Minxy skrev 2014-12-29 21:16:27 följande:
Tänk på att ni som handskas med kemikalier i arbetet kan få HP (havandeskapspenning) pga att ni blir avstängda från arbetet pga risker i arbetsmiljön. Avstängd pga risker i arbetsmiljön kan man bli från dag 1 som gravid.
Är det så att man får svår foglossning och pga det inte kan fortsätta jobba så kan man bli sjukskriven på hel- eller deltid. Sjukskrivning går alltid före HP.
Själv har jag ett kontorsjobb och hoppas kunna arbeta hela tiden ut (förutom halva juli - fram till förlossning då jag tänker ha semester :D )
På mitt jobb går det ganska bra att få andra arbetsuppgifter som inte har med kemikalier eller farliga ångor att göra, så för mig löser det sig
Med dottern var jag sjukskriven i slutet av grav. om det var 25 % eller 50 % kommer jag inte ihåg. Samlade på mig så mkt vätska att händerna inte fungerade som de skulle och jag arbetar främst finmotoriskt så det blev svårt. Jag använde hårda skenor på underarmar och händer på natten och mjuka på dagen. Nu när det blir en högsommarbäbis lär det väl bli så igen..