• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • j3nnyy

I förmiddags var vi och skrev faderskaps papper och papper om gemensam vårdnad på familjerätten. Supersmidigt. Tog 10 min max. När bebisen kommit ska jag maila in födelsevikt och mitt personnr resten fixar dom med Skatteverket. Så det kändes skönt att ha de klart.

Ang hur man delar föräldrarledigheten så har vi inte bestämt ännu, mer än att jag kommer vara hemma ett år och sen får vi se. Jag har faktiskt tänkt att börja jobba någon helg eller så efter sommaren för att dryga ut dagarna. Min sambo ska vara hemma när jag går tillbaka heltid på jobbet och ta i skolning och sånt på dagis har vi tänkt.
    Nu till i sommar ska han oxå vara pappa ledig 4 veckor, medans jag tar ut 4 veckors semester, för att vi ska få 7-8 veckors ledighet tillsammans. Jag tycker det är super viktigt att båda är hemma, men jag kommer vara hemma till störst del. Vill inte gå tillbaka till jobbet med en 6-7 månaders bebis hemma, men de beror ju oxå på hur många dagarna man behöver ta ut per vecka. Jag har tänkt att lägga in 5/vecka första månaden och sen reglera

• Tinapina

Längtan. Samma BM som jag träffar på mina samtal då. Konstigt att hon inte sa ngt om det när jag var där då jag tom skämtade om det. Att kunde man inte bara snitta utifall jag fick fullständig panik...

Ska till henne på måndag o sen BM på tisdag o då vet jag väl mer om hur läget är men jag är helt säker på att hon inte rört sig en millimeter.

• Mia86gbg
    zamfiola skrev 2014-01-22 14:40:18 följande:

Har ni tecknat gravidförsäkringen?

Vi gjorde det hos Trygghansa och nu ringde en kvinna därifrån och sa att dom alltid gör hembesök vid tecknande av gravidförsäkring för att informera om både den och barnförsäkringar..

Är det bara nått säljknep för att man ska teckna fler försäkringar hos dom? Eller är det bra info man får? Har ni andra fått besök av dom? smile1.gif )

Jag tecknade den försäkringen jättetidigt men har inte fått något samtal. Hörde att det kan va svårt att byta försäkringsbolag sen när man går över till barnförsäkring. Vanligtvis vill de inte ta över försäkringen förrän barnet är lite äldre och alla eventuella sjukdomar har hunnit visa sig. Så det får nog bli Trygg-Hansa fortsättningsvis också. Iallafall ett tag. Detta har jag hört från EN person så jag vet inte hur säkert det stämmer.
  • Anki84
    j3nnyy skrev 2014-01-22 15:23:58 följande:
    I förmiddags var vi och skrev faderskaps papper och papper om gemensam vårdnad på familjerätten. Supersmidigt. Tog 10 min max. När bebisen kommit ska jag maila in födelsevikt och mitt personnr resten fixar dom med Skatteverket. Så det kändes skönt att ha de klart.
    Vad ställde dom för frågor vid faderskaps registreringen? Jag är så nyfiken på allt som har med det att göra :)
  • Heene
    j3nnyy skrev 2014-01-22 15:23:58 följande:

Ang hur man delar föräldrarledigheten så har vi inte bestämt ännu, mer än att jag kommer vara hemma ett år och sen får vi se. Jag har faktiskt tänkt att börja jobba någon helg eller så efter sommaren för att dryga ut dagarna. Min sambo ska vara hemma när jag går tillbaka heltid på jobbet och ta i skolning och sånt på dagis har vi tänkt.
    Nu till i sommar ska han oxå vara pappa ledig 4 veckor, medans jag tar ut 4 veckors semester, för att vi ska få 7-8 veckors ledighet tillsammans. Jag tycker det är super viktigt att båda är hemma, men jag kommer vara hemma till störst del. Vill inte gå tillbaka till jobbet med en 6-7 månaders bebis hemma, men de beror ju oxå på hur många dagarna man behöver ta ut per vecka. Jag har tänkt att lägga in 5/vecka första månaden och sen reglera

Vart var ni och skrev papprena?
    Sambon har tagit på sig uppgiften att kontakta dem och boka tid... men det har han sagt i över 2 månader nu och inget händer =) så funderar på att göra det själv så det blir gjort  =P
    vet bara inte vart jag ska ringa, men gissar att vi hör till samma?

