Inlägg från: larssonkaa |Visa alla inlägg
  • larssonkaa

Klago/gnälltråd för oss höggravida

thefee skrev 2014-08-06 10:44:32 följande:

Grattis til dottern!

Började ställa iordning skötbordet idag trots värmen. Plockade fram gamla bebiskläder och började fundera hur mycket kläder behöver man? Mins knte alls hur mycket vi hade åt sonen. Räknade att jag har mindre än 10plagg av både byxor och body är det för lite? Visst får man mycket i present men förra gången fick vi mest i storlek 62-68 så det behövde vi inte köpa så mycket av men dom mindre storlekarna? 50använder dom ju knappt tror vi hade en upplaga av det åt sonen som han hade när vi plte från bb resten var 56.

Då har du mer än vad jag har endå... Jag har ju ingenting sen förut och jag har inte handlat så värst mycket kläder. Än! Tycker att det är skitsvårt eftersom man inte har en aning om hur stor h*n är när h*n kommer.. Jag har typ 3 bodys som alla skiljer lite tror jag i storlek och 2 par byxor.. Det är ju ingenting egentligen men jag tänker att man ju kommer köpa på sig mer rätt fort endå.
  • larssonkaa
    Neithotep skrev 2014-08-06 09:00:43 följande:

Haha vilken dröm!! Jag drömde att jag hade en affär med Alexander Skarsgård.. Inte lika skönt att vakna upp från! ;)

Ni som fått hinnsvepning, har ni bett om det eller har er bm tagit upp det? Och isf när har hon gjort det? Detta är min fjärde graviditet men har aldrig fått något sådant förslag. Tänker om jag haft otur med bm eller om det är något jag skulle bett om själv.

Tror att man får be om det själv. Jag tog upp det med min bm och hon verkade i af inte ha några problem med att göra en. Nu tvekade jag eftersom jag tycker det känns lite halvjobbigt att hon ska vara där o peta... Bestämde att om inte bebis kommit till den 11e då jag fick tid nästa gång, då gör hon en. Tänker att då är jag säkert desperat nog att bortse fr obehaget... :)
  • larssonkaa

Nej nu blir det ett gnälligt inlägg här;

Jag är så trött idag. Tröttare än tröttast! Urk! Sambon har ju börjat jobba igen och det har stört mina annars rätt slappa rutiner nuförtiden... Och bebis lever verkligen rövare där inne idag. Det spänner och trycker på och hela magen rör sig åt olika håll samtidigt. Känns i bäckenet också. Sen sammandragningarna på det! Och om jag suttit still en stund stelnar jag till och vaggar sen (på riktigt) som en pingvin här hemma! Raparna som inte varit lika många eller intensiva under några dagar, har kommit åter med full styrka. Kan inte röra mig utan att rapa. Och sen huvudvärk uppepå allt annat! Jag är så trött på det här nu :(

• larssonkaa
    Halley skrev 2014-08-06 19:35:58 följande:
    Usch då! Känner igen det där. Vissa dagar vill magen bara inte vara med. Det liksom spänner överallt. Och för att inte känna av den där halsbrännan så får det knapras en massa tuggtabletter. Min bebis bestämde sig också för att det var kul att sparka på mina revben idag och det hjälper inte tålamodet precis. Men snart är bebisen säkert vräkt larssonkaa! Inte så många dagar kvar nu.
    Neithotep: visst är det skönt, i af efteråt, när man fått lite gjort hemma!

Halley: jag hoppas att du har rätt! Men för varje dag (& natt) som går blir jag mer o mer nojig att jag ska bli tvungen att gå till igångsättning.. Och det blir i så fall inte förrän den 15e, som är en fredag.. Så måndagen 17e säkert isåfall..! Nej! Sådär får jag bara inte tänka! Bara bf +6 än så länge & mkt kan hända! :)

Tycker att molvärken känns mer nu ikväll och det hade kommit mkt slem i trosorna (sorry detaljerna) så jag vill ju gärna tro att ngt kan va på g..??!
  • larssonkaa

Känner mig så kluven! Samtidigt som jag verkligen vill att graviditeten ska vara över och ser fram emot att få träffa mitt barn, så är jag också väldigt nervös över förlossningen. Är så avundsjuk på dom som tar det med ro. Jag grubblar och grubblar. Men det är väl för att man inte gjort det förut och inte har den blekaste vad man ger sig in på. Fast å andra sidan har man ju inte mkt till val nu så det är väl bara att "gilla läget" och ta det som det kommer... Men lite skraj är jag det går inte att komma ifrån..!

