• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Längtanefterlilladig
    MiCorazon skrev 2014-02-28 14:37:16 följande:
    Gjorde Cola-testet innan och efter någon minut så knölade han till, var tvungen att köra iväg på ett ärende efter det och kände honom nån gång till men det är ändå mindre än tidigare. Pratade med bm och hon sa att jag bör känna honom minst 10 ggr per dag annars tyckte hon att jag skulle ringa förlossningen. Och så sa hon att rörelsemönstret kan bli förändrat iom att han fixerat sig. Alltså inte att han ska röra sig mindre men kanske lite annorlunda och på andra ställen.  Hon menade på att han kan vara fixerad så långt ner så att han hindras att utöva vissa rörelser till fullo så som han klarat innan. Så, känns lite bättre nu då jag känt honom men den där oron sitter ju i ändå... Nu rörde han sig igen så väntar nog med att åka in och känner efter lite mer fram till ikväll. Har era bm förklarat det så som min gjorde ovan?

Säger samma som ovan att de på förlossningen har sagt 10 rörelser (ej hicka) på 60 minuter. Har du testat att ligga ner & känna? Jag tror att oro påverkar barnet. Man andas korta & många andetag & syresätter inte kroppen så bra. Därför drar bebisen ner på tempot för att kunna behålla sin syrenivå bra. Bara min egna tanke. Det är svårt att få bort oron. Bättre att du åker in tycker jag.
  • EmilyMAndersson
    zamfiola skrev 2014-02-28 08:08:06 följande:
    Får man inte våtservetter å sånt på BB?

Bara blöjor och bindor på Mölndals sjukhus iaf :) glöm inte att fråga efter liberoväskan också!! Tyvärr har dom inte den i Göteborg :(
  • LillsmurfanLisa
    MiCorazon skrev 2014-02-28 14:37:16 följande:
    Gjorde Cola-testet innan och efter någon minut så knölade han till, var tvungen att köra iväg på ett ärende efter det och kände honom nån gång till men det är ändå mindre än tidigare. Pratade med bm och hon sa att jag bör känna honom minst 10 ggr per dag annars tyckte hon att jag skulle ringa förlossningen. Och så sa hon att rörelsemönstret kan bli förändrat iom att han fixerat sig. Alltså inte att han ska röra sig mindre men kanske lite annorlunda och på andra ställen. 

Hon menade på att han kan vara fixerad så långt ner så att han hindras att utöva vissa rörelser till fullo så som han klarat innan.

Så, känns lite bättre nu då jag känt honom men den där oron sitter ju i ändå... Nu rörde han sig igen så väntar nog med att åka in och känner efter lite mer fram till ikväll.

Har era bm förklarat det så som min gjorde ovan?
    Min bm sa till mig igår att jag skulle vara beredd på att Grodan rörde sig på annat sätt nu när hen är fixerad. Dock poängterade hon verkligen att bebis inte skulle röra sig mindre. 10 ggr/timme verkar vara det som sägs mest. 
  • LillsmurfanLisa
    Hallonpaj88 skrev 2014-02-28 11:54:30 följande:
    Nu är han är våran lilla pojke. 3825 gr och 51 cm. Allt började bra men det slutade med sugklocka.
    Herregud det var det värsta jag varit med om. Hade aldrig klarat det utan epidural, lustgas och fantastisk personal på BB stockholm men detta vill jag aldrig vara med om igen. Trodde jag skulle dö. Sprack rätt mycket så opererades i natt och ligger med kateter. Ont gör det men inget slår känslan att våran bebis ligger på mitt bröst. Obeskrivligt <3
    Jag är stolt över mig själv hur jäkla stark man är. Det är mitt tips till er, fast man stundtals skriker att man dör så har man så sjukt mycket krafter :)
    Skriver mer när jag orkar och landat lite mer.
    GRATTIS! 
  • EmilyMAndersson
    ananas86 skrev 2014-02-28 09:59:05 följande:

Fy, det var ju riktigt illa att det "glömde" hennes spruta! Det är skrämmande hur dåligt bemötande man får ibland inom vården!

Skönt att amningen går bra och att ni får åka hem snart! Måste kännas bra! :)

Tänkte på våtservetterna bara, finns inte sånt på BB? Är väl lika bra att packa med sig då..

