• Anonym (trött)

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Jag har en kollega med ett litet barn tror hon är 2 år gammal. Problemet är att hon vabbar hela tiden. Varje eller varannan vecka får man räkna med att hon är borta och det är ofta tor-fre. Mina andra kolleger och jag börjar bli trött för att vi måste göra vårat jobba och hennes också och det tär verkligen på oss och att jobba övertid. Vi har pratat om det med chefen som är också less men det finns inte så mycket att göra. Jag förstår att barn blir sjuka men jag tycker hon kunde jobba med något annat som inte är så känsligt när man är borta eller jobba där det är lätt att vikariera på. När hon kommer till jobbet klagar hon ofta på hur trött hon är och att det är jobbigt att vara småbarnsmamma och jobba heltid bla bla bla. Tror inte att hon jobbat en hel vecka på över ett år! Hon har ju man som skulle kunna vabba också. Jag börjar få ångest nu och blir trött då jag har så mycket extra att göra. Hur skulle ni hantera situationen?

• Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!
  • Anonym (usch)

jag hade turen att inte behöva vabba så mycket när mitt barn var liten. men min närmaste vän vabbade hela tiden för hennes dotter var sjuk konstant det första året på förskolan. hon blev förtvivlad varje gång de ringde henne från förskolan. hennes man var knappast någon hjälp heller den skitstöveln! Hon kan ju inte säga upp sig, då får hon ingen a-kassa. livet med småbarn kan vara så 

Hur kan du veta att chefen vill bli av med henne? Kass chef som diskuterar sådant med anställda

• yodi
    Anonym (Lena) skrev 2014-06-12 13:00:14 följande:
    Det tror jag inte på, alla har rätt att vara hemma med sjukt barn. Eftersom majoriteten av vabb tas av kvinnor, så skulle de flesta kvinnor ha jobb där inte spelar någon roll om hon är där eller inte. Det är nog snarare så, att män tycker att deras jobb är för viktigt att vara hemma från eller inte gillar att vara hemma med sjuka barn, medans kvinnor struntar i sina arbetskamrater, hon har ju rätt att vara hemma med sitt barn. Det är ju bara att läsa här på FL i trådarna om f-ledighet över julen, många mammor är egoister.
    ja hysteriskt konstigt att man sätter sitt barn förre sina arbetskamrater.

jag bryr mig om mina arbetskamrater och oroar mig för hur min frånvaro påverkar deras arbetsdag men blir mina barn sjuka så går deras välmående förre jobbet.

• Anonym (m)
    yodi skrev 2014-06-12 13:14:48 följande:
    ja hysteriskt konstigt att man sätter sitt barn förre sina arbetskamrater.

jag bryr mig om mina arbetskamrater och oroar mig för hur min frånvaro påverkar deras arbetsdag men blir mina barn sjuka så går deras välmående förre jobbet.

• Anonym (frisk)
    Anonym (trött) skrev 2014-06-12 13:13:09 följande:
    Jag tror knappast att hon stressar eller har det jobbigt all den tid hon är borta. Det vi jobbar med kan man inte lära sig på en dag därför kan man inte ha någon timanställd. Jag tycker det känns fel att man måste anställa någon som jobbar 75% vilket skulle behövas för all den tid hon är borta när hon var mammaledig och borde kunna jobba.
    Men bara för att man har en timanställd behöver det ju inte innebära att personen behöver lära sig jobbet på en dag. Det kanske finns en student eller så som vill ha ett "stadigvarande" extrajobb som då får lära sig uppgifterna och får hoppa in när någon vabbar eller är sjuk.
  • Nenne666
    Jag tror knappast att hon stressar eller har det jobbigt all den tid hon är borta. Det vi jobbar med kan man inte lära sig på en dag därför kan man inte ha någon timanställd. Jag tycker det känns fel att man måste anställa någon som jobbar 75% vilket skulle behövas för all den tid hon är borta när hon var mammaledig och borde kunna jobba.

Men räknar du med vilken inre stress som en småbarnsförälder till ett sjukt barn brukar bära på när man heltidsarbetar?
  • Anonym (genus)
    Anonym (m) skrev 2014-06-12 13:13:42 följande:
    Försökte bara finna en förklaring i och med att mannen uppenbarligen inte vabbar.

Kan du inte vara lite schysst mot Solidaritet och erkänna att du tycker att mäns jobb är viktigare än kvinnors och att det är därför du kom fram till din hypotes? :-P
  • Anonym (-)
    Anonym (trött) skrev 2014-06-12 13:04:17 följande:
    Egentligen vill chefen bli av med henne då hon gör mer onytta än nytta och är borta så ofta att det drabbar alla. Vi är inte så många som jobbar så det blir dålig stämning när hon är där och låtsas som ingenting och är utvilad efter sina många ''vab'' dagar. Hennes frånvaro drabbar oss alla.
    Att det blir dålig stämning är ju orsakat av er, inte av henne.
    Som chef skall man stötta alla sina anställda och vara mån om stämningen, och i det ingår inte att vara öppet emot någon på arbetsplatsen, antyda att man vill bli av med personen och inte ta tag i problemet.
    Dålig chef, tråkigt agerande av er arbetskamrater.
  • Anonym (m)
    Anonym (genus) skrev 2014-06-12 13:16:35 följande:
    Kan du inte vara lite schysst mot Solidaritet och erkänna att du tycker att mäns jobb är viktigare än kvinnors och att det är därför du kom fram till din hypotes? :-P
    Om jag hade tyckt så,ja visst.
  • Nenne666

Konstigt att man lägger så mycket krut på den vabbande personalen framför att vända sig med problemen där dom hör hemma. Nämligen hos chefen .

• Anonym (-)
    Det vi jobbar med kan man inte lära sig på en dag därför kan man inte ha någon timanställd. Jag tycker det känns fel att man måste anställa någon som jobbar 75% vilket skulle behövas för all den tid hon är borta när hon var mammaledig och borde kunna jobba.
    Varför är det fel att anställa någon på 75% nu när det behövs extra arbetskraft?
    Är du emot att lösa problemet?
Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!