lexbase
Hej
jag har inte hittat någon tråd om detta.Vad tycker ni om detta??
Hej
jag har inte hittat någon tråd om detta.Vad tycker ni om detta??
Har man inget att dölja behöver man ju inte bry sig. De tittar ju bara 5 år tillbaka så det är ju inte så att man kan se om nån blev dömd som tonåring och idag är 40 och "vettig medborgare".
Redan nu kan man ju begära ut, men detta gör ju det såklart enklare genom att gå in via datorn bara. Säkert många rekryterare som kollar en.
Men det kan finnas barn och anhöriga som blir drabbade. Såg i tidningen om en kvinna vars barn inte vet om sin pappas bakgrund (finns säkert någon anledning till det) och det kan skvallras bakom ryggen.
Det är tydligen bara tingsrättsdomar som visas, så är de friade i hovrätten så framkommer det inte.
Jag tycker det är bra. Det finns dock redan likadana tjänster (så det är eg ingen nyhet). Men denna gör det enklare att söka.
Jag tycker att det bör vara en rutin när ex kommuner ska tillsätta en tjänst inom vård, skola eller omsorg att kolla upp personerna innan för att se om det finns några domar som kan vara direkt olämpliga att ha i bagaget som sökande till den tjänsten.
(ex pedofildom hos sökande till förskolepersonal).
Men för att inte skapa onödigt mycket spekulation kring folk tycker jag att de inte behöver ta med lindrigare brott som ex fortkörning. En prick säjer inte mer än en prick om man inte betalar.
Jag har nyttjat även betaltjänsten för att kolla upp en nära men försvunnen släkting.
Att dyka upp på den här siten som dömd till ett fängelsestraff,skulle jag kunna tycka var ok.Men nu blandas ju dömda med friade.Fängelsestraff med bötesbrott och straffföreläggande.Om vittnen och målsägande finns markerade
är det ju ännu mer kränkande.