Anonym (22) skrev 2013-09-03 15:03:50 följande:
Kan du citera några som säger så? Det har jag missat i så fall. Jag antar att de flesta svarar utifrån TS och han säger ju själv att han pullar och slickar, vilket du alltså anser är att gå över gränsen om du håller med om mitt senaste inlägg? Är det relevant att prata om gråzoner om TS uppenbart har gjort fel?
Oj, citera - nä det orkar jag inte leta efter. Och jag tror det är svårt att hitta exakta ordalydelser utan att ta med det som svaras på osv också.
Jag känner lite att jag borde lämna denna tråd, jag tror egentligen att de flesta är hyfsat överens, men uttrycker sig på olika sätt, pratar runt varandra. Och visst handlar det mesta om TS, men det är ju näppeligen 566 svar till TS, det är ju svar på svar, diskussioner, jämförelser.
Jag retar mig allmänt lite på kategoriska uttalanden av typen "All sexuell beröring utan samtycke är ett övergrepp!". Och även om inte exakt de orden skrivits, så har det varit andemeningen i många inlägg. Och då har jag försökt visa på att jag tror rätt många gjort/gör saker utan samtycke - även de som skriver så.
Och det är där gråzonerna kommer in, och där varje person har sin egen gräns. Många skriver som om deras gräns är den rätta gränsen (även om de inte använder exakt de orden, så är det den känsla som ges), som att det bara finns en sanning. Typ "Rör man någon sexuellt när den sover så är det ett övergrepp, för den kan inte säga ifrån!". Och visst, rent bokstavligt, så. Men "sexuellt" - för någon är det att kyssa i nacken (oerhört sexuellt för vissa), för någon annan är det en annan gräns. Så det är för enkelt, för svartvitt, att komma med såna uttalanden, anser jag.
Varje relation är unik, varje par har sin känsla för ungefärliga gränser, även utan att ha satt sig och gått igenom allt i förväg. Gör
någon det?. "Du, jag är nyfiken på att se om du vaknar kåt av att jag smeker din bröstvårta när du sover - är det okej om jag provar? Okej, avprickat. Sen undrar jag vad du skulle säga om jag nån gång provade...".
Och det går inte, som många i tråden gör, hävda att "Det är okej att testa lite, bara personen vaknar, för då kan hen säga ifrån" vilket har sagts flera gånger. För i så fall sanktionerar de ju precis vilket övergrepp som helst, bara personen sen vaknar och kan säga nej i efterhand...
Men, näe, jag skulle ju inte skriva mer hade jag ju tänkt. :-/