• Anonym (trött)

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Jag har en kollega med ett litet barn tror hon är 2 år gammal. Problemet är att hon vabbar hela tiden. Varje eller varannan vecka får man räkna med att hon är borta och det är ofta tor-fre. Mina andra kolleger och jag börjar bli trött för att vi måste göra vårat jobba och hennes också och det tär verkligen på oss och att jobba övertid. Vi har pratat om det med chefen som är också less men det finns inte så mycket att göra. Jag förstår att barn blir sjuka men jag tycker hon kunde jobba med något annat som inte är så känsligt när man är borta eller jobba där det är lätt att vikariera på. När hon kommer till jobbet klagar hon ofta på hur trött hon är och att det är jobbigt att vara småbarnsmamma och jobba heltid bla bla bla. Tror inte att hon jobbat en hel vecka på över ett år! Hon har ju man som skulle kunna vabba också. Jag börjar få ångest nu och blir trött då jag har så mycket extra att göra. Hur skulle ni hantera situationen?

• Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!
  • yodi
    Anonym (-) skrev 2014-06-12 13:07:32 följande:
    Det här är inte en fråga att lösa mellan TS och mamman som vabbar mycket. Det är vanligt med sjukdomar, och oftast i slutet av veckan. (Man går till förskolan på måndagen, smittas av förkylningen i början på veckan, och blir sjuk ett par dagar senare).
    Det måste få vara helt acceptabelt att även som mamma välja ett jobb utifrån intresse, och inte utifrån att det är ok att vara borta mycket.
    Det är chefens uppgift att lösa problemet med ont om arbetskraft. Ni andra skall inte behöva uföra mer uppgifter och bli stressade av att hon är hemma.
    Att hon blir trött av att jobba heltid är inte heller det märkligt. Även om hon är hemma flera dagar i månaden med sjukt barn är de dagarna i hemmet med all säkerhet jobbigare än att vara på arbetsplatsen.
  • Nenne666
    Anonym (trött) skrev 2014-06-12 13:04:17 följande:
    Egentligen vill chefen bli av med henne då hon gör mer onytta än nytta och är borta så ofta att det drabbar alla. Vi är inte så många som jobbar så det blir dålig stämning när hon är där och låtsas som ingenting och är utvilad efter sina många ''vab'' dagar. Hennes frånvaro drabbar oss alla.

Tycker att den där chefen verkar duktig på att bidra med en dålig stämning och att öppet sucka över en som vabbar istället för att agera chef och möta dom motgångar som faktiskt uppstår om någon tex blir sjuk. Din chefs ovilja att underlätta på arbetsplatsen är den absolut största orsaken.
  • Anonym (^^)
    Anonym (trött) skrev 2014-06-12 13:04:17 följande:
    Egentligen vill chefen bli av med henne då hon gör mer onytta än nytta och är borta så ofta att det drabbar alla. Vi är inte så många som jobbar så det blir dålig stämning när hon är där och låtsas som ingenting och är utvilad efter sina många ''vab'' dagar. Hennes frånvaro drabbar oss alla.
    Du skrev ju i ts att hon uttryckligen säger att hon är trött och tycker att det är jobbigt att vara småbarnsmamma. Hur får du ihop det?
  • Solidaritet
    Anonym (m) skrev 2014-06-12 13:06:48 följande:
    Ingen vet ju egentligen varför,eller hur?
    Oftast har man väl någon slags tankekedja som leder fram till ett antagande.
  • Anonym (frisk)

Har du pratat med din kollega om detta?

Tänkte inte att du skulle säga att du tycker det är jobbigt att hon vabbar hela tiden, men kanske fråga om de varit och kollat upp vad det kan bero på att hennes barn är sjukt så ofta. Lite i stil med "det måste vara jobbigt med ett barn som är sjukt så mycket, har ni kollat så det inte ligger några allergier bakom? Är det förkylningar, hen kanske behöver några extra vitaminer?"

Det kanske iaf kan ge din kollega en tankeställare om det faktiskt bara är fusk-vab...

• Anonym (m)
    Solidaritet skrev 2014-06-12 13:09:34 följande:
    Oftast har man väl någon slags tankekedja som leder fram till ett antagande.
    Jag,drog bara en hypotes i och med att jag har ingen aning om varför inte mannen vabbar.
    Så enkelt är det.
  • cloudberry79

Klart VAB drabbar kollegorna, men är barnen sjuka så är de! Om jag är borta från jobbet finns det ingen som gör mitt arbete, det drabbar både mina kollegor (som får ta hand om inkommande ärenden och lägga på hög åt mig), våra "kunder" och andra inom min organisation som är beroende av mig. Ändå tar jag vab om det är absolut nödvändigt, fast min man tar betydligt större del. Främst drabbar det ju barnen (som är sjuka), sen mig (som får både inkomstbortfall och dubbelt arbete utan lön därefter när jag kommer tillbaka) och sen mina kollegor och mina kunder. Främst är det här en ledningsfråga faktiskt, er chef måste faktiskt se till att ni inte blir så hårt drabbade av att personen är sjuk eller vabbar, tex genom att ha en timanställd (om det är ett relativt okvalificerat arbete eller om det finns kvalificerad personal som vill jobba timmar) eller genom att ha en tydlig plan för hur arbetet fördelas vid någons frånvaro där både personal och ev kunder blir nöjda ändå.

Just NO.
  • Solidaritet
    Anonym (m) skrev 2014-06-12 13:10:50 följande:
    Jag,drog bara en hypotes i och med att jag har ingen aning om varför inte mannen vabbar.
    Så enkelt är det.
    Vad var det som ledde dig till den hypotesen?
  • Anonym (trött)
    Anonym (-) skrev 2014-06-12 13:08:07 följande:
    Man blir inte utvilad av att vabba.
    Jag tror knappast att hon stressar eller har det jobbigt all den tid hon är borta. Det vi jobbar med kan man inte lära sig på en dag därför kan man inte ha någon timanställd. Jag tycker det känns fel att man måste anställa någon som jobbar 75% vilket skulle behövas för all den tid hon är borta när hon var mammaledig och borde kunna jobba.
  • Anonym (m)
    Solidaritet skrev 2014-06-12 13:12:17 följande:
    Vad var det som ledde dig till den hypotesen?
    Försökte bara finna en förklaring i och med att mannen uppenbarligen inte vabbar.

Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!