• Niaa

För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre

Hejsan.

Jag är ny här på familjeliv och har har sett att det finns många trådar där man kan följa varandra i jagandet på det efterlängtade plusset. Blir dock lite smådeppig av dessa trådar eftersom dom flesta verkar plussa nästan direkt.

Därför tänkte jag starta en tråd för oss som har försökt ett tag men ännu inte fått ett plus. Hade varit kul om många hoppade in och kan vara med och dela med sig av sina tankar, råd, hopp och rädslor

Själv har jag och sambon försökt aktivt i sju månader utan resultat. I början var vi nog ganska så avslappnade över det hela men efter ett halvårs försök har vi båda börjat bli lite oroliga. Var nyss inne på sjunde försöket som också misslyckades och i december är vi alltså inne på åttonde.. Hoppas hoppas!

• Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre
  • lompan

Hej! Här ser jag att det är många erfarna!
    Jag och min karl är båda 27 år. Vi har försökt i 8 månader men kanske 6 månader på riktigt. På skoj tänkte vi testa min karls spermier bara för att vara på säkra sidan, eftersom det verkar som att jag då har ägglossning.
    testet blev negativt! till våran förskräckelse! 
    Jag vet dock inte hur tillförlitligt testet är... nu till frågan: vart vänder vi oss om vi vill söka hjälp, eller kolla upp detta? är det gyn på vårdcentralen?

• Knävelborren

Usch jag har varit så himla himla ledsen de senaste dagarna. Det känns som om något hänt inom mig och plötsligt kan jag inte ens se en tappad barnvante på trottoaren utan att bli ledsen, arg och bitter. Hur gör ni för att ta er ur svackor om ni haft det?

• pandoraDiem

Usch, de ledsna perioderna är så jobbiga. Jag brukar skriva av mig då, typ dagboksinlägg. Har alltid varit bättre på att uttrycka mig i skrift än tal. Det är typ mitt sätt att resonera med mig själv och få mig själv att blicka framåt. Hoppas du hittar ditt sätt att må bättre. Kramar!

• Tallbarr12
    lompan skrev 2015-04-12 20:29:29 följande:

Jag och min karl är båda 27 år. Vi har försökt i 8 månader men kanske 6 månader på riktigt. På skoj tänkte vi testa min karls spermier bara för att vara på säkra sidan, eftersom det verkar som att jag då har ägglossning.
    Jag vet dock inte hur tillförlitligt testet är... nu till frågan: vart vänder vi oss om vi vill söka hjälp, eller kolla upp detta? är det gyn på vårdcentralen?

Det beror nog lite på hur det funkar i ert landsting. Egentligