Anonym (Mmmm.) skrev 2014-07-02 15:35:43 följande:
Otroligt hur den som är otrogen kan bli offret. Människan är expert på att rättfärdiga och hitta giltiga skäl till sina handlingar.
Men, men, jag ska inte kapa tråden, det här handlade ju om stöttning i att göra det rätta, dvs dumpa det vid sidan om och försöka hitta tilllbaka,
I mitt fall dumpade exet älskaren men sen hittade jag mejl några dagar senare och allt kom fram i ljuset. Skilsmässan var ett faktum och det vara BARA otroheten som var orsaken. Inget "vi har växt ifrån varandra" eller så. Jag kunde helt enkelt inte leva med sveket och vi har ingen som helst kontakt idag. Barnen byter vi via förskolan och det är radiotystnad däremellan. Det känns otroligt bra. Hon ville tillbaka men det är helt omöjligt.
Det krävs en otroligt egocentrisk människa för att vara otrogen. Det ser man även i den här tråden, den otrogne ska fatta ett beslut och sen ska alla nöja sig med det ungefär. Då blir det bra. Som om det bara vore upp till er.
Men varför vill du skada dina barn? Att ditt ex sårade ditt EGO så mycket att hon lockade fram 7åringen i dig är en sak, men era barn skall väl inte behöva lida för det. Och det är denna typ av "sura skillsmässor" som skadar barn mest.
Att hon svek och var otrogen genom att ha sex med en annan man är helt hennes fel och hennes ansvar. Men steg två. Att välja att plåga barnen genom "att växla på dagis" och vägra ha kontakt med mamman är helt ditt ansvar. Och den enorma skada du tillfogat era barn så här långt får du leva med tills du läggs i en kista.
Men du kan förhindra att göra det värre genom att säga till 7-åringen i dig att " kissa och gå och lägga sig!" VÄX UPP FÖR FAN!!!
Ni är två människor som är hopbundna för evigt genom att ni har barn ihop. Då måste ni se till att de får bästa möjliga uppväxt och det får de inte om en utav dem har regredierat tillbaka till ett barnstadium för ett sårat egos skull.
Så ställ dig själv framför spegeln och säg högt: "Jag är en vuxen man nu. Jag måste vara beredd att ta ett vuxenansvar och visa att jag kan hantera ett svek på ett vuxet sätt. Och framförallt skall barnen inte behöva lida."
Svälj sedan stoltheten och ring upp barnens mor. Förklara att även om du fortfarande känner bitterhet så får det inte gå ut över barnen så därför har du insett att ni måste börja prata från och med nu. Kanske ska ni också boka tid hos en familjeterapeut för att tala igenom det som skedde och lägga upp en plan umgänget med barnen.