• Anonym (trött)

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Jag har en kollega med ett litet barn tror hon är 2 år gammal. Problemet är att hon vabbar hela tiden. Varje eller varannan vecka får man räkna med att hon är borta och det är ofta tor-fre. Mina andra kolleger och jag börjar bli trött för att vi måste göra vårat jobba och hennes också och det tär verkligen på oss och att jobba övertid. Vi har pratat om det med chefen som är också less men det finns inte så mycket att göra. Jag förstår att barn blir sjuka men jag tycker hon kunde jobba med något annat som inte är så känsligt när man är borta eller jobba där det är lätt att vikariera på. När hon kommer till jobbet klagar hon ofta på hur trött hon är och att det är jobbigt att vara småbarnsmamma och jobba heltid bla bla bla. Tror inte att hon jobbat en hel vecka på över ett år! Hon har ju man som skulle kunna vabba också. Jag börjar få ångest nu och blir trött då jag har så mycket extra att göra. Hur skulle ni hantera situationen?

• Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!
  • Indigo

Jag förstår att det känns jobbigt för kollegorna att bli drabbade av vab, men det är faktiskt chefens sak att se till att det finns back up så att inte det blir extra jobb för de ickevabbande. Framför allt ska inte chefen lägga ved på brasan att det vore bäst att den vabbande mamman försvann från arbetsplatsen.

Känns som om det börjar bli ok att smygdriva tillbaka kvinnorna från arbetsplatserna till hemmafrufållan igen.

Det är lätt att tänka bakåt när förvirringen tar fart
  • Anonym (trött)

Och ja jag tror att hon fuskar hon är en såndär dryg bortskämd typ som alltid klagar och tror att hon kan glida på räkmacka genom livet. Vi är väldigt nära med chefen och hon har rätt att klaga.

• Solidaritet
    Anonym (m) skrev 2014-06-12 13:13:42 följande:
    Försökte bara finna en förklaring i och med att mannen uppenbarligen inte vabbar.

Och den förklaringen kände du var trolig? Jag är nyfiken på varför den föll sig så naturlig för dig.

Om rollerna varit ombytta, och mannen tagit all VAB. Hade samma förklaring fallit sig naturlig då?
  • Anonym (genus)
    Anonym (trött) skrev 2014-06-12 13:22:38 följande:
    Så vi har alltså inte rätt att vara less på henne? Det är inte bara det att hon vabbar utan hon har en dryg attityd eftersom hon är småbarnsmamma har hon mer rättigheter än andra och en kollega såg henne en fredagskväll ute på bar och hon verkade inte alls trött eller stressad utan var där och glatt skrattade med några andra tjejer.
    Jag får intrycket att hon är den enda småbarnsföräldern på din arbetsplats? Jag får också intrycket att hon förmodligen hade varit lika dryg om hon hade varit barnlös. Vissa människor är helt enkelt självcentrerade, vissa tycker att det är supertröttsamt att vara småbarnsförälder och inser inte att det kan vara svårt för utomstående som inte själva har barn att förstå eller relatera till det. Tycker också att det låter som om hon inte längre kan göra något rätt i era ögon eftersom hon inte "får lov" att stå i en bar och ha trevligt bara för att hon säger att hon är trött på jobbet. 

Jag har inte börjat jobba efter föräldraledigheten ännu men fasar redan för eventuella snea blickar från kolleger som tror att man är hemma och slappar och har det gött när man är hemma med sjukt barn...
  • MissK70

Först jag har inte läst alla svar innan...)

tror att du TS inte har barn själv????

suttit nästan samma sitts som din kollega...man gör det inte frivilligt...fast skillnaden var att jag aldrig klagade att jag var trött osv, det var min vardag... förstår er frustation men tror din kollega mår dåligt av det också, det gjorde iallafall jag...

• Anonym (m)
    Anonym (trött) skrev 2014-06-12 13:27:37 följande:
    Och ja jag tror att hon fuskar hon är en såndär dryg bortskämd typ som alltid klagar och tror att hon kan glida på räkmacka genom livet. Vi är väldigt nära med chefen och hon har rätt att klaga.
    Rätt att klaga inför hela sin personal?
  • Nenne666
    Anonym (trött) skrev 2014-06-12 13:27:37 följande:

En bra chef sitter inte och klagar på någon av sina anställda till andra anställda.
  • Anonym (m)
    Solidaritet skrev 2014-06-12 13:27:37 följande:
    Och den förklaringen kände du var trolig? Jag är nyfiken på varför den föll sig så naturlig för dig.

Om rollerna varit ombytta, och mannen tagit all VAB. Hade samma förklaring fallit sig naturlig då?
    Jag lägger inga värderingar i manligt eller kvinnligt.
    Som lite kuriosa kan jag tala om att jag överväger att bryta upp med min sambo på grund av att min sambo jobbar alldeles för mycket och ska hela tiden säga emot mig.
  • Solidaritet
    Anonym (m) skrev 2014-06-12 13:32:19 följande:
    Jag lägger inga värderingar i manligt eller kvinnligt.
    Som lite kuriosa kan jag tala om att jag överväger att bryta upp med min sambo på grund av att min sambo jobbar alldeles för mycket och ska hela tiden säga emot mig.
    Så du tycker inte om att bli ifrågasatt?
  • Anonym (m)
    Solidaritet skrev 2014-06-12 13:34:28 följande:
    Så du tycker inte om att bli ifrågasatt?
    Jo,men inte i allt jag gör och säger.
Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!