• Anonym (Skönt)

Pullar henne i sömnen

Anonym (22) skrev 2013-09-03 14:15:39 följande:

Fast sexet kan ju inte göras ogjort på samma sätt som cykeln kan lämnas tillbaka. Dessutom finns ju risken att jag verkligen behöver cykeln den dagen även om det brukar vara ok att låna. TS kommer hädanefter inte att begå några övergrepp eftersom han nu har tjejens samtycke, men det förändrar inte det faktum att han har begått övergrepp vid de tillfällen han inte visste om tjejen ville.

Jag håller med dig om att offret inte är ett offer på samma sätt i de olika fallen, men om vi istället fokuserar på förövaren, tycker du inte att förövaren är lika skyldig oavsett vilken information han har fått efteråt? Hans syfte var trots allt att ha sex utan samtycke.

Hur skyldig förövaren är beror också på hans uppsåt. Direkt när ts fick klart för sig att hans beteende var olämpligt så frågade han sin sambo, han hade inte tänkt på att hon kunde känna sig kränkt.

Jag kan absolut hålla med om att han begått ett övergrepp, men nån våldtäkt är det inte och han är heller ingen våldtäktsman som många "skrek" efter honom här i tråden.
  • Anonym (22)
    Anonym (Skönt) skrev 2013-09-03 15:04:36 följande:
    Hur skyldig förövaren är beror också på hans uppsåt. Direkt när ts fick klart för sig att hans beteende var olämpligt så frågade han sin sambo, han hade inte tänkt på att hon kunde känna sig kränkt.

Jag kan absolut hålla med om att han begått ett övergrepp, men nån våldtäkt är det inte och han är heller ingen våldtäktsman som många "skrek" efter honom här i tråden.
    Fast han startade ju den här tråden för att fråga, så visst hade han redan innan han fick svar insett att det kanske inte var ok. Det kanske är överdrivet att kalla honom våldtäktsman, men är det verkligen så viktigt i sammanhanget? Är det inte viktigare att poängtera att han faktiskt har begått ett övergrepp? Jag förstår inte vitsen med att gå in i debatten och försvara TS om man faktiskt tycker att han har gått för långt. 
  • Anonym (Skönt)
    Anonym (22) skrev 2013-09-03 15:09:27 följande:
    Fast han startade ju den här tråden för att fråga, så visst hade han redan innan han fick svar insett att det kanske inte var ok. Det kanske är överdrivet att kalla honom våldtäktsman, men är det verkligen så viktigt i sammanhanget? Är det inte viktigare att poängtera att han faktiskt har begått ett övergrepp? Jag förstår inte vitsen med att gå in i debatten och försvara TS om man faktiskt tycker att han har gått för långt. 
    Jag har aldrig sagt att handlingen var fel, det jag motsatt mig är graden av fel han gjorde. Allt är som sagt inte så svart och vitt i verkligheten som den här tråden vill ha det till. förövrigt tror jag ite alls att ts ville fråga, utan han ville skapa debatt.
  • Anonym (22)
    Anonym (Skönt) skrev 2013-09-03 15:30:45 följande:
    Jag har aldrig sagt att handlingen var fel, det jag motsatt mig är graden av fel han gjorde. Allt är som sagt inte så svart och vitt i verkligheten som den här tråden vill ha det till. förövrigt tror jag ite alls att ts ville fråga, utan han ville skapa debatt.
    Nja, är inte en del saker svartvita ändå? Alla människors rätt att bara ha sex när de själva vill, t ex. 
  • HasseA
    Anonym (22) skrev 2013-09-03 15:03:50 följande:
    Kan du citera några som säger så? Det har jag missat i så fall. Jag antar att de flesta svarar utifrån TS och han säger ju själv att han pullar och slickar, vilket du alltså anser är att gå över gränsen om du håller med om mitt senaste inlägg? Är det relevant att prata om gråzoner om TS uppenbart har gjort fel?
    Oj, citera - nä det orkar jag inte leta efter. Och jag tror det är svårt att hitta exakta ordalydelser utan att ta med det som svaras på osv också.

Jag känner lite att jag borde lämna denna tråd, jag tror egentligen att de flesta är hyfsat överens, men uttrycker sig på olika sätt, pratar runt varandra. Och visst handlar det mesta om TS, men det är ju näppeligen 566 svar till TS, det är ju svar på svar, diskussioner, jämförelser. 

Jag retar mig allmänt lite på kategoriska uttalanden av typen "All sexuell beröring utan samtycke är ett övergrepp!". Och även om inte exakt de orden skrivits, så har det varit andemeningen i många inlägg. Och då har jag försökt visa på att jag tror rätt många gjort/gör saker utan samtycke - även de som skriver så.

Och det är där gråzonerna kommer in, och där varje person har sin egen gräns. Många skriver som om deras gräns är den rätta gränsen (även om de inte använder exakt de orden, så är det den känsla som ges), som att det bara finns en sanning. Typ "Rör man någon sexuellt när den sover så är det ett övergrepp, för den kan inte säga ifrån!". Och visst, rent bokstavligt, så. Men "sexuellt" - för någon är det att kyssa i nacken (oerhört sexuellt för vissa), för någon annan är det en annan gräns. Så det är för enkelt, för svartvitt, att komma med såna uttalanden, anser jag.

Varje relation är unik, varje par har sin känsla för ungefärliga gränser, även utan att ha satt sig och gått igenom allt i förväg. Gör någon det?. "Du, jag är nyfiken på att se om du vaknar kåt av att jag smeker din bröstvårta när du sover - är det okej om jag provar? Okej, avprickat. Sen undrar jag vad du skulle säga om jag nån gång provade...".

Och det går inte, som många i tråden gör, hävda att "Det är okej att testa lite, bara personen vaknar, för då kan hen säga ifrån" vilket har sagts flera gånger. För i så fall sanktionerar de ju precis vilket övergrepp som helst, bara personen sen vaknar och kan säga nej i efterhand...

Men, näe, jag skulle ju inte skriva mer hade jag ju tänkt. :-/
  • Anonym (L som i L)

Om du inte vet hur den fru skulle reagera i fall hon vaknade så tycker jag att du ska sluta omedelbart! Du borde berätta händelserna för din fru samt diskutera kring det. Du kan tala om att det är något som gör dig upphetsad och som du tycker om men att du hon i så fall måste gonkänna detta! Att göra röra en annan människa sexuellt utan att dennes medvetande låter kränkande i mina öron. Jag skulle bli otroligt arg och besviken på min man i fall han gjort något liknade. Detta är min kropp och jag bestämmer helt och håller själv över den!!!

• HasseA
    Anonym (22) skrev 2013-09-03 15:40:15 följande:
    Nja, är inte en del saker svartvita ändå? Alla människors rätt att bara ha sex när de själva vill, t ex. 
    Förstås. Men definitionen av "sex" är knappast svart-vit. Eller anser du det? Att alla menar samma sak? 

Nån president sa visst en gång ungefär "I did not have a sexual relationship with that woman!". I hans ögon var inte en avsugning sex, vilket väl en och annan skulle klassa det som.
  • Anonym (22)
    HasseA skrev 2013-09-03 17:01:36 följande:
    Oj, citera - nä det orkar jag inte leta efter. Och jag tror det är svårt att hitta exakta ordalydelser utan att ta med det som svaras på osv också.

Jag känner lite att jag borde lämna denna tråd, jag tror egentligen att de flesta är hyfsat överens, men uttrycker sig på olika sätt, pratar runt varandra. Och visst handlar det mesta om TS, men det är ju näppeligen 566 svar till TS, det är ju svar på svar, diskussioner, jämförelser. 

Jag retar mig allmänt lite på kategoriska uttalanden av typen "All sexuell beröring utan samtycke är ett övergrepp!". Och även om inte exakt de orden skrivits, så har det varit andemeningen i många inlägg. Och då har jag försökt visa på att jag tror rätt många gjort/gör saker utan samtycke - även de som skriver så.

Och det är där gråzonerna kommer in, och där varje person har sin egen gräns. Många skriver som om deras gräns är den rätta gränsen (även om de inte använder exakt de orden, så är det den känsla som ges), som att det bara finns en sanning. Typ "Rör man någon sexuellt när den sover så är det ett övergrepp, för den kan inte säga ifrån!". Och visst, rent bokstavligt, så. Men "sexuellt" - för någon är det att kyssa i nacken (oerhört sexuellt för vissa), för någon annan är det en annan gräns. Så det är för enkelt, för svartvitt, att komma med såna uttalanden, anser jag.

Varje relation är unik, varje par har sin känsla för ungefärliga gränser, även utan att ha satt sig och gått igenom allt i förväg. Gör någon det?. "Du, jag är nyfiken på att se om du vaknar kåt av att jag smeker din bröstvårta när du sover - är det okej om jag provar? Okej, avprickat. Sen undrar jag vad du skulle säga om jag nån gång provade...".

Och det går inte, som många i tråden gör, hävda att "Det är okej att testa lite, bara personen vaknar, för då kan hen säga ifrån" vilket har sagts flera gånger. För i så fall sanktionerar de ju precis vilket övergrepp som helst, bara personen sen vaknar och kan säga nej i efterhand...

Men, näe, jag skulle ju inte skriva mer hade jag ju tänkt. :-/
    Fast jag uppfattar det ändå som att de flesta här har en liknande definition av "sexuell beröring" - pulla, slicka, penetration m.m. Visst kan man bli kåt av en kyss på halsen eller stimulans av bröstvårtorna, men skulle någon säga att man har en form av sex när man gör de sakerna? Förspel kanske, men inte sex. Sen kan det ju finnas vissa som bara känner sig bekväma med att få en kyss på halsen före eller under sex och om man som partner vet det flyttas gränsen naturligtvis fram, men jag har svårt att se hur den skulle kunna flyttas bakåt så mycket att den även innefattar faktiskt sexuellt umgänge. Där bör man alltid tillåtas välja, men självklart kan man avsäga sig den genom att säga: "Det är ok att du har sex med mig när jag sover", men i alla andra fall tycker jag att rätten att välja ska finnas innan varje tillfälle. Jag håller med om att det är problematiskt att säga att det är ok så länge personen vaknar och kan säga ifrån, men där handlar det kanske om att börja när partnern inte verkar vara i djupsömn och avsluta så fort det märks att man inte får någon respons. Då kan det vara ok, men det är väldigt långt från vad som beskrivs i TS. 
  • Anonym (22)
    HasseA skrev 2013-09-03 17:16:30 följande:
    Förstås. Men definitionen av "sex" är knappast svart-vit. Eller anser du det? Att alla menar samma sak? 

Nån president sa visst en gång ungefär "I did not have a sexual relationship with that woman!". I hans ögon var inte en avsugning sex, vilket väl en och annan skulle klassa det som.
    Visserligen anser vissa att bara penetrerande sex är riktigt sex, men om begreppet "någon form av sexuellt umgänge" skulle användas tror jag nog att de allra flesta skulle inkludera t ex. oralsex.
  • HasseA
    Anonym (22) skrev 2013-09-03 17:27:10 följande:
    Då kan det vara ok, men det är väldigt långt från vad som beskrivs i TS. 
    Visst - men jag har en tid försökt vidga diskussioner/tankar lite bort från den exakta TS. Har ju gått sådär...
Svar på tråden Pullar henne i sömnen