• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • ananas86
    j3nnyy skrev 2013-12-20 11:34:55 följande:
    Ja vad olika det är! Hon jag pratade med på familjerätten frågade om det fanns risk att jag skulle föda för tidigt, då hade jag fått tid redan nu innan jul. Men annars rekommenderar dom tidigast två månader innan. Det är något med om något skulle hända mamman under förlossningen, så måste pappan krångla jättemycket för att få vårdnaden om barnet om man inte är gifta, och har man skrivit papprena innan så underlättar det. Det fick jag dock veta när jag ringde, jag tänkte mer att de e smidigt att fixa så mycket som möjligt innan för att slippa tänka på de sen när bebisen kommit :)

I Göteborg måste det finnas särskilda medicinska skäl om de ska fastställa faderskapet innan barnet är fött

Har också tänkt på det att något kan hända under förlossningen.

Jag har ju mina bakgrundssjukdomar och räknas ju tydligen som "riskgraviditet" så ska nog ringa och prata med dem på familjerätten i alla fall..
  • Saltad

Varit hos barnmorskan och tagit blodvärden, mätt magen och lyssnat på hjärtat. Allting var bra! Pratade lite om amning också och förväntningar och farhågor för första tiden efter förlossningen. Skönt att prata av sig lite!
    Min barnmorska är så gullig :) Gillar henne jättemycket!

Lite fundersam dock över mitt blodsockervärde.. BM frågade nämligen om jag var hungrig, men jag hade ätit ordentligt ett tag innan, sen sa hon att jag i alla fall verkar ta det lugnt med allt julgodis då det bara låg på 3,4. Men jag hade till och med druckit julmust till lunchen :p

Någon annan som fått lägre blodsocker än vanligt?

• SEM
    ananas86 skrev 2013-12-20 10:56:14 följande:
    Ang. vaccin så valde jag att vaccinera mig för ALLA runt omkring mig rekommenderade det. Sen sa alla inom sjukvården, som någon skrev här, att detta är ett gammalt och beprövat vaccin som inte ska ge några biverkningar, så jag litar på det. :)

Ang. faderskap om man inte är gifta, så kan man inte fastställa det förrän barnet är fött här i Göteborg. Ska kolla upp om man i alla fall kan boka in ett möte innan BF.

Känns jättekonstigt att det är så olika i landet! Sen är det ju ännu mer konstigt att vi som varit tillsammans i snart 6 år ska behöva intyga att min sambo är pappa, medan ett annat par som träffats några månader innan BF och gift sig direkt automatiskt blir föräldrar båda två. Även om tjejen redan var gravid då de träffades!

Jag kommer nog inte vaccinera mig, jag är frisk i övrigt och bor på landet o jobbar på ett kontor. Min sambo ha ett.immunförsvar som är fantastiskt och jag har aldrig legat i.influensa. Så jag tro man känner vad man vill göra och vilken.situation man är i :)

Faderskapet.vill de.helst att man gör innan bf, o det känns tryggt för mig o min sambo :) men håller med! Det är sjukt.:p ang giftermålet.. Jag reagerade på en fråga som löd "hur länge har ni.bott ihop?" vad.spelar det för roll???
  • Längtanefterlilladig
    Saltad skrev 2013-12-20 14:30:44 följande:
    Varit hos barnmorskan och tagit blodvärden, mätt magen och lyssnat på hjärtat. Allting var bra! Pratade lite om amning också och förväntningar och farhågor för första tiden efter förlossningen. Skönt att prata av sig lite! Min barnmorska är så gullig :) Gillar henne jättemycket! Lite fundersam dock över mitt blodsockervärde.. BM frågade nämligen om jag var hungrig, men jag hade ätit ordentligt ett tag innan, sen sa hon att jag i alla fall verkar ta det lugnt med allt julgodis då det bara låg på 3,4. Men jag hade till och med druckit julmust till lunchen :p Någon annan som fått lägre blodsocker än vanligt?

Hade blodsocker på 5.8 efter glukosbelastning. Samt 3 efter varit fastande 12 timmar. Det är rätt lågt
  • majsa88

En sak jag undrar över. Barnvagnen är brio smile. Och om jag vill köpa baby bilstol, måste det vara just brio smile så att den går att klicka på vagnen, eller går det med lika bra så länge det märket brio.

• lele79
    majsa88 skrev 2013-12-20 21:37:09 följande:
    En sak jag undrar över. Barnvagnen är brio smile. Och om jag vill köpa baby bilstol, måste det vara just brio smile så att den går att klicka på vagnen, eller går det med lika bra så länge det märket brio.

Brio Primo tror jag den heter man ska ha till den vagnen. Vi funderar oxå på den vagnen. Har ni beställt?
  • Lovely90
    majsa88 skrev 2013-12-20 21:37:09 följande:
    Vi beställde vagnen brio smile och sen sa vi att vi ville ha bilstolen som går att klicka fast, så det är väl den bilstolen som brio har. Vi valde grå vagn och grå bilstol :).

Tror brios bilstol passar till briovagnarna med den klickadaptern :)
  • MagdalenaZ
    Saltad skrev 2013-12-20 14:30:44 följande:
    Varit hos barnmorskan och tagit blodvärden, mätt magen och lyssnat på hjärtat. Allting var bra! Pratade lite om amning också och förväntningar och farhågor för första tiden efter förlossningen. Skönt att prata av sig lite!
    Min barnmorska är så gullig :) Gillar henne jättemycket!

Lite fundersam dock över mitt blodsockervärde.. BM frågade nämligen om jag var hungrig, men jag hade ätit ordentligt ett tag innan, sen sa hon att jag i alla fall verkar ta det lugnt med allt julgodis då det bara låg på 3,4. Men jag hade till och med druckit julmust till lunchen :p

Någon annan som fått lägre blodsocker än vanligt?
    4,7 efter belastningen, trots att jag ätit massa godis, druckit glögg och julmust kvällen innan :) Hhahaa!
  • majsa88

Okej. Så det är bara en speciell modell som passar då? Tack :)

Jag köpte vagnen redan i augusti , en svart. Oj vad snabba vi var hahaha

• Ziiah

Många har pratat om glukosbelastningen nu osv... Jag har en fundering... Är det meningen att blodsockret ska sjunka bra efter för att inte ha diabetes? Jag har inte gjort någon sån belastning men hade 4.9 hos bm när jag inte hade ätit på några timmar, vilket nästan är högre än någon här som gjort det där haft på belastningen.. 

Och så har jag ännu en fråga, hur många har haft socker i urinen? glukosrutan på stickan har blivit ganska mörkt grön två gånger jag testat nu..

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014