• Anonym (Skönt)

Pullar henne i sömnen

HasseA skrev 2013-09-03 17:51:19 följande:
    Blev lite fel där, "Helt sant" syftade på disclaimern, missade sista meningen.

Näe, jag skrev inte ett ord om vad jag ansåg om TS i början, för det var helt oviktigt i de frågor jag ställde. Vilket genast gjorde att ett antal ansåg att jag var för det han gjorde, och att jag dessutom var en idiot, i princip. Det är rätt skrämmande hur dåliga många är på hypotetiska resonemang om saker och ting.

Likaså skrev jag inte ett ord om ifall jag hade samtycke eller inte första gången jag smekte min kvinna när hon sov, och då togs det för givet av ett antal att vi hade diskuterat igenom det innan, och att jag hade samtycke. Vilket var fel.

Sånt retar mig också, att så många vet så mycket om andra utan att de har en jäkla aning. De läser in saker som inte skrivs, och hävdar sen att det är sanningar, när det i själva verket är rena fantasier. Och då blir det lätt infekterat, som i denna tråd. 
    Ja men precis! Ts sambo är våldtagen vare sig hon tycker det eller inte. Jag har ärligt talat mest diskuterat mot er andras ovilja att se att andra faktiskt kan tycka olikt er.

En våldtäkt är nåt riktigt vidrigt och absolut inte acceptabelt! En våldtäkt innefattar en ofta väldigt grov kränkning som kan ge men för livet. Vad som är kränkande är väldigt individuellt och inget som kan fastställas utifrån en diskussionstråd här på fl. En kort ts utgör ingen sanning! För det första så krävs det att vi vet att det som står i ts faktiskt är sant och inte påhittat och sedan behöver man i så fall sambons ord på det som hänt. Fast utifrån vad ts skrivit så blev hans sambo inte kränkt...även om merparten av er här i tråden hade blivit det. Fast jag gissar att ni har en helt annan typ av relation än vad ts har med sin sambo...och då syftar jag inte på bra eller dålig, trygg eller otrygg utan hur man är mot varandra och oskrivna regler.
  • Anonym (22)
    Anonym (Skönt) skrev 2013-09-03 17:58:52 följande:
    Kan du acceptera att du och din partner har era gränser och att andra har andra gränser? Min man har aldrig frågat mig om han får smeka mig på mitt kön tills jag vaknar och jag har aldrig tänkt tanken att det han gjort är ett övergrepp då. Jag har tyckt det varit skönt och det har gett ett otroligt skönt samlag de gångerna. Fast han hade lika gärna kunnat sluta innan jag vaknade och hade det i så fall varit värre? Inte i vårt fall, istället så vet jag att han slutat för att han vill vara snäll mot mig och inte väcka mig. Min man skulle aldrig göra nåt som han tror skulle göra mig ledsen eller känna mig kränkt.
    Men ni har antagligen gett varandra någon form av implicit samtycke. Skulle du göra så om du faktiskt inte visste hur din man skulle reagera? Om du inleder något, men inte får någon respons alls, skulle du avbryta eller fortsätta för din egen skull (utan tidigare samtycke)? Huvudpoängen är fortfarande att TS faktiskt inte visste hur tjejen skulle reagera.
    Anonym (Skönt) skrev 2013-09-03 18:02:10 följande:
    så du tar strid för hennes rätt att kunna säga ifrån när hon själv inte bryr sig? Allt hon bryr sig om är att inte bli väckt, väcker han henne så blir han av med fingrarna...låter som att ts sambo har attityd nog att säga vad hon tycker och tänker själv.
    Ja, varför inte? Inte för att jag specifikt tycker synd om henne, utan för att alla människor har den rätten, vilket bör respekteras. Sen säger jag inte att hon borde bry sig, för det är ju upp till var och en, men TS har fortfarande gjort fel.

• HasseA
    Anonym (22) skrev 2013-09-03 18:04:45 följande:
    Men är det så konstigt att folk antar att du håller med TS när du inte kommer med några invändningar mot trådstarten och beskriver din situation utan att förklara hur den skiljer sig från TS? Självklart kan ingen här veta hur du egentligen är, men du kanske kan se varför folk missförstod dig?
    Mina barn har i många år i skolan fått övningar i att "Du ska vara för, och du ska vara emot" något, oviktigt vad, och sen ska de diskutera utifrån det, utan att någon vet vad de egentligen har för åsikt i frågan.