• larssonkaa
    Baktakt skrev 2014-08-06 20:38:43 följande:

Apropå igångsättning: hittade uppgifter på Region Skåne där man skrev att igångsättning sker på 42+0, förutsatt att det inträffar en måndag till torsdag. Pga lägre helgbemanning bör man i möjligaste mån undvika fredag-söndag. Vill kvinnan, så får hon gå till 42+4, men det vill väl ingen som är vid sina sinnens fulla bruk?!

Jag tolkar texten som att man sätts igång tidigare ifall 42+0 inträffar på fre-sön. Låter det riktigt? Isf har jag en sista möjlig dag för att få barn på smile1.gif Räknar man 37+0 som första möjliga dag och att tiden mellan igångsättning till leverans tar två dygn, så har vi Knyttet hos oss mellan d. 4/10-8/11.

www.skane.se/Public/SUS_extern/Verksamheter/Kvinnokliniken/Dokument/Pm%20f%c3%b6r%20externa%20v%c3%a5rdgivare,%20KK,%20Lund/Overburen%20graviditet.pdf

För övrigt har min dag bestått av idel revbenssparkar. Tillsammans med min förstoppade mage har det inneburit att det känts som om jag ska spricka, eller iaf bryta några revben. Eller båda. Hur ska jag stå ut i tre månader till???

Bra info! Visserligen verkar det ju skilja mellan olika landsting så jag kanske inte ska ta för givet att det är samma lika här. Men det vore en tröst om det är så. Jag är 42+0 fredagen den 15e enl min bm. Hon bokade in mig för en vanlig koll den 11e, men OM nu bebis inte kommit tills dess så ringer jag dit på måndagen redan och kollar vad som gäller. Som du skriver så vill väl ingen som är vid sina sinnens fulla bruk gå till 42+4 om man inte måste. (I ofs verkar igångsättning inte vara så kul alltid heller, men endå,..)

Puh! 3 månader kvar... Jag kanske inte ska klaga. Men tro mig, när du gått över bf kommer du tänka tillbaka 3 mån och tycka att du hade det bra då i jämförelse ;)

Thefee; precis sådär tänker jag med. Min största oro/ noja är att det ska vara något fel med barnet.. Att det ska bli nå komplikationer som skadar bebisen, eller att h*n inte är frisk. Och nej, klart man inte ska tänka så men det är svårt att låta bli!

Jag hoppas att alla tjejer här i tråden som fått sina mår bra och att ni har det bra med era små! :) Väntar ff på att höra från LIMALIIE! Undrar hur det går/gått för henne?!

Och så håller vi tummarna nu för oss som går och bara väntar! ;)
  • larssonkaa

Har nu läst på 1177 om igångsättning och känner att jag blir lite less på min bm. Igen. Har ju skrivit förut att hon inte är särskilt engagerad... Med tanke på vad som står på 1177 och med tanke på att jag är 42+0 på en fredag. Så borde hon istället för att boka in en vanlig rutinkoll den 11e kanske planera för ett igångsättningssamtal till dess. Okej, vet att jag tar ut saker i förskott nu. Men blev lite nervös av att läsa allt som stod där också. Finns ju vissa risker med att gå för långt över bf-datum. Blir mest irriterad för det känns så typiskt min bm att det bara blir halvdant gjort... :/

• larssonkaa

Pedalen: är glad för din skull att du och dina pojkar mår bra! Klart att du ska hänga kvar i tråden!

Och mamma*medsiffrorefter*: lycka till nu och håll oss uppdaterade!

• larssonkaa
    Neithotep skrev 2014-08-07 07:40:33 följande:
    Lycka till!

Jag känner likadant trots att det är fjärde förlossningen, jag kan ju inte påverka om barnet är friskt eller skadas under förlossningen, det är bara att hoppas på det bästa!

Har blivit igångsatt 2 gånger tidigare och båda gånger var tappen omogen, ena gången slutade det i akutsnitt efter tre dagar och andra gången i vf efter 1,5 dagar.. så jag skulle inte utesluta igångsättning även om tappen var omogen.

Jag har ringt specmödravården själv de gånger det vart någotv eftersom det ändå är de som skickar remiss till förlossningen. Då slipper man dra samma sak för bm, specmödravården och förlossningen. Det har aldrig vart något problem.

Här sätter de inte igång förrän tre veckor över tiden om allt ser bra ut, jag fick gå på överburenhetskontroll på bf+15 en gång och hade jag inte haft slut på fostervatten hade de inte satt igång då :/.
    Efter lite eftertanke kom jag på att jag nog också ringer spec.mvc istället för min bm och pratar med dom direkt! OM det nu blir så. Bf+7 idag och fortfarande inga direkta känningar av att ngt skulle vara på g. Så det skadar väl inte att man har en back-up-plan....
Svar på tråden Klago/gnälltråd för oss höggravida