• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • anaconda

Jag håller med dig Mia! Min man tjänar bra mycket mer än mig men han säger att pengar inte spelar roll utan vill ha alla sina dagar själv och spendera tid med sitt barn! Plus att man får jämställdhets bonus vilket är ganska mycket i sig om pappan tar ut ledigt!

Så så har vi tänkt iaf! Sen har vi 30 Dubbeldagar jag redan planerat hur vi ska fördela under året så min man kan vara hemma mycket!

• Tinapina

Jag tror absolut inte det handlar om att min man inte vill spendera lila mkt tid med barnet som jag men allt har sin tid. Och eftersom han ändå är "hemma" mestadels av tiden så blir det bara dumt och mer eller mindre ekonomiskt självmord om han skulle vara föräldrarledig. Som sagt och som visas i exemplet med filmen "like a swede" så har vi det väldigt bra:)

I Norge får du 70000kr när man får sitt första barn i "startbidrag" :)

• Tinapina

Jag tror absolut inte det handlar om att min man inte vill spendera lila mkt tid med barnet som jag men allt har sin tid. Och eftersom han ändå är "hemma" mestadels av tiden så blir det bara dumt och mer eller mindre ekonomiskt självmord om han skulle vara föräldrarledig. Som sagt och som visas i exemplet med filmen "like a swede" så har vi det väldigt bra:)

I Norge får du 70000kr när man får sitt första barn i "startbidrag" :)

• anaconda

Menade absolut inte att era män inte vill spendera tid med barnet för de är klart dom vill de, sa bara hur min man tänkte och att pengar inte betyder så mycket för han/oss!

Alla har olika arbeten och kan vara lediga olika och alla gör ju de bästa av sin situation!

• Mia86gbg

Även om det är så att man tjänar väldigt olika får man ju ändå 80% av lönen av FK, plus att många "tjänstemannasrbeten" ofta har 10% i 6 månader att plocka ut.

När jag ändå är i farten vill jag sprida min svägerskas ordspråk till sin systers man: "Ingen är lila viktig och oumbärlig som man tror. Alla går att bytas ut, företaget kraschar inte för att någon annan gör ditt jobb, jobbet görs bara på ett annat sätt" Kom upp i en hetsk diskussion om att han inte kunde vara pappaledig för att han hade ett såå viktigt jobb och tjänade så himla bra. Summa av diskussionen: han ska vara pappaledig i 8 månader

• Joma

Min sambo vill också spendera tid med bäbis men vissa har det lite svårare med ekonomin än andra å har man mycket skulder och höga räkningar kan man inte klara sig på hur lite som helst! De är inte så att han aldrig kommer träffa honom bara för han jobbar, han är borta 8 timmar av 24 på en dag..

• jesspett

Här får vi se hur vi gör med uppdelningen av dagarna då min sambo driver ett eget mindre företag. Blir svårt att vara borta längre perioder i sträck när man är beroende av den inkomsten samt att företaget ju måste överleva och utvecklas för att han inte ska bli arbetslös ist. ;) Kommer antagligen bli så att han är hemma någon eller några dagar i veckan senare istället för en lång sammanhållen period.

Förvisso kan han jobba mycket hemifrån så det blir inte så att han är borta från oss 5 dagar i veckan så han kommer ha tillgång till liten under dagarna också! =)

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014