• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Joma

Samtidigt tycker jag att det är bra att man får läsa olika sorters förlossningar så inte allt är uppmålat som guld å gröna skogar å sen när man själv ligger där så blir de kanske helt annat! Bättre å va förberedd känner jag, men de kanske bara är jag?

• j3nnyy
    EmilyMAndersson skrev 2014-02-28 06:42:56 följande:

Ananas så är det säkert, men det har tydligen varit flera här på bb som älskat personalen på Förlossningen men inte alls känt sig så bekväma och ha förtroende för personalen här på bb. Kvinnan i samma rum som mig berättade att hon är rh-negativ och dottern hon födde är positiv, efter förlossningen ska man då få en spruta. Det fick över ett dygn innan hon fick den sprutan fast hon då hade påmint varje personal när dom hade byten. Det är ju livsfarligt! Därför menar jag att man verkligen får stå på sig, så dom inte slarvar med oss och våra små hjärtan :)

En liten update såhär på morgonkvisten. William är otroligt duktig på amningen och eftersom att han var så liten så pratade jag och en bm om att det bästa för honom vore att starta så fort som möjligt ( första dygnet sover dom ju typ bara, äter inget alls på det dygnet, mer än att testa så amning fungerar på förlossningen) nu har jag ammat honom tre gånger inatt och nu på morgonen skötte han sig riktigt exemplariskt, så hoppas vi får åka hem till min sambo efter klockan 10:00 när barnläkaren undersökt honom :) mjölken rinner så fort någon bebis här börjar grina haha men man ska vara glad att fabriken fungerar :P

GLÖM FÖR TUSAN INTE ATT HA MED ER MASSA VÅTSERVETTER!!! Första bajset är ju som tjära och det går hur mycket servetter som helst :'D haha

Sprutan ska man få senast 72 timmar efter förlossningen, är själv rh negativ med en positiv bebis. Så livsfarligt var det inte efter ett dygn :)

Har dom fortfarande dubbelsalar på de sjukhuset? Verkar ju himla omodernt.. :/ jag bor i Sthlm, o här har alla sjukhusen sängplats till pappan. (Som man får betala för då självklart, men vad gör det i sammanhanget) måste vart hemskt att ligga kvar själv :/
  • LillsmurfanLisa
    ananas86 skrev 2014-02-28 16:13:10 följande:
    Om man ska känna 10 rörelser/timma hade jag fått åka in till förlossningen för koll ungefär varannan dag.

Ibland känner jag flera rörelser efter varandra, men oftast bara någon enstaka rörelse åt gången. Har varit så sen jag började känna rörelser.

Vissa bebisar är väl lugnare än andra, men så länge BM säger att allt ser bra ut får jag lita på det.

Alla släktingar och vänner vill alltid känna på magen efter sparkar, men det är bara jag och sambon som känt rörelser! Min syster kände en gång efter att ha suttit i ca 30 min med handen på min mage..

Undra om mini kommer vara lika lugn när h*n är född..? Kan ju vara så att det egentligen är en jättevild bebis i magen, men att det är jag som inte känner rörelserna.. Hoppas på en pigg och frisk bebis!
    Jag känner inte heller rörelser regelbundet, men jag tror det handlar om att när man väl märker att rörelserna har minskat ska man verkligen känna efter (på bebis vanliga, vad nu det är, vakentid) och få ihop till 10 rörelser/timme. Så har jag tolkat det i alla fall.
  • Hallonpaj88
    SEM skrev 2014-02-28 16:10:00 följande:
    jo... är avis på dig, att du hann föda... så

SNÄLLA.. visst, det är jag som väljer att gå in här och läsa.. men tänk på VAD vi skriver.. det finns faktiskt några här som har förlossningsrädsla.. och det är vanligt när det närmar sig, att det blir fler som börja känna rädsla..

vi har en fantastiskt vård egentligen, även om det är en del skriverier, men om man jämför med andra länder. Havandeskapsförgiftning ex. det är ju dödligt.. men här i Sverige, ses det nästan som en förkylning?

I vår nästa tråd, när alla bebisar är ute, kan vi kanske lämna mer detaljer, för det är nog viktigt för oss att bearbeta och dela med oss och stötta varandra.
    Jag har oxå förlossningsrädsla och det jag ville förmedla var att hur ont det än gjorde så klarade jag det och att vi kvinnor klarar så jäkla mycket mer än vi tror.

Folk har i denna tråden skrivit om missfall, ma och jag vet inte allt som jag oroat mig för och börjat googla, att jag nu skriver att min förlossning gjorde jätteont kommer väl inte som en chock? Det gör ont att föda barn men smärtlindringarna är himmelriket och personalen guld värd.
  • ananas86
    EmilyMAndersson skrev 2014-02-28 16:09:06 följande:
    Nu är vi hemma, vi hann komma innanför dörren innan han skulle ammas sen fick han lägga sig hos sin pappa så jag äntligen kunde få duscha. Jonas åkte ju hem direkt efter förlossningen så jag har verkligen luktar USCH! Fötterna är t.o.m. hårdskrubbade! Nu myser vi tills pappsen åker på resjobb på söndag :)

Skönt att ni har fått komma hem nu och att du fick en efterlängtad dusch! :)

Tråkigt att BB-personalen betedde sig så illa!

Nu får ni se till att njuta och mysa ordentligt med lilla familjen innan din sambo åker iväg! :)
  • SEM

Absolut.. Vi är ju inte dumma, vi vet ju att en förlossning raldrig är den andre likt. Vissa skulle kunna föda på löpande band och andra skulle aldrig nånsin föda igen. Jag kanske va otydlig.. Men jag menade mer på VAD man skriver..sedan att det va en upplevelse du inte hade räknat mee, men att det försvann när bebisen låg mot ditt bröst.

Jag tyckte det va jobbigt att tjejen skrev om sitt ma. För man är ju döö nojig... Man är ju känsligare nu.

• Blixtpatrullen

Jag vill jättegärna läsa olika förlossningshistorier. För min egen del tycker jag snarare att det får mig att bli lugnare inför förlossningen om jag får veta att vården fungerat fint även vid mer komplicerade förlossningar och inte bara vid rosenskimramde förlossningar a la blondinbella.

• Längtanefterlilladig
    ananas86 skrev 2014-02-28 16:13:10 följande:
    Om man ska känna 10 rörelser/timma hade jag fått åka in till förlossningen för koll ungefär varannan dag. Ibland känner jag flera rörelser efter varandra, men oftast bara någon enstaka rörelse åt gången. Har varit så sen jag började känna rörelser. Vissa bebisar är väl lugnare än andra, men så länge BM säger att allt ser bra ut får jag lita på det. Alla släktingar och vänner vill alltid känna på magen efter sparkar, men det är bara jag och sambon som känt rörelser! Min syster kände en gång efter att ha suttit i ca 30 min med handen på min mage.. Undra om mini kommer vara lika lugn när h*n är född..? Kan ju vara så att det egentligen är en jättevild bebis i magen, men att det är jag som inte känner rörelserna.. Hoppas på en pigg och frisk bebis!

Känner inte heller 10 rörelser/timmen. Men det är nog som lillsmurfanlisa säger att det gäller då bebisen är vaken som man ska räkna.
  • tvetalan
    Blixtpatrullen skrev 2014-02-28 16:52:43 följande:

Jag vill jättegärna läsa olika förlossningshistorier. För min egen del tycker jag snarare att det får mig att bli lugnare inför förlossningen om jag får veta att vården fungerat fint även vid mer komplicerade förlossningar och inte bara vid rosenskimramde förlossningar a la blondinbella.

Håller med!!!
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014