Det kom in en mamma som skulle få låna en pump från bb, hon fick nästan en utskällning fick jag höra av tjejen i samma rum. Som nybliven mamma behöver man ju ett stöd, så när rumskompisen såg detta höll hon på att bryta ihop för hon kände själv att hade hon blivit bemött på det sättet så vet hon inte vad hon hade gjort. Man har det ju ganska så tufft ändå i början, har man dessutom problem med amning så är det förmodligen ännu mer påfrestande att man inte kan ge sitt barn mat liksom :/ nej vi var ganska många som var överens om att förlossningspersonalen var helt outstanding men bb var flera bm som inte var särskilt bra, men det fanns bra också!
  • EmilyMAndersson
    Hallonpaj88 skrev 2014-02-28 11:54:30 följande:
    Nu är han är våran lilla pojke. 3825 gr och 51 cm. Allt började bra men det slutade med sugklocka.
    Herregud det var det värsta jag varit med om. Hade aldrig klarat det utan epidural, lustgas och fantastisk personal på BB stockholm men detta vill jag aldrig vara med om igen. Trodde jag skulle dö. Sprack rätt mycket så opererades i natt och ligger med kateter. Ont gör det men inget slår känslan att våran bebis ligger på mitt bröst. Obeskrivligt <3
    Jag är stolt över mig själv hur jäkla stark man är. Det är mitt tips till er, fast man stundtals skriker att man dör så har man så sjukt mycket krafter :)
    Skriver mer när jag orkar och landat lite mer.

Åh herregud vilken tur att detta skrevs EFTER min förlossning, vilken kämpe du är! Hoppas du mår bra och att allt blir helt återställd och att bebis mår bra! :)
  • SEM

Får gå på täta kontroller nu hos BM.. har BF om 4 dagar... Men har fått högt blodtryck och äggvitan visade nr 1 i onsdags och idag visade det nr 2.. ska dit igen på måndag om det inte händer något under helgen.. Jag känner symptom för havandeskapsförgiftning, men jag tror att jag visar mig starkare än vad jag är. Nu har jag fått skakningar också.. suck.. får se imorgon, fortsätter det, så kommer jag ringa förlossningen. Så sjukt eg. att man väntar.. känns som att man väntar på att HF ska öka till en 3a för att bli inskickade. Mena, bebisen är ju färdigbakt? självklart är det bästa om det får starta naturligt, kanske därför man "väntar".. Till veckan borde det iaf bli bebis :) Grattis Hallon!!

• EmilyMAndersson

Nu är vi hemma, vi hann komma innanför dörren innan han skulle ammas sen fick han lägga sig hos sin pappa så jag äntligen kunde få duscha. Jonas åkte ju hem direkt efter förlossningen så jag har verkligen luktar USCH! Fötterna är t.o.m. hårdskrubbade! Nu myser vi tills pappsen åker på resjobb på söndag :)

• SEM
    EmilyMAndersson skrev 2014-02-28 16:05:03 följande:

Åh herregud vilken tur att detta skrevs EFTER min förlossning, vilken kämpe du är! Hoppas du mår bra och att allt blir helt återställd och att bebis mår bra! :)
    jo... är avis på dig, att du hann föda... så

SNÄLLA.. visst, det är jag som väljer att gå in här och läsa.. men tänk på VAD vi skriver.. det finns faktiskt några här som har förlossningsrädsla.. och det är vanligt när det närmar sig, att det blir fler som börja känna rädsla..

vi har en fantastiskt vård egentligen, även om det är en del skriverier, men om man jämför med andra länder. Havandeskapsförgiftning ex. det är ju dödligt.. men här i Sverige, ses det nästan som en förkylning?

I vår nästa tråd, när alla bebisar är ute, kan vi kanske lämna mer detaljer, för det är nog viktigt för oss att bearbeta och dela med oss och stötta varandra.
  • ananas86
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-28 15:44:03 följande:
    Säger samma som ovan att de på förlossningen har sagt 10 rörelser (ej hicka) på 60 minuter. Har du testat att ligga ner & känna? Jag tror att oro påverkar barnet. Man andas korta & många andetag & syresätter inte kroppen så bra. Därför drar bebisen ner på tempot för att kunna behålla sin syrenivå bra. Bara min egna tanke. Det är svårt att få bort oron. Bättre att du åker in tycker jag.

Om man ska känna 10 rörelser/timma hade jag fått åka in till förlossningen för koll ungefär varannan dag.

Ibland känner jag flera rörelser efter varandra, men oftast bara någon enstaka rörelse åt gången. Har varit så sen jag började känna rörelser.

Vissa bebisar är väl lugnare än andra, men så länge BM säger att allt ser bra ut får jag lita på det.

Alla släktingar och vänner vill alltid känna på magen efter sparkar, men det är bara jag och sambon som känt rörelser! Min syster kände en gång efter att ha suttit i ca 30 min med handen på min mage..

Undra om mini kommer vara lika lugn när h*n är född..? Kan ju vara så att det egentligen är en jättevild bebis i magen, men att det är jag som inte känner rörelserna.. Hoppas på en pigg och frisk bebis!
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014