Baktakt skrev 2014-08-06 20:38:43 följande:
Apropå igångsättning: hittade uppgifter på Region Skåne där man skrev att igångsättning sker på 42+0, förutsatt att det inträffar en måndag till torsdag. Pga lägre helgbemanning bör man i möjligaste mån undvika fredag-söndag. Vill kvinnan, så får hon gå till 42+4, men det vill väl ingen som är vid sina sinnens fulla bruk?!
Jag tolkar texten som att man sätts igång tidigare ifall 42+0 inträffar på fre-sön. Låter det riktigt? Isf har jag en sista möjlig dag för att få barn på
Räknar man 37+0 som första möjliga dag och att tiden mellan igångsättning till leverans tar två dygn, så har vi Knyttet hos oss mellan d. 4/10-8/11.
www.skane.se/Public/SUS_extern/Verksamheter/Kvinnokliniken/Dokument/Pm%20f%c3%b6r%20externa%20v%c3%a5rdgivare,%20KK,%20Lund/Overburen%20graviditet.pdf
För övrigt har min dag bestått av idel revbenssparkar. Tillsammans med min förstoppade mage har det inneburit att det känts som om jag ska spricka, eller iaf bryta några revben. Eller båda. Hur ska jag stå ut i tre månader till???
Bra info! Visserligen verkar det ju skilja mellan olika landsting så jag kanske inte ska ta för givet att det är samma lika här. Men det vore en tröst om det är så. Jag är 42+0 fredagen den 15e enl min bm. Hon bokade in mig för en vanlig koll den 11e, men OM nu bebis inte kommit tills dess så ringer jag dit på måndagen redan och kollar vad som gäller. Som du skriver så vill väl ingen som är vid sina sinnens fulla bruk gå till 42+4 om man inte måste. (I ofs verkar igångsättning inte vara så kul alltid heller, men endå,..)
Puh! 3 månader kvar... Jag kanske inte ska klaga. Men tro mig, när du gått över bf kommer du tänka tillbaka 3 mån och tycka att du hade det bra då i jämförelse ;)
Thefee; precis sådär tänker jag med. Min största oro/ noja är att det ska vara något fel med barnet.. Att det ska bli nå komplikationer som skadar bebisen, eller att h*n inte är frisk. Och nej, klart man inte ska tänka så men det är svårt att låta bli!
Jag hoppas att alla tjejer här i tråden som fått sina mår bra och att ni har det bra med era små! :) Väntar ff på att höra från LIMALIIE! Undrar hur det går/gått för henne?!
Och så håller vi tummarna nu för oss som går och bara väntar! ;)