• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Emelie e
    MiCorazon skrev 2013-12-19 19:35:23 följande:
    Hej allihopa!

Är i vecka 29 nu och har länge funderat över influensavaccinet, om jag ska ta det eller inte. Försöker läsa mig till om fördelar och risker men det är inte särskilt lätt att hitta något mer än vad sjukvården rekommenderar. Och enligt det så bör man ta det om man är gravid annars finns det markant ökad risk för fosterdöd om man blir sjuk.

Hur gör alla ni andra? Har ni tagit eller valt att inte göra det? Och anledningar till ert beslut?
    Jag valde att ta vaccinet efter rekommendation från min barnmorska som sa att man kan bli allvarligt sjuk om man smittas och att även barnet mår dåligt av det och det ville jag inte riskera. Jobbar även inom vården och träffar massa människor så vill inte riskera något. Sjuksköterskan som gav vaccinet sa även att det inte finns risker då detta vaccin använts länge och även blivit testat så jag tycker du ska ta det men det är min åsikt :)
  • ananas86

Jag fick göra TUL pga att jag har lite för högt blodtryck.

Föddes med hjärtfel och blev opererad för det när jag var 10 dagar gammal

Har inte några besvär av det alls, men har fått förhöjt blodtryck under graviditeten och äter nu blodtrycksmedicin

Ska göra ett TUL i månaden nu fram till BF för att se så mini växer ordentligt.

Hittills ser allt bra ut, så jag hoppas det fortsätter så! :)

Har även fått göra två fosterhjärtultraljud för att se så inte mini också har något hjärtfel.

Det blir många ultraljud och det är alltid lika spännande att få se. Men det är lite tröttsamt att bli kategoriserad som "riskgraviditet" när jag själv när bra och inte alls känner av några krämpor!

• ananas86
    Längtanefterlilladig skrev 2013-12-19 11:55:44 följande:
    Som en trevlig julklapp fick min man veta att han är uppsagd. Och hans a-kasse dagar börjar närma sig nivån då man får 80 % av 10.000. Så det är liiiite stressande just nu att sitta med utgifter på 20.000/månad & inkomster på 17.500. Och efter mars är våra gemensamma inkomster 14.000. Jag blir så trött.

Fy, vilken dålig tajming! Förstår att det känns tungt!

Som tur är brukar det alltid lösa sig på något sätt. Har kommit till den insikten med allt krångel ang. vårt hus, det viktigaste är att jag och min sambo har varandra och att vi ska bli en familj! :)

Så länge man har anhöriga som ställer upp och det finns hopp och kärlek kan man klara allt, känns det som! :)

Stora kramar till dig!
  • Zobeideh

Nu e jag hemkommen från sockerbelastningen. Allt va toppen. Värdena låg på 6,9. Hjärtat slog på fint och magneter har ökat 3 cm så nu ligger jag på 27 cm och vikten stiger. Ökat 14 kg nu hehe

• ananas86

Ang. vaccin så valde jag att vaccinera mig för ALLA runt omkring mig rekommenderade det. Sen sa alla inom sjukvården, som någon skrev här, att detta är ett gammalt och beprövat vaccin som inte ska ge några biverkningar, så jag litar på det. :)

Ang. faderskap om man inte är gifta, så kan man inte fastställa det förrän barnet är fött här i Göteborg. Ska kolla upp om man i alla fall kan boka in ett möte innan BF.

Känns jättekonstigt att det är så olika i landet! Sen är det ju ännu mer konstigt att vi som varit tillsammans i snart 6 år ska behöva intyga att min sambo är pappa, medan ett annat par som träffats några månader innan BF och gift sig direkt automatiskt blir föräldrar båda två. Även om tjejen redan var gravid då de träffades!

• ananas86

Nu bombar jag med inlägg här, men måste klaga lite också..

Har ju inte haft några gravidkrämpor direkt hittills, utom när vi hade flyttstädat vår lägenhet.

Men i förrgår fick jag världens halsbränna, har aldrig varit med om något liknande! :(

Sen jobba jag ju i butik och det har funkat jättebra hittills. Men nu när julruschen kommit igång på allvar stiger stressen och man lyfter dumt, hinner inte ta pauser och jag glömde nästan av att jag är gravid igår mitt i kalabaliken.

Så efter 9 timmar på jobbet hade jag ont i hela kroppen och fick obehagliga krampkänslor i magen. Känner helt klart att jag inte orkar hålla samma tempo och vara lika effektiv som jag brukar på jobbet!

Men idag är jag ledig och ska vila upp mig, för att sedan återgå till julhysterin lördag, söndag, måndag, tisdag och onsdag, innan jag är ledig nästa gång!

Här blir det ingen julledighet inte, inte förrän på annandagen! Men bra betalt blir det i alla fall som tröst! :) Får försöka dra ner lite på tempot bara om jag ska överleva julhelgen! :P

• j3nnyy
    ananas86 skrev 2013-12-20 10:56:14 följande:

Ang. vaccin så valde jag att vaccinera mig för ALLA runt omkring mig rekommenderade det. Sen sa alla inom sjukvården, som någon skrev här, att detta är ett gammalt och beprövat vaccin som inte ska ge några biverkningar, så jag litar på det. :)

Ang. faderskap om man inte är gifta, så kan man inte fastställa det förrän barnet är fött här i Göteborg. Ska kolla upp om man i alla fall kan boka in ett möte innan BF.

Känns jättekonstigt att det är så olika i landet! Sen är det ju ännu mer konstigt att vi som varit tillsammans i snart 6 år ska behöva intyga att min sambo är pappa, medan ett annat par som träffats några månader innan BF och gift sig direkt automatiskt blir föräldrar båda två. Även om tjejen redan var gravid då de träffades!

Ja vad olika det är! Hon jag pratade med på familjerätten frågade om det fanns risk att jag skulle föda för tidigt, då hade jag fått tid redan nu innan jul. Men annars rekommenderar dom tidigast två månader innan. Det är något med om något skulle hända mamman under förlossningen, så måste pappan krångla jättemycket för att få vårdnaden om barnet om man inte är gifta, och har man skrivit papprena innan så underlättar det. Det fick jag dock veta när jag ringde, jag tänkte mer att de e smidigt att fixa så mycket som möjligt innan för att slippa tänka på de sen när bebisen kommit :)
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014