• HasseA

Pullar henne i sömnen

Anonym (22) skrev 2013-09-03 18:25:54 följande:
    När du först fick mothugg kanske du hade kunnat klargöra att du faktiskt inte höll med TS? Inte för att det är ditt ansvar, utan för att det generellt sett är lätt att missförstå skriven text och det då blir smidigare om man är beredd att förklara sig. 
    Jomen det gjorde jag också när jag gick in i tråden andra gången, bara några inlägg efter att jag hade skrivit mitt första inlägg.
  • Anonym (Skönt)
    Anonym (22) skrev 2013-09-03 18:33:41 följande:

Här är de första två svaren TS gav i tråden:

"Jag förstår, men det är ju min sambo. Hon borde väll inte känna sig våldtagen, vi älskar ju varandra."

"Jag ser inget fel i det här, hon är ju med på att ha sex annars varje dag. Varför skulle jag inte få göra så när hon sover? Jag skulle känna mig smickrad om jag vore henne. Det betyder ju bara att jag tänder på henne".

Får du intrycket att han har förståelse och respekt för hennes känslor utifrån de inläggen? 

Självklart kan vi inte veta vad, om något, som är sant i tråden, men det gäller ju samtliga trådar på FL, så det blir mest konstruktivt att diskutera utifrån frågeställningen i trådstarten - hypotetisk eller inte.

Allt hänger ju på ts sambo och henne vet vi inget om förutom att hon i efterhand godkänt det. Jag respekterar och visar min man respekt utifrån hur han och jag är som personer.
  • HasseA
    Anonym (22) skrev 2013-09-03 18:33:41 följande:

Måste bara tillägga att jag beundrar din ork. Och din trevliga ton! Glad
  • Anonym (Skönt)
    Anonym (22) skrev 2013-09-03 18:16:53 följande:

Ok, jag är med på att du inte ser tjejen som något offer, men om vi istället uttrycker det så här: "TS har gjort ett försök till sexuellt ofredande", skulle du hålla med då?

Jämförelse: Jag går in i en second hand-affär och planerar att stjäla en bok. Av en slump råkar jag ta en bok från en låda det står "bortskänkes" på, men det vet jag inte när jag lämnar butiken. Jag har alltså inte snattat, men mitt syfte var just att göra det.

Fast som jag sa innan så vet vi inte varför ts gjorde så här. han har gjort en väldigt klantig grej, en grej som han skulle kunna åka dit på...fast det har jag skrivit flera gånger innan.
  • Anonym (Skönt)
    HasseA skrev 2013-09-03 18:45:22 följande:
    Jomen det gjorde jag också när jag gick in i tråden andra gången, bara några inlägg efter att jag hade skrivit mitt första inlägg.
    Det som jag nyss citerade.
  • Anonym (Skönt)
    HasseA skrev 2013-09-03 18:41:12 följande:
    Anonym (Skönt) skrev just i inlägget du svarade att "Ts sambo är våldtagen vare sig hon tycker det eller inte. ".

Och så är det väl, om han nu penetrerat henne. Sen är det ju en helt annan sak om hon vill anmäla, om hon anser sig våldtagen. Det känns ju lite märkligt om TS ska bli dömd för våldtäkt när hans sambo inte tycker hon blivit antastad, för att deras relation är sån att han anade att hon skulle känna som hon gjorde.

Men helt enkelt är det inte med såna här resonemang, för man kan ju lätt hitta lägen där det är en solklar våldtäkt även om den utsatte inte tycker/förstår det. Ta tex om offret är förståndshandikappad. Det är ett ypperligt exempel på att allt inte är svart-vitt, utan betydligt svårare. Därför - tycker iaf jag då - ska man akta sig för att komma med alltför många tvärsäkra uttalanden.
    Ja men precis! Det är precis det där jag menar!
  • Anonym (22)
    HasseA skrev 2013-09-03 18:41:12 följande:
    Anonym (Skönt) skrev just i inlägget du svarade att "Ts sambo är våldtagen vare sig hon tycker det eller inte. ".

