Inlägg från: larssonkaa |Visa alla inlägg
  • larssonkaa

Klago/gnälltråd för oss höggravida

Baktakt: märkte du själv av att det var havandeskapsförgiftning? Hur i så fall.

Jag kommer att ringa spec.mvc i morgon och be att dom tar in mig för en koll. 42+0 på fredag och OM jag ska gå till dess måste dom kolla så allt är bra därinne. Mest för mitt psykes skull tror jag..

• larssonkaa
    thefee skrev 2014-08-10 08:03:17 följande:

Känner mig tröttare igen och tjockare som aldrig förr. Kan man inte spola fram tiden till allas bebisar är ute?

Fick en överraskning igår när maken kom in strax efter att han gått ut för att röka och sa att jag ska komma och titta i köksfönstret. Där framför vårt fönster och trappan till huset gick två mårdhunds ungar! Vi bor inte såå nära skogen så dom har nog gått över några åkrar innan dom kommit hit och längr slipper do inte eftersom vi har en å som kommer runt huset och väg.

Vad häftigt!! :)
  • larssonkaa
    Neithotep skrev 2014-08-10 11:36:26 följande:

Larssonkaa - När jag hade havandeskapsförgiftnng fick jag extrem huvudvärk, spydde, såg flimrigt och samlade massvis med vätska, men bm såg det på blodtrycket och äggvitan.

Ska bege mig ut och plocka lite hallon och blåbär med barnen snart, men just nu är soffan såå skön, hade lätt kunnat ligga här hela dagen :).

Okej, bra att veta. Risken är väl inte jättestor men när jag gått så pass många dagar över tiden oroar jag mig ju lite att det ska bli nå tok.. som t ex havandeskapsförgiftning.

Tror det är ganska vanligt att man känner mer rörelse på kvällen. För mig har det varit olika i perioder. Mer så att jag lärt mig efterhand att om det varit väldigt lugnt om dagen så kommer h*n att vakna framåt kvällen och vice versa. Vissa dagar bara är mkt lugnare än andra. Sista veckorna verkar bebisen dock mer ha sovit med mig om nätterna och vaknat till när jag klivit upp.
  • larssonkaa
    Pedalen skrev 2014-08-10 15:44:08 följande:

Hej alla ni tappra! Jag lider med er... Sömnbristen efter förlossningen är visserligen inte att leka med, men i jämförelse med att vara gravid i värmen så är det a piece of cake.
    Såg att nån frågade om igångsättning, min var väldigt odramatisk. Jag kom in för bedömning, var öppen 4 cm och tappen var i stort sett utplånad. Man tog hål på hinnorna vid ca 10.30 för att se om det kunde få igång sammandragningar. Jag fick sammandragningar, men inga onda eller regelbundna. Vid ca 13.30 satte de värkstimulerande dropp, 20 ml/h. Jag satt fast i massa maskiner, så jag kunde inte röra på mig så mycket, men försökte stå upp för att få igång värkarna lite mer. Vid 15.15 var jag öppen 6 cm, och de höjde droppet till 60 ml/h. Jag började andas lustgas då. Vid 16.15 hade jag första krystvärken, öppen 10 cm. Klockan 16.15 kom ettan och 16.31 kom tvåan. 16.35 var moderkakan ute och bm sydde ett stygn, sen var det klart!

Nu hoppas jag ju visserligen att min lill* ska hitta ut självmant men det skadar väl inte om man förbereder sig mentalt på att det inte kommer bli så. För vissa verkar igångsättningen ha blivit tuff. Skönt att se att det inte måste bli så. Det låter som att du hade en "bra" förlossning!? Jag är så avundsjuk på alla er som fått ut och hem era små.

Hur känns det att vara mor till två tvillingpojkar? Ammar du konstant eller? ;) hoppas ni mår bara bra alla tre!
  • larssonkaa
    Livets under skrev 2014-08-10 20:43:05 följande:

Spännande o läsa om hur ni har det när bebisarna kommit! Minns det va sömnlöst o allt va ju så nytt med sonen! Men nu hoppas jag det blir en lite lugnare mamma som kan/får ta dagen som den kommer. :)

Pernillawaxin
    Jag bad min bm att kolla mig förra gången o då sa hon att om inget hänt innan nästa gång vi ska ses (imorron) så kan hon kolla o göra ev hinsvepning då. Så ja det är ju bara o fråga! Dock ville inte min göra nåt inna jag gått in i v 40.
    Lite nervös för hur det ser ut. Jag lånade mig inte alls med sonen, så har inga förhoppningar denna gången faktiskt.

Samma här, frågade min bm förra gången om eventuell hinnsvepning och hon hade inget emot att göra det. Kände dock att jag inte ville göra det "i onödan" så vi kom överens om att om bebis inte kommit tills jag ska dit nästa gång (i morgon) så gör hon en koll + ev hinnsvepning då. Tänker även fråga hur det kommer att funka med en eventuell igångsättning och om jag kan få gå på igångsättningssamtal i veckan. Är 41+3 i morgon, 42+0 på fredag.

Har läst att man tror att det till viss del är genetiskt när bebis "väljer" att komma och idag fick jag veta att min sambo kom på bf+ 14. Därav drog jag slutsatsen att ALL denna väntan är hans fel!! (Känns alltid bra att ha ngn att skylla på ju...) ;) hihi..
  • larssonkaa
    PernillaWaxin skrev 2014-08-10 23:47:06 följande:

Ok tack Livets under och Larssonkaa!! :)

Får prata och fråga om hon kan eller vill undersöka mig imorgon. Jag kanske är lite ivrig ????

Svårt att inte vara ivrig i dessa dagar.. ;)

Vaknar upp till en ny dag med nya möjligheter.... (Suck, pust, stånk & stön!) Får se om denna dagen har några värkar att komma med. Bf+ 11, tjoho!
  • larssonkaa

Nu blir man ju inte nå förvirrad om dom erbjuder TENS på förlossningen.... ;) ja? Nej? (Fast i det läget kanske man prövar allt utifall att det kan tänkas hjälpa??!)

• larssonkaa
    Lilla My88 skrev 2014-08-11 10:31:20 följande:

Jaha, då får jag klaga lite till då. Är i v. 34+4 idag och fick åka in till förlossningen igår och få en Bricanylspruta för att stoppa prematura värkar. Så nu har jag blivit ordinerad sängläge... Väldigt roligt!

Ajdå. :( Då får du verkligen ta det lugnt nu och hoppas på att din bebis vill stanna i af ett par veckor till!
  • larssonkaa

Kan ju tipsa om Netflix (och helst också en surfplatta, om du inte har tv i sovrummet dvs), då blir det mindre långtråkigt sängläge! :)

• larssonkaa

Nu kommer jag bli väldigt intim och detaljerad här.. Men det kan inte hjälpas, jag måste kolla om fler har upplevt detta. Den senaste veckan (& framför allt dagarna) har det kommit mer och mer vitt slem i trosorna. Misstänker väl att det är slemproppen. Men i takt med det har det börjat lukta! Det spelar ingen roll att jag byter trosor flera ggr om dagen, det luktar. Inte jätteäckligt men väldigt skarpt och mycket! Urk! Man känner sig inte direkt fräsch.... Är det fler som upplever det som att ni luktar mer "där nere"?

Svar på tråden Klago/gnälltråd för oss höggravida