• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • carina87
    Pippilisa skrev 2014-01-18 08:56:24 följande:
    Hej!

Skrev någon enstaka gång i början på tråden, men har inte följt er sedan dess (tyvärr?).

Nu är jag i vecka 33 (32+4) om jag inte misstagit mig på någon enstaka dag. Har BF 10 Mars och ska i första hand föda på Danderyds sjukhus. Är det någon fler som ska föda där som är beräknade runt samma datum? =)

För övrigt mår min kropp väldigt bra och har gjort hela graviditeten nästan. Hade det jobbigt med tarmarna och med huvudvärk i början, men det har försvunnit. Det enda jag kan klaga på just nu är trycket mot blåsan. Har dock gått upp ganska mycket i vikt under den här tiden, men så får det vara helt enkelt.

Har ni gått upp mycket i vikt under era graviditeter?
    Har ni fått hudbristningar?
    Har ni handlat klart och gjort i ordning det mesta inför era bebisars födelse?

Kram på er!
    Jag har BF 12 mars och planerar också att föda på Danderyd.
    Jag har gått upp mellan 10 och 11 kilo än så länge.
    Jag har inte fått några bristningar, än, men jag har en väldigt putig mage och det har jag alltid haft, även innan bebis, så det fanns väl lite att växa i från början antar jag :)
    Vi har handlat eller fått låna det mesta. Det som är klart är: Vagn, spjälsäng, badbalja (tänker dock bada bebisen i handfatet till en början), skötbädd, kläder, ett paket blöjor, en napp och en flaska (fått de två sista babybox).

Det jag fortfarande behöver/vill ha: bärsjal, amningsBH, sängkläder, spjälskydd, byrå till kläder och skötbädd. Har dock lovat min lite skrockfulla mamma att inte bädda sängen innan bebisen är hemma.

Ni då? Klara med allt?
  • jesspett

Hehe ja, jag hade också ett tryck neråt inatt! Drömde tom att jag var påväg att föda och att jag kunde känna bebisens huvud när jag kände med fingrarna ;) Snacka om panik! Skulle ringa förlossningen men hittade inget nummer någonstans, internetet dummade sig och min sambo verkade inte alls fatta vad som skulle med och inte ;) Sen födde jag en pojke. Får se om det ligger någon sanning i det längre fram!

• Hallonpaj88
    jesspett skrev 2014-01-18 09:52:21 följande:

Hehe ja, jag hade också ett tryck neråt inatt! Drömde tom att jag var påväg att föda och att jag kunde känna bebisens huvud när jag kände med fingrarna ;) Snacka om panik! Skulle ringa förlossningen men hittade inget nummer någonstans, internetet dummade sig och min sambo verkade inte alls fatta vad som skulle med och inte ;) Sen födde jag en pojke. Får se om det ligger någon sanning i det längre fram!

Haha jag har drömt liknande men att vi glömt bb väskan, inte hittar bilnycklar osv :)
  • Joma
    Zobeideh skrev 2014-01-18 04:29:03 följande:

Jag tror min sambo hitta den på tankafetast om jag inte minns fel :/

Hm har för mig jag kolla den också men ska kolla igen :) Har velat se den länge å den har ju fått riktigt bra betyg också :)
  • Anki84
    majsa88 skrev 2014-01-18 01:05:46 följande:
    Förlåt för bombningen här, men är så himla ledsen. Jag har gått upp från 62 kg till 77.6 kg har fått bristningar på höfterna o röda lila äckliga på baksidan av vaderna som alltid kommer synas. För man har ju shorts, klänning o kjol på sig. Ååååååhhhhhhh mår så dåligt. Vikten kan man ändra på senare, men inte bristningar. Dom finns hela livet. Är så argggg o ledsen. Har suttit o gråtit i en halvtimme. Jag låter nog jätte löjlig, men kan inte hjälpa att jag känner så :(
    Förstår att det känns för jäkligt rent ut sagt med bristningar och viktuppgång. Antar att du inte haft bristningar eller "stor viktuppgång". Jag hade redan innan graviditeten gamla bristningar på framsida mage och på sidorna (kärlekshandtagen) MEN dom var blekta och syntes bara i vissa ljus/vinklar. Sen i slutet på Juli 2013 fram tills i tisdags så har jag gått upp 20kg... Det känns inte särskilt roligt plus att mina gamla bristningar som var blekta är nu fullt synliga och mörka. För att inte glömma dom nya som kommit under naveln. Det jag försöker tänka är att det finns verkligen inget man kan göra åt bristningarna nu. När bebis är ute så kommer magen försvinna sakta men säkert och även bristningarna kommer blekna. 

Angående vikten så tror man själv att dom där 15-20kg är fett vilket inte stämmer. Mycket utav dom kilona är vatten. Ett sätt att kolla det på är att trycka ett finger (inte så det gör ont) mot sidan av smalbenet. Du kommer känna att det är vätska där. All vätska du lagt på dig under graviditeten kommer försvinna väldigt fort, mycket försvinner dessutom under förlossningen iom att man bränner ungefär en poly påse (godis) i timmen.

Förlåt för ett så långt inlägg men vill bara försöka lugna och hjälpa lite ()förhoppningsvist).

Många av er lägger upp jätte fina bilder på era magar i bildtråden. Jag väljer att inte göra det av just min anledning, min mage är inte lika fast som era plus mina bristningar.

Hur många av er tjejer här inne lägger inte upp bilder på era magar pga osäkerhet/dålig självkänsla och rädda för att bli "dömda"?
  • Anki84
    Pippilisa skrev 2014-01-18 08:56:24 följande:
    Hej!

