• TigerEmmlis

Bf Augusti 2015

Plussade idag!
    Bf blir runt 31 juli/ 2 augusti 2015 då min cykel varit lite knasig efter ett MA i augusti!
    Men har gått över 14 respektive 11 dagar med mina tjejer som är födda 2010 och 2013!

Här kan vi diskutera allt och skapa nya vänskaper!

Säg till om ni vill vara med i en Facebook grupp oxå! :)

Kram på er!

*Nova 10-11-12* *bf 13-04-05*
  • Svar på tråden Bf Augusti 2015
  • Minxy

Tänk på att ni som handskas med kemikalier i arbetet kan få HP (havandeskapspenning) pga att ni blir avstängda från arbetet pga risker i arbetsmiljön. Avstängd pga risker i arbetsmiljön kan man bli från dag 1 som gravid.

Är det så att man får svår foglossning och pga det inte kan fortsätta jobba så kan man bli sjukskriven på hel- eller deltid. Sjukskrivning går alltid före HP.

Själv har jag ett kontorsjobb och hoppas kunna arbeta hela tiden ut (förutom halva juli - fram till förlossning då jag tänker ha semester :D )

• excalibur
    Minxy skrev 2014-12-29 15:54:11 följande:

Ja det lär nog öka om ett tag :)

Jag äter ofta, men lite. Till frukost blev det en hårdbrödmacka och ett glas citronvatten. En timme senare en tallrik fil och havrekuddar. En timme senare en till hårdbrödmacka. Osv osv.

Just nu gör jag kladdkaka på barnen begäran. Det går förvånansvärt bra än så länge, men jag ville inte smaka på smeten.

Nä jag äter inte heller så mycket för då mår jag illa för det.. man skulle haft en sond som gav lite hela tiden istället ;)

Sötsuget här är mycket dämpat till skillnad från annars, äter mycket skit i vanliga fall men nu är jag mest sugen på nyttigheter - kanske tecken på vitaminbrist? :O
  • iceball
    Minxy skrev 2014-12-29 21:16:27 följande:
    Tänk på att ni som handskas med kemikalier i arbetet kan få HP (havandeskapspenning) pga att ni blir avstängda från arbetet pga risker i arbetsmiljön. Avstängd pga risker i arbetsmiljön kan man bli från dag 1 som gravid.

Är det så att man får svår foglossning och pga det inte kan fortsätta jobba så kan man bli sjukskriven på hel- eller deltid. Sjukskrivning går alltid före HP.

Själv har jag ett kontorsjobb och hoppas kunna arbeta hela tiden ut (förutom halva juli - fram till förlossning då jag tänker ha semester :D )

På mitt jobb går det ganska bra att få andra arbetsuppgifter som inte har med kemikalier eller farliga ångor att göra, så för mig löser det sig

Med dottern var jag sjukskriven i slutet av grav. om det var 25 % eller 50 % kommer jag inte ihåg. Samlade på mig så mkt vätska att händerna inte fungerade som de skulle och jag arbetar främst finmotoriskt så det blev svårt. Jag använde hårda skenor på underarmar och händer på natten och mjuka på dagen. Nu när det blir en högsommarbäbis lär det väl bli så igen..
  • Goldie

Pluggar till läkare och vi är ju ute på olika kliniker/vårdavdelningar mest hela tiden. Det mesta går bra men kunde inte vara med på några operationer nu innan jul eftersom de skulle använda röntgengenomlysning (det är egentligen ganska låga doser och man har ju blyförkläde, men jag valde hellre att skippa...)

min största oro är dock det gigantiska tentaplugg som väntar nu i januari! har ett skriftligt prov på hela terminen + praktiskt...

• Goldie

hoppas dock att jag får fortsätta må så oförskämt bra som jag gör nu! De två tidigare graviditeterna har jag mått så himla illa och varit sjukt trött. med dottern spydde jag inte men mådde dåligt och med sonen (som är yngst) kräktes jag en hel del första trimestern...

men nu mår jag knappt illa något alls, äter som vanligt och är inte mycket tröttare än normalt. kanske påverkar det att jag är mycket mer vältränad denna gång än tidigare? tycker själv att de få gånger jag börjat må lite illa funkar det att göra ett härligt styrkepass så blåser det bort...

• excalibur
    familjenl skrev 2014-12-29 15:57:26 följande:

Och här är en till! Måste småäta hela tiden för att kunna dämpa illamåendet. Min mage är otroligt svälld men min mage hann inte gå tillbaka helt från förra graviditeten så jag kan skylla på det om någon skulle undra. ;) gick upp 27 kg förra gången och är rädd för att gå upp mer/samma den här gången. Men det är väl sånt man får ta. :)

Ja jäkla illamående. Igårkväll spydde jag dock upp hela månadens mat kändes det som :/ första och förhoppningsvis sista spyan :P nä kilona kommer väl på köpet, tyvärr :)
  • solskenskaka

Vill tipsa alla illamående om kokos! Det verkar "kylande" för insidan av systemet. Drick kokosvatten eller gör smoothie på kokosmjölk och fryst frukt. Hjälpte mig under min förra graviditet, särskilt som efterrätt om jag råkat äta något som gjorde mig illamående.

• Minxy

Åh fy....illamående, har inte tvättat håret på två dagar, släpar mig fram i mysbyxor, sport-bh och sliten t-shirt. Och nu ringer några goda vänner och berättar att dom kommer på besök. Jaaaa, vad kul *host*

• Maaliin

Skönt att höra att flera känner som en, har mått riktigt illa senaste dagarna, inte fått behålla något, men fick utskrivet Lergigan av läkaren och hoppas denna ska hjälpa mig med illamåendet som just nu tar över... Tog en igår och fick behålla maten, enda är att man blir trött men det är bättre än att nå dåligt ;)

• inda

Tack för tipset om kokos, måste testa!

Lergigan hjälpte mig i förra grav. men har inte haft orken till att ta mig till vc för att träffa läkare och få nytt recept. Igår låg jag helt utslagen, sov nästan hela dagen :/ kommer inte ihåg att det var så här förra gången. Hoppas verkligen att det går över snart

Svar på tråden Bf Augusti 2015