• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • LillsmurfanLisa

Det är intressant hur vi alla tänker olika vad gäller att vara hemma.

Min sambo tjänar väldigt mycket mer än jag (jag är student och vikarierar lite då och då vid sidan om). Han får då givetvis högsta SGI och jag lägsta. Det gör att jag knappt kommer att ta ut några dagar alls, utan istället fortsätta plugga och gå på studielån (som ger mig mer i månaden än föräldrapenningen). Det kommer vi göra året ut. Därefter kommer min kille att vara hemma. Då har jag en examen och kan jobba, så även om jag som lärare inte kommer tjäna lika mycket som min sambo så har han så pass högt SGI att vi, tillsammans med min lön, kommer att klara oss alldeles utmärkt. Med andra ord kommer min kille att ta ut fler dagar än jag såhär i början.

Jag kommer däremot ha mycket sparat för att kunna vara föräldraledig med första barnet den dagen vi har ett andra. Då kan vi nämligen vara hemma samtidigt - eller ja, hemma och hemma, vi planerar en ny utlandsperiod :)

• MiCorazon

Ja verkligen olika! Jag tjänar väldigt mycket mer än min sambo men ska vara hemma längst då han är i början av sin karriär och har precis börjat nytt jobb. Vi tänker inte så mycket på vad vi kommer förlora om jag är hemma då vi känner att det är värt det. Men har fått göra en ny snålbudget jämfört med hur vi tidigare har levt.

Så det blir ett år eller kanske lite mer för mig och sen tror jag att han kommer ta max 3-6 månader beroende på hur många dagar som finns kvar efter det.
    Andra barnet, som vi hoppas kommer något år efter den här lille loppan, tror jag att sambon kommer ta ut lite mer ledighet då han verkligen vill vara hemma.

Förstår att det kan vara väldigt olika beroende på lön, vad för slags tjänst man har..vem som vill vara hemma mest etc och alla hittar nog den bästa lösningen för just dem. Jag vill verkligen vara hemma så länge jag kan, tills jag blir uttråkad och börjar få tillbaka jobbsuget :)...då jag jobbat så jäkla många år och satsat på karriär, så tycker jag är värd (och LÄNGTAR :) ) att bara få fokusera på att vara hönsmamma. Känns så himla skönt att få lite andra prioriteringar än jobb jobb jobb.

• Hallonpaj88

Jag tjänar lite mer än min sambo men kommer ändå ta ut mest dagar då jag vantrivs o mår dåligt på mitt jobb. Kommer söka nytt jobb för vill inte tillbaka hit. Han kommer sommaren 2015 vara hemma totalt 4 månader med pappadagar o semester o det tycker han är bra :)

• anaconda

Så jävla skönt (ursäkta mig) fk ringde imorse och gav mig ett otroligt bra beslut om SGI, dagen kan inte börja bättre och de har fallit en stor sten från mina axlar nu! Har varit så orolig som vissa här vet, äntligen kan jag slappna av och börja planera framtiden!

Ska även till bm idag vid 12 för kontroll!

• Awanata

Min chef kom precis och frågade mig hur jag mådde osv varpå jag svarade som det var att jag var trött pga dålig nattsömn men mår ändå väldigt bra och ska inte klaga. Sen pratade vi lite om min graviditet och jag sa att jag inte har haft någon mönstergraviditet och kanske inte är en sån person som kan ta 10 graviditeter i ett svep utan problem. Då svarar hon "jo, fast å andra sidan så har man nerverna utanpå kroppen så blir allt så mycket större än vad det egentligen är".

Det gjorde mig lite irriterad. För det första har jag inte nerverna utanpå kroppen, snarare tvärtom. Jag har varit väldigt lugn när det kommer till alla blödningar/sammandragningar och trots alla skräckhistorier från barnmorskor/barnläkare på förlossningen. Sen kände jag, hur vet hon vilka problem jag har haft egentligen? Hon har inte varit gravid själv så hon har dessutom ingen aning. Suck..

• Zobeideh

Tillbaka från ultraljudet. allt såg finemang ut :) moderkakan har flyttat sig uppåt. Blev lite besviken att dem inte mätte så fick aldrig reda på någon vikt. Hon ville bara se moderkakan och kolla så hjärta och allt slog på fint. Och ingen bild blev där heller. Svårt att få bilder när dem e så stora så försökte få en profil på ansiktet men självklart ligger han gömd med ansiktet inåt så man såg bara bakhuvudet :-P men de viktigaste av allt är att allt va bra så får vänta nu med att se han tills han kommer ut :-P

• Hallonpaj88
    Zobeideh skrev 2014-01-22 10:43:00 följande:

Tillbaka från ultraljudet. allt såg finemang ut :) moderkakan har flyttat sig uppåt. Blev lite besviken att dem inte mätte så fick aldrig reda på någon vikt. Hon ville bara se moderkakan och kolla så hjärta och allt slog på fint. Och ingen bild blev där heller. Svårt att få bilder när dem e så stora så försökte få en profil på ansiktet men självklart ligger han gömd med ansiktet inåt så man såg bara bakhuvudet :-P men de viktigaste av allt är att allt va bra så får vänta nu med att se han tills han kommer ut :-P

Vad skönt att allt såg bra ut :)
  • Mia86gbg

Vi kommer inte låta pengarna styra vem som ska va hemma mest utan delar det lika, känns självklart för oss. Vi vill båda spendera mycket tid med barnet! Den förstår jag att man ska vara tacksam över att vi kan tänka så. Vi kommer behöva snåla, men det kommer att gå.

Har ni föresten sett youtube-filmen "like a swede" Nästan pinsamt hur bra vi har det

• Mia86gbg

Känner att mitt inlägg ovan kan tolkas som lite väl hårt o dömande..verkligen inte min avsikt

• qwerty1234

Instämmer med dig Mia. För oss är det självklart att dela lika på tiden hemma då vi bägge vill spendera tid med barnet. Ekonomin får komma i andra hand och vi får leva mer snålt. Dock kommer jag snåla med att ta ut fp och sambon får ta ut flest dagar så att hans SGI inte sänks.

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014