Skrev någon enstaka gång i början på tråden, men har inte följt er sedan dess (tyvärr?).

Nu är jag i vecka 33 (32+4) om jag inte misstagit mig på någon enstaka dag. Har BF 10 Mars och ska i första hand föda på Danderyds sjukhus. Är det någon fler som ska föda där som är beräknade runt samma datum? =)

För övrigt mår min kropp väldigt bra och har gjort hela graviditeten nästan. Hade det jobbigt med tarmarna och med huvudvärk i början, men det har försvunnit. Det enda jag kan klaga på just nu är trycket mot blåsan. Har dock gått upp ganska mycket i vikt under den här tiden, men så får det vara helt enkelt.

Har ni gått upp mycket i vikt under era graviditeter?
    Har ni fått hudbristningar?
    Har ni handlat klart och gjort i ordning det mesta inför era bebisars födelse?

Kram på er!
    Hej och välkommen tillbaka =)
    Vi är ett par stycken här inne som är beräknade runt det datumet (jag själv har BF den 12/3). Vilken del av danderyd har du tänkt föda på? Det finns BB sthlm och så finns det vanliga förlossningen på Danderyds sjukhus. Vi har valt vanliga förlossningen på Danderyd.
    Min kropp har mått upp och ner hittills. Nu dom senaste dagarna har jag fått enorm foglossning som gör att jag inte kan sova men man får stå ut helt enkelt :)
    Hittills har jag gått upp 20kg och har bristningar på magen. Vi har inte handlat klart allt som behövs men vi kommer få en del av släktingar plus köpa nytt och begagnat.

Har ni köpt allt som behövs till bebis?
    Hur gammal och vart bor du om man får fråga? :)
  • Längtanefterlilladig
    Anki84 skrev 2014-01-18 11:52:06 följande:
    Förstår att det känns för jäkligt rent ut sagt med bristningar och viktuppgång. Antar att du inte haft bristningar eller "stor viktuppgång". Jag hade redan innan graviditeten gamla bristningar på framsida mage och på sidorna (kärlekshandtagen) MEN dom var blekta och syntes bara i vissa ljus/vinklar. Sen i slutet på Juli 2013 fram tills i tisdags så har jag gått upp 20kg... Det känns inte särskilt roligt plus att mina gamla bristningar som var blekta är nu fullt synliga och mörka. För att inte glömma dom nya som kommit under naveln. Det jag försöker tänka är att det finns verkligen inget man kan göra åt bristningarna nu. När bebis är ute så kommer magen försvinna sakta men säkert och även bristningarna kommer blekna.  Angående vikten så tror man själv att dom där 15-20kg är fett vilket inte stämmer. Mycket utav dom kilona är vatten. Ett sätt att kolla det på är att trycka ett finger (inte så det gör ont) mot sidan av smalbenet. Du kommer känna att det är vätska där. All vätska du lagt på dig under graviditeten kommer försvinna väldigt fort, mycket försvinner dessutom under förlossningen iom att man bränner ungefär en poly påse (godis) i timmen. Förlåt för ett så långt inlägg men vill bara försöka lugna och hjälpa lite ()förhoppningsvist). Många av er lägger upp jätte fina bilder på era magar i bildtråden. Jag väljer att inte göra det av just min anledning, min mage är inte lika fast som era plus mina bristningar. Hur många av er tjejer här inne lägger inte upp bilder på era magar pga osäkerhet/dålig självkänsla och rädda för att bli "dömda"?

Jag har alltid lidit av viktproblem sen tonåren. Jag har alltid klankat ner på mig själv & tyckt jag var ful & fet. Men sen jag blev gravid tänker jag inte så. Jag är stolt över min kropp som bär mitt barn. Jag har fått jätte mycket bristningar på brösten, inga på magen ÄN. Om jag jämför min mage med andras i ungefär samma vecka så är min mage varken rund eller stor. Naveln putar inte ut & min lilla bilring längst upp under brösten är fortfarande kvar. Men fast jag inte ser likadan ut som många andra så huserar en liten bebis inuti mig. Jag väljer att släppa vikten & fokuserar på att må bra. Faktiskt äter jag mindre onyttigt när jag inte har förbud. Tror jag gått upp runt 8-10 kg totalt sen i juli men har inte vägt mig sedan 23 december. Jag är stolt över min kropp
  • Längtanefterlilladig

Och du Anki, självklart ska du lägga upp en bild på din fina mage. Ingen i denna tråden har varit taskiga & om någon är det så stänger vi av dem :-P Alla är vackra & har vackra magar oavsett om man gått upp 35 kg eller 8. Om man är överviktig eller smal.

• Anki84
    Längtanefterlilladig skrev 2014-01-18 12:10:23 följande:
    Och du Anki, självklart ska du lägga upp en bild på din fina mage. Ingen i denna tråden har varit taskiga & om någon är det så stänger vi av dem :-P Alla är vackra & har vackra magar oavsett om man gått upp 35 kg eller 8. Om man är överviktig eller smal.
    Det är samma för mig, har alltid lidit av väldigt låg självkänsla sen jag var liten men kämpar med att det ska bli bättre. Nu under graviditeten så går självkänslan upp och ner men det som går i bakhuvudet hela tiden är att jag får världens bästa present utav det hela, plus att jag kan faktiskt göra nånting åt vikten när han kommit ut. 

Jag hade (om det gick att välja) ju hellre haft en mindre och fast fin rund mage som gravid men alla kan ju inte vara likadana, då skulle ingen vara unik och fin =)
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014