• j3nnyy
    Anki84 skrev 2014-01-22 16:36:23 följande:
    Vad ställde dom för frågor vid faderskaps registreringen? Jag är så nyfiken på allt som har med det att göra :)
    Inte en enda fråga haha utan hon tog våra namn o person nr när jag bokade tiden så alla papper låg färdiga det var bara skriva på. Kom in två vittnen för att se när pappan skrev under (för att se att jag inte tvingade honom haha han är över 2 meter och jag är 167 cm lång, skulle ju säkert kunna tvinga han med våld) sen skrev vi på papper om gemensam vårdnad. Eftersom vi är skrivna på samma adress är de tydligen inte lika nyfikna som om man inte är sambos :p har hört om folk som verkligen blivit utfrågade men vi kanske såg hederliga ut. Nej men jag tror att om båda är överens att barnet e hans så litar dom nog på det :)
  • j3nnyy
    Heene skrev 2014-01-22 16:40:15 följande:

Vart var ni och skrev papprena?
    Sambon har tagit på sig uppgiften att kontakta dem och boka tid... men det har han sagt i över 2 månader nu och inget händer =) så funderar på att göra det själv så det blir gjort  =P
    vet bara inte vart jag ska ringa, men gissar att vi hör till samma?

Vi var på familjerätten i Jakobsberg, Upplands-bro och Järfälla kommun har samma. Det ligger i samma hus som Friskis och Svettis och gymnasiet didaktus, fast på andra sidan huset precis vid järnvägen :)

Bor du i jakan eller Kallhäll? Kallhäll har en egen :) har en hel lapp här hemma med nummer
  • Heene
    j3nnyy skrev 2014-01-22 16:52:57 följande:
    Vi var på familjerätten i Jakobsberg, Upplands-bro och Järfälla kommun har samma. Det ligger i samma hus som Friskis och Svettis och gymnasiet didaktus, fast på andra sidan huset precis vid järnvägen :)
    Bor du i jakan eller Kallhäll? Kallhäll har en egen :) har en hel lapp här hemma med nummer

Jag bor i kallhäll.
    har försökt att leta på nätet men inte hittat alls vart vi hör. har visserligen inte vart superaktiv i letandet eftersom det var sambons uppgift =P har heller inte fått några uppgifter från typ BM heller, men det kanske man inte brukar få.

• Längtanefterlilladig
    Tinapina skrev 2014-01-22 16:22:22 följande:
    Längtan. Samma BM som jag träffar på mina samtal då. Konstigt att hon inte sa ngt om det när jag var där då jag tom skämtade om det. Att kunde man inte bara snitta utifall jag fick fullständig panik... Ska till henne på måndag o sen BM på tisdag o då vet jag väl mer om hur läget är men jag är helt säker på att hon inte rört sig en millimeter.

Jaså samma aurorabarnmorska. Är hon bra? Jag kan ha fått det om bakfoten men har läst någonannan tråd att dem inte lovar snitt till de som är rädda eller inte har medicinsk orsak. Men däremot kan man få önska ett snitt OM man t.ex försökt föda ett antal timmar & det inte går.
  • j3nnyy
    Heene skrev 2014-01-22 16:56:40 följande:

Jag bor i kallhäll.
    har försökt att leta på nätet men inte hittat alls vart vi hör. har visserligen inte vart superaktiv i letandet eftersom det var sambons uppgift =P har heller inte fått några uppgifter från typ BM heller, men det kanske man inte brukar få.

Vi va på något möte precis innan inskrivning på mvc då fick vi lite olika info lappar.

Det står att om man är sammanboende i Kallhäll ska man kontakta Heléne cederström på familjecentralen. Numret är 0858732750 eller 0704808587

Nu slapp han och har tid o ge dig en kvarts massage istället för o leta nummer :D
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014