• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Tinapina

Längtan. Jo, det var hon väl. Jag behövde liksom prata av mig men min inställning i grund o botten är nog att en vanlig förlossning är att föredra (för mig om barnet ligger rätt) samtidigt har jag svårt att kommunicera ut vad jag ehmgentligen tycker o vill o var rädd att det skulle bli helt fel med kommunikationen med närvarande personal vid en förlossning. Men hon lyssnade o kom med bra tips så när jag gick därifrån så var jag pepp och det har hållt i sig:)

• Längtanefterlilladig
    Tinapina skrev 2014-01-22 17:33:35 följande:
    Längtan. Jo, det var hon väl. Jag behövde liksom prata av mig men min inställning i grund o botten är nog att en vanlig förlossning är att föredra (för mig om barnet ligger rätt) samtidigt har jag svårt att kommunicera ut vad jag ehmgentligen tycker o vill o var rädd att det skulle bli helt fel med kommunikationen med närvarande personal vid en förlossning. Men hon lyssnade o kom med bra tips så när jag gick därifrån så var jag pepp och det har hållt i sig:)

Så skönt att höra. Ibland behöver man bli peppad.
  • Längtanefterlilladig

Min barnmorska tipsade mig om 2 böcker idag. De böckerna kan man läsa om man är rädd för förlossningen, eller bara vill vara förberedd. De ska vara väldigt bra. Speciellt "Föda utan rädsla" Böckerna; "Att möta förlossningssmärtan" Abascal, Gudrun. ISBN: 9789172322042 "Föda utan rädsla" Heli, Susanna. ISBN: 9789174270037

• Anki84
    j3nnyy skrev 2014-01-22 16:49:30 följande:
    Inte en enda fråga haha utan hon tog våra namn o person nr när jag bokade tiden så alla papper låg färdiga det var bara skriva på. Kom in två vittnen för att se när pappan skrev under (för att se att jag inte tvingade honom haha han är över 2 meter och jag är 167 cm lång, skulle ju säkert kunna tvinga han med våld) sen skrev vi på papper om gemensam vårdnad. Eftersom vi är skrivna på samma adress är de tydligen inte lika nyfikna som om man inte är sambos :p har hört om folk som verkligen blivit utfrågade men vi kanske såg hederliga ut. Nej men jag tror att om båda är överens att barnet e hans så litar dom nog på det :)
    Oj de låter riktigt smidigt :)
    Hoppas dom är likadan här i Solna. Funderar på om man ska fixa det innan bebis kommer
  • LillsmurfanLisa
    Längtanefterlilladig skrev 2014-01-22 17:38:44 följande:
    Min barnmorska tipsade mig om 2 böcker idag. De böckerna kan man läsa om man är rädd för förlossningen, eller bara vill vara förberedd. De ska vara väldigt bra. Speciellt "Föda utan rädsla" Böckerna; "Att möta förlossningssmärtan" Abascal, Gudrun. ISBN: 9789172322042 "Föda utan rädsla" Heli, Susanna. ISBN: 9789174270037
    De två första böckerna fick vi på MVC - guld båda två! "Föda utan rädsla" har jag också fått rekommenderad och den fick jag i födelsedagspresent förra veckan. Nu ska jag bara se till att hitta lite mer tid så att jag kan läsa den också :)
  • SEM
    j3nnyy skrev 2014-01-22 16:49:30 följande:
    Inte en enda fråga haha utan hon tog våra namn o person nr när jag bokade tiden så alla papper låg färdiga det var bara skriva på. Kom in två vittnen för att se när pappan skrev under (för att se att jag inte tvingade honom haha han är över 2 meter och jag är 167 cm lång, skulle ju säkert kunna tvinga han med våld) sen skrev vi på papper om gemensam vårdnad. Eftersom vi är skrivna på samma adress är de tydligen inte lika nyfikna som om man inte är sambos :p har hört om folk som verkligen blivit utfrågade men vi kanske såg hederliga ut. Nej men jag tror att om båda är överens att barnet e hans så litar dom nog på det :)

Jag o min sambo är oxå skrivna på samma adress, men hon frågade hur länge vi hade bott ihop? Eh:p sen så var frågan lite kul också. " under den här perioden blev barnet till?" frågade hon min sambo. Han blev lite ställd, för han tolkade frågan när barnet blev befruktade. Det har vi aldrig tagit reda på :p så han gav ju ett osäkert intryck där :p men hon ville veta om vi hade haft sex under den periden, så han säkert var pappan :p
  • Heene
    j3nnyy skrev 2014-01-22 17:02:05 följande:
    Vi va på något möte precis innan inskrivning på mvc då fick vi lite olika info lappar.
    Det står att om man är sammanboende i Kallhäll ska man kontakta Heléne cederström på familjecentralen. Numret är 0858732750 eller 0704808587

Nu slapp han och har tid o ge dig en kvarts massage istället för o leta nummer :D
    Tack, vad snällt! Åh vad skönt det ska bli med extra massage ;)
    Jag var ju också på ett sånt samtal. visserligen på vibblaby mottagningen men infon borde ju vara densamma,  har nog bara missat att jag fick uppgifter om just det =) Vet ju att dom berättade att man kunde fixa detta innan barnet var fött.
  • j3nnyy
    SEM skrev 2014-01-22 18:22:45 följande:

Jag o min sambo är oxå skrivna på samma adress, men hon frågade hur länge vi hade bott ihop? Eh:p sen så var frågan lite kul också. " under den här perioden blev barnet till?" frågade hon min sambo. Han blev lite ställd, för han tolkade frågan när barnet blev befruktade. Det har vi aldrig tagit reda på :p så han gav ju ett osäkert intryck där :p men hon ville veta om vi hade haft sex under den periden, så han säkert var pappan :p
    Haha "näää vi har inte haft sex, men de e mitt barn ändå!"
  • j3nnyy
    Heene skrev 2014-01-22 18:43:08 följande:
    Tack, vad snällt! Åh vad skönt det ska bli med extra massage ;)
    Jag var ju också på ett sånt samtal. visserligen på vibblaby mottagningen men infon borde ju vara densamma,  har nog bara missat att jag fick uppgifter om just det =) Vet ju att dom berättade att man kunde fixa detta innan barnet var fött.
    Vi fick något litet häfte men typ info om vad man gör på alla bm besök o faderskaps grejen, föräldrar kurs o lite sånt. Borde va samma! Ska du på någon mer vattengympa i veckan eller blir de nästa?
  • MiCorazon
    Längtanefterlilladig skrev 2014-01-22 17:38:44 följande:
    Jag och sambon ska på en Föda utan rädsla föreläsning som Susanna håller. Tänkte göra det istället för profylax etc. Det var ändå halva priset på den så det skulle kosta ca 500-600kr per par. Jag är inte jätterädd inför förlossningen utan ser framemot det med spänning men har mina dagar/perioder då jag får lite panik och tänker på allt som kan hända. Men tror föreläsningen är bra för alla (och inte bara livrädda) då man får lära sig lite olika redskap för att hantera förlossningen på bästa sätt :).
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014