Och så är det väl, om han nu penetrerat henne. Sen är det ju en helt annan sak om hon vill anmäla, om hon anser sig våldtagen. Det känns ju lite märkligt om TS ska bli dömd för våldtäkt när hans sambo inte tycker hon blivit antastad, för att deras relation är sån att han anade att hon skulle känna som hon gjorde.

Men helt enkelt är det inte med såna här resonemang, för man kan ju lätt hitta lägen där det är en solklar våldtäkt även om den utsatte inte tycker/förstår det. Ta tex om offret är förståndshandikappad. Det är ett ypperligt exempel på att allt inte är svart-vitt, utan betydligt svårare. Därför - tycker iaf jag då - ska man akta sig för att komma med alltför många tvärsäkra uttalanden.
    För det första tycker jag inte att  det är solklart att TS har gjort sig skyldig till våldtäkt, utan sexuellt ofredande i så fall. Att jag pratar om våldtäkt i mina generella exempel beror på att det tillhör samma kategori som andra, "lindrigare" sexualbrott, precis som snatteri kan ses som en lindrigare form av stöld. För det andra kan man ju tycka att någon är skyldig utan att tycka att de bör bli dömda. En rättvis dom kräver bevis, vilket saknas i många våldtäktsfall. När förståndshandikappade är inblandade blir det svårt - hur mycket förstår de av vad som händer och vad de har gått med på? När offret däremot sover är det ju ganska enkelt att svara på det eftersom personen inte är vid medvetande och faktiskt inte förstår vad som pågår. 
  • Anonym (Skönt)
    HasseA skrev 2013-09-03 18:51:25 följande:
    ...och jag tillägger att jag är glad över att ha en diskussion att underhålla mig med då jag är hemma och är sjukskriven...skittråkigt att bara sitta...
  • Anonym (22)
    HasseA skrev 2013-09-03 18:51:25 följande:
    Tack detsamma! Glad
  • Spartacus
    Anonym (gillar sovande) skrev 2013-09-02 11:20:11 följande:
    Jag perosnligen gillar sovande sex. Har aldrig utfört de på någon själv men vaknat av de. de är faktiskt nåt som tnder. Om så många tycker de är vådlftäkt är de upp till de. Men Ts prata med din tjej om de. Kanske inte att du gör de utan att du tänder på att kanske få göra de.
    Jag hade gillat de.

eh, nej. det är upp till lagen. som säger att man inte får ha sex med någon mot deras vilja. en person som sover och inte innan gett sitt medgivande KAN vara ovillig. det är också olagligt att ha sex med någon som inte är vid medvetande, dvs någon som inte aktivt kan bestämma över sin egen kropp.

som sagt... OM partnern gett sitt medgivande, ja, då har han/hon ju sagt redan i förväg att det är ok. ett medgivande kan man inte ge EFTER en gärning/ett övergrepp. då har den "utsatta" redan förnekats rätten att bestämma över sin egen kropp. varför är detta svårt att haja?

vill man inom relationen bestämma att det är ok, fine! men betänk den dagen/natten då det kanske inte var ok. då ni egentligen helst av allt inte skulle velat att någon lekte sexuella lekar med er kropp när ni var ovetande och hur det skulle kunna få er att må i efterhand? värt att fundera på tycker jag! kan ju finnas mängder av psykiska och fysiska orsaker till att man inte hade velat ha någons hand i ens sköte...  

man kan inte gå in i nästa relation och ta för givet att även denne partner är ok med att man leker med dess kropp nattetid utan att i förväg ta reda på det! för mig är det så självklart. och som sagt, ett medgivande, vi ett tillfälle, är väl heller inte livslång regel där någons kropp kan utnyttjas efter egna önskemål. lite respekt tack!   
Svar på tråden Pullar henne i sömnen