• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • LillsmurfanLisa

Ni är så aktiva att det känns som att det var en vecka sedan ni skrev om tvåspråkighet.

Här hemma är det svenska och spanska som gäller (precis som MiCorazon har det). Min sambo är född i Sverige men pratar spanska flytande. Jag lärde mig grundspanska under vår jorden runt-resa. Eftersom jag pluggar till svenska som andraspråkslärare har jag läst väldigt mycket om andraspråksinlärning och kommer försöka köra på det jag har lärt mig. Det kan sammanfattas med 1) var konsekvent och 2) prata in ett språk som du inte behärskar fullt ut med ditt barn (däremot kan du prata det med din partner).

Min sambo kommer att prata spanska så mycket som möjligt med Grodan. Jag kommer bara prata svenska. Tillsammans pratar vi främst svenska men jag hoppas att det även blir lite spanska oss emellan. Svärmor och släkten på den sidan är alla spansktalande så det är toppen! Så långt som möjligt ska all "media" (sånger, sagor, spel, mm) vara på spanska här hemma. Sambon läser redan nu spanska sagor högt varje kväll för att Grodan ska vänja sig vid den prosodin (röstläget skiljer sig ju mellan svenska och andra språk). 

• Mortisfru83

Då tänker vi lika Lisa. Jag e som jag skrev tidigare bara rädd för att det blir svårt att vara konsekvent i och med att jag inte kan persiska alls... Men det tar sig nog.

• MiCorazon

Idag har jag mest haft lite molvärk och stick ner i underlivet, inget mer och inga fler rosa flytningar. Har nästan mått för bra och gått långprommis och varit pigg.

Vill ju bara få igång det nu! :)

• LillsmurfanLisa
    Mortisfru83 skrev 2014-02-23 22:58:52 följande:
    Då tänker vi lika Lisa. Jag e som jag skrev tidigare bara rädd för att det blir svårt att vara konsekvent i och med att jag inte kan persiska alls... Men det tar sig nog.
    Jag tror man får in en rutin som fungerar bra!
  • MiCorazon
    TomMon skrev 2014-02-23 21:22:48 följande:
    Mina symtom hittills:

Vita geléklumpar som kommer i omgångar och har hållit på en v.
    Kraftig molvärk hela dagen igår som avtagit idag och endast kommit sporadiskt.
    Strålande känsla från ljumskarna och ner i låren, dock bara ögonblicklig och inte alls med någon regelbundenhet.
    Lös i magen.
    Illamående igår.

Ja, det var nog allt tror jag! Min livmodertapp är förkortad och något öppen sedan tidigare. Bf 12 mars.
    Hur kort är din livmodertapp? Jag var inne för undersökning pga värkar för några månader sen och då konstaterade de 2,5 cm.

Vita geléklumpar låter som bitar av slemmisen tycker jag...
  • Lovely90

Seriöst, 10 dagar till BF idag (snart 9) och förlossningen känns längre bort än någonsin. Minns när jag var i v.20 och tänkte "shit, nu är det inte långt kvar, kungar vi snart vår bebis här". Nu däremot känns det nästan längre och längre ifrån för varje dag som går.. Skit segt!! Har ju haft sammandragningar och mensvörk i flera veckors tid så det känns inte som att förlossningen närmar sig det minsta. Är mest irriterad över att det aldrig gör ont på riktigt. BM var ju nästan säker på att jag skulle få förtidigt och trodde inte ens jag skulle klara 37 fulla veckor, så det känns lite som min kropp stannat av lite. Åh. Inte meningen att gnälla såhär på kvällskvisten, men har aldrig gnällt över min graviditet tidigare så jag gissar att ett bakslag skall komma någon gång och nu är mitt bakslag här...

• MiCorazon
    Lovely90 skrev 2014-02-23 23:44:55 följande:
    Seriöst, 10 dagar till BF idag (snart 9) och förlossningen känns längre bort än någonsin. Minns när jag var i v.20 och tänkte "shit, nu är det inte långt kvar, kungar vi snart vår bebis här". Nu däremot känns det nästan längre och längre ifrån för varje dag som går.. Skit segt!! Har ju haft sammandragningar och mensvörk i flera veckors tid så det känns inte som att förlossningen närmar sig det minsta. Är mest irriterad över att det aldrig gör ont på riktigt. BM var ju nästan säker på att jag skulle få förtidigt och trodde inte ens jag skulle klara 37 fulla veckor, så det känns lite som min kropp stannat av lite. Åh. Inte meningen att gnälla såhär på kvällskvisten, men har aldrig gnällt över min graviditet tidigare så jag gissar att ett bakslag skall komma någon gång och nu är mitt bakslag här...
    Ja visst är det så jäkla tråkigt med denna väntan.... man hoppas så innerligt, och särskilt när bm nämner det, att man ska få bebisen lite tidigare så att bara gå över bf nu känns ju så jobbigt.

Det är väl bara att fortsätta vänta...................... :) känner mig dock sååå trött på att vara gravid! Suck!
  • zizuna

Idag några enstaka förvärkar. Som håller i sig max 1min. Tryck mot blygbenen och ilningar. Ont i höfterna då jag ligger och ska sova. Men har helt gett upp att ena lägga energi på varje värk som kommer och går för man lär ej missa när det är dax på riktigt ;)

• majsa88

Å här ser jag hur få dagar ni har kvar till fl medan jag har 37 dagar kvar, tappar lite hopp när ni är så nära o jag så långt borta

• MiCorazon
    majsa88 skrev 2014-02-24 00:19:45 följande:
    Å här ser jag hur få dagar ni har kvar till fl medan jag har 37 dagar kvar, tappar lite hopp när ni är så nära o jag så långt borta
    Tappa inte hoppet!! :) 37 dgr känns lika långa som 16 dgr... och vem vet, du kanske får tidigare än många av oss!
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014