Pedalen skrev 2014-08-10 15:44:08 följande:
Hej alla ni tappra! Jag lider med er... Sömnbristen efter förlossningen är visserligen inte att leka med, men i jämförelse med att vara gravid i värmen så är det a piece of cake.
Såg att nån frågade om igångsättning, min var väldigt odramatisk. Jag kom in för bedömning, var öppen 4 cm och tappen var i stort sett utplånad. Man tog hål på hinnorna vid ca 10.30 för att se om det kunde få igång sammandragningar. Jag fick sammandragningar, men inga onda eller regelbundna. Vid ca 13.30 satte de värkstimulerande dropp, 20 ml/h. Jag satt fast i massa maskiner, så jag kunde inte röra på mig så mycket, men försökte stå upp för att få igång värkarna lite mer. Vid 15.15 var jag öppen 6 cm, och de höjde droppet till 60 ml/h. Jag började andas lustgas då. Vid 16.15 hade jag första krystvärken, öppen 10 cm. Klockan 16.15 kom ettan och 16.31 kom tvåan. 16.35 var moderkakan ute och bm sydde ett stygn, sen var det klart!
Nu hoppas jag ju visserligen att min lill* ska hitta ut självmant men det skadar väl inte om man förbereder sig mentalt på att det inte kommer bli så. För vissa verkar igångsättningen ha blivit tuff. Skönt att se att det inte måste bli så. Det låter som att du hade en "bra" förlossning!? Jag är så avundsjuk på alla er som fått ut och hem era små.
Hur känns det att vara mor till två tvillingpojkar? Ammar du konstant eller? ;) hoppas ni mår bara bra alla tre!