ser olika ut från dag till dag och att det kan skilja väldigt mkt på aktivitet. även om det vanligaste är full rulle. Så svårt att veta då om det skulle vara ngt avvikande då...

• majsa88

Har än då länge känt typ 6 svaga rörelser sem sist jag skrev. Så han rör sig, men har brukar röra sig kraftigare. quote=71963003][quote-nick]Längtanefterlilladig skrev 2013-12-15 17:08:39 följande:[/quote-nick]"En del blivande mammor tycker att en systematisk räkning av fosterrörelser hjälper dem att hålla sig informerad om hur barnet mår. För dem som bestämmer sig för att räkna barnets rörelser är rådet att: Vänta tills barnet har en vakenhetsperiod, ligg ner på sidan och räkna hur lång tid det tar för barnet att röra på sig 10 gånger, räkna inte hick-rörelser. Det ska vanligtvis ta 10-30 minuter, om man uppfattar minskade fosterrörelser eller om det tar längre tid än två timmar tills barnet rört sig 10 gånger så ska man kontakta sjukvården, dag som natt."[/quote]

• Zobeideh

Jag har vissa dagar där jag känner mindre. Men eftersom jag har livmodern i framvägg så blir de lite "dämpande" så man känner inte lika mycket men denna helgen har jag känt han rätt rejält :)

• Ziiah

Jag var inne på förlossningen i torsdags kväll då jag bara känt 3-5 sparkar på hela dagen. Jag hade försökt att buffa på honom och fick bara ett litet litet tryck mot livmodern som svar så jag var väldigt orolig för att han inte mådde så bra. Men när de kom med ctg:t hoppade han igång och sparkade som vanligt. ctg-kurvan såg jättebra ut men jag fick även göra ett ultraljud där de mätte storleken på lillen. Allt såg bra ut.

Har hört från flera olika ställen att det är först efter vecka 26 man SKA känna rörelser i bebisens mönster dagligen. Annars så skulle jag behövt vara uppmärksam sedan vecka 15 (och då var det uppehåll på rörelserna ibland så att det kunde gå två dagar innan jag kände honom igen). Det beror ju på hur bebisen ligger. Först nu de senaste veckorna har jag känt när han sparkat mot min rygg också t.ex.

• Ziiah
    majsa88 skrev 2013-12-15 17:35:19 följande:
    Nähe.. han vill inte röra sig mer...happ
    Har du ringt förlossningen och kollat med dem? Kanske är bra ändå, du ska alltid lita på din magkänsla när det gäller det. Bättre att kolla upp "i onödan" isf
  • MiniMatrix
    Längtanefterlilladig skrev 2013-12-15 17:01:54 följande:
    Va skönt att allt var bra med bebisen. Vilken vecka är du i?Jag har känt min bebis jätte jätte mycket denna veckan & igår. Han brukar alltid hålla igång på morgonen men denna morgonen var det ingen aktivitet alls. Jag har känt en del sparkar under dagen men inte alls så mycket som innan. Jag har legat på sidan & räknat sparkar. Det tog 16 minuter innan jag kände 10 sparkar. Är väl lite orolig faktiskt.
    Vecka 27! På förlossningen var de inte alls oroliga när jag ringde men jag fick komma in ändå för att stilla min egen oro. Himla bra är dom här!

Om du är orolig så kanske det räcker att bara ringa och rådgöra med dom? Det är säkerligen ingen fara alls, men vårdpersonalen finns ju där för vår skull. Jag ringer hellre en gång för mycket än att något inträffar.. :)
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014