Så, nej, jag tycker folk ska läsa det som skrivs, och inte fantisera ihop egna sanningar. För alla fantiserar inte åt samma håll, och alltså blir det helt godtyckligt. Och det är i sammanhanget rätt oviktigt om man inte vill säga vad man tycker just då, eller bara glömmer det, eller inte är tillräckligt tydlig med det. Om det inte står vad man anser, ska folk inte gissa.
  • Anonym (22)
    Anonym (Skönt) skrev 2013-09-03 18:10:39 följande:
    Ja men precis! Ts sambo är våldtagen vare sig hon tycker det eller inte. Jag har ärligt talat mest diskuterat mot er andras ovilja att se att andra faktiskt kan tycka olikt er.

En våldtäkt är nåt riktigt vidrigt och absolut inte acceptabelt! En våldtäkt innefattar en ofta väldigt grov kränkning som kan ge men för livet. Vad som är kränkande är väldigt individuellt och inget som kan fastställas utifrån en diskussionstråd här på fl. En kort ts utgör ingen sanning! För det första så krävs det att vi vet att det som står i ts faktiskt är sant och inte påhittat och sedan behöver man i så fall sambons ord på det som hänt. Fast utifrån vad ts skrivit så blev hans sambo inte kränkt...även om merparten av er här i tråden hade blivit det. Fast jag gissar att ni har en helt annan typ av relation än vad ts har med sin sambo...och då syftar jag inte på bra eller dålig, trygg eller otrygg utan hur man är mot varandra och oskrivna regler.

Ok, jag är med på att du inte ser tjejen som något offer, men om vi istället uttrycker det så här: "TS har gjort ett försök till sexuellt ofredande", skulle du hålla med då?

Jämförelse: Jag går in i en second hand-affär och planerar att stjäla en bok. Av en slump råkar jag ta en bok från en låda det står "bortskänkes" på, men det vet jag inte när jag lämnar butiken. Jag har alltså inte snattat, men mitt syfte var just att göra det.

• Anonym (Skönt)
    Anonym (22) skrev 2013-09-03 18:11:27 följande:
    Men ni har antagligen gett varandra någon form av implicit samtycke. Skulle du göra så om du faktiskt inte visste hur din man skulle reagera? Om du inleder något, men inte får någon respons alls, skulle du avbryta eller fortsätta för din egen skull (utan tidigare samtycke)? Huvudpoängen är fortfarande att TS faktiskt inte visste hur tjejen skulle reagera.
    Ja, varför inte? Inte för att jag specifikt tycker synd om henne, utan för att alla människor har den rätten, vilket bör respekteras. Sen säger jag inte att hon borde bry sig, för det är ju upp till var och en, men TS har fortfarande gjort fel.

Fast det är ju en annan sak att säga att folk bör tänka sig för innan de börjar smeka sovande människor...även sina partners. Just i ts fall visade det sig att ts tolkat henne rätt...klicka på "visa endast" i ts så kan du se att han ger en lite annan bild där. Han vet ju att hon avskyr att bli väckt och det kan lika gärna vara det han syftar på när han skriver att han inte vet hur hon ska reagera. han verkar i alla fall inte tro att hon ska bli kränkt, då han genast springer och frågar henne. Hur vet du att inte de egentligen gett varandra ett implicit samtycke, han tror ju att det är okej och det visar sig att det är så...fast som sagt så tror jag att ts mest var ute efter att skapa debatt i ämnet.

• Anonym (22)
    HasseA skrev 2013-09-03 18:14:55 följande:
    Mina barn har i många år i skolan fått övningar i att "Du ska vara för, och du ska vara emot" något, oviktigt vad, och sen ska de diskutera utifrån det, utan att någon vet vad de egentligen har för åsikt i frågan.

Så, nej, jag tycker folk ska läsa det som skrivs, och inte fantisera ihop egna sanningar. För alla fantiserar inte åt samma håll, och alltså blir det helt godtyckligt. Och det är i sammanhanget rätt oviktigt om man inte vill säga vad man tycker just då, eller bara glömmer det, eller inte är tillräckligt tydlig med det. Om det inte står vad man anser, ska folk inte gissa.
    Fast man behöver kanske inte ha särskilt mycket fantasi för att anta att den som inte kommer med några invändningar mot TS inte är helt emot vad som skrivs? Om du i ditt första inlägg hade citerat en medlem som skrev något du motsatte dig hade säkert fler förstått att det inte var menat som ett svar till trådstarten, men ett svar på vissa svar i tråden. När du först fick mothugg kanske du hade kunnat klargöra att du faktiskt inte höll med TS? Inte för att det är ditt ansvar, utan för att det generellt sett är lätt att missförstå skriven text och det då blir smidigare om man är beredd att förklara sig. 
  • Anonym (yea)
    RoxXxylicious skrev 2013-09-03 18:00:23 följande:
    gravplundring kanske är något för dig?
    Nja, föredrar med levande väsen att leka med.

• Anonym (Skönt)
    HasseA skrev 2013-09-02 16:05:41 följande:
    En gång för rätt många år sen när min kvinna red mig, och njöt väldigt mycket, provade jag att stoppa in ett finger två cm i baken på henne, utan att vi någonsin tidigare diskuterat analsex. Vi hade heller inte någon generell överenskommelse om att jag fick göra vad jag ville med henne. Jag märkte rätt omgående att hon gillade det, vilket också bekräftades senare. Och givetvis hoppades jag på att hon skulle gilla det, men jag visste ju inte, hon kunde lika gärna ha sagt "Nej, det där vill jag inte.", och då hade jag tagit bort fingret igen.

Enligt ganska många i denna tråd är jag därmed en våldtäktsman, för jag gjorde en sak utan att vi varit överens om det i förväg. Men det är okej, ni får tycka det. Jag tycker det inte - och inte min kvinna heller. Vi tycker bara att vi hade härlig sex, och att jag provade en, för oss, ny grej lite försiktigt.

Nu har jag märkt i denna tråd att läsförståelsen är rätt dålig, och att man väldigt lätt kastar på folk åsikter som de inte har, i stället för att enbart läsa det som skrivs. En sak som detta ovan tolkas genast av ett gäng människor som att man tycker att det TS gjort/gör är okej. Då kan jag förtydliga att det tycker inte jag, och har aldrig tyckt. Jag tycker det låter mycket märkligt det han gör, eftersom han vill dölja det för henne, och inte heller gör det för hennes skull. 
  • Anonym (22)
    Anonym (Skönt) skrev 2013-09-03 18:24:51 följande:
    Fast det är ju en annan sak att säga att folk bör tänka sig för innan de börjar smeka sovande människor...även sina partners. Just i ts fall visade det sig att ts tolkat henne rätt...klicka på "visa endast" i ts så kan du se att han ger en lite annan bild där. Han vet ju att hon avskyr att bli väckt och det kan lika gärna vara det han syftar på när han skriver att han inte vet hur hon ska reagera. han verkar i alla fall inte tro att hon ska bli kränkt, då han genast springer och frågar henne. Hur vet du att inte de egentligen gett varandra ett implicit samtycke, han tror ju att det är okej och det visar sig att det är så...fast som sagt så tror jag att ts mest var ute efter att skapa debatt i ämnet.

Här är de första två svaren TS gav i tråden:

"Jag förstår, men det är ju min sambo. Hon borde väll inte känna sig våldtagen, vi älskar ju varandra."

"Jag ser inget fel i det här, hon är ju med på att ha sex annars varje dag. Varför skulle jag inte få göra så när hon sover? Jag skulle känna mig smickrad om jag vore henne. Det betyder ju bara att jag tänder på henne".

Får du intrycket att han har förståelse och respekt för hennes känslor utifrån de inläggen? 

Självklart kan vi inte veta vad, om något, som är sant i tråden, men det gäller ju samtliga trådar på FL, så det blir mest konstruktivt att diskutera utifrån frågeställningen i trådstarten - hypotetisk eller inte.

• HasseA
    Anonym (22) skrev 2013-09-03 18:16:53 följande:

Ok, jag är med på att du inte ser tjejen som något offer, men om vi istället uttrycker det så här: "TS har gjort ett försök till sexuellt ofredande", skulle du hålla med då?

Anonym (Skönt) skrev just i inlägget du svarade att "Ts sambo är våldtagen vare sig hon tycker det eller inte. ".

Och så är det väl, om han nu penetrerat henne. Sen är det ju en helt annan sak om hon vill anmäla, om hon anser sig våldtagen. Det känns ju lite märkligt om TS ska bli dömd för våldtäkt när hans sambo inte tycker hon blivit antastad, för att deras relation är sån att han anade att hon skulle känna som hon gjorde.

Men helt enkelt är det inte med såna här resonemang, för man kan ju lätt hitta lägen där det är en solklar våldtäkt även om den utsatte inte tycker/förstår det. Ta tex om offret är förståndshandikappad. Det är ett ypperligt exempel på att allt inte är svart-vitt, utan betydligt svårare. Därför - tycker iaf jag då - ska man akta sig för att komma med alltför många tvärsäkra uttalanden.
Svar på tråden Pullar henne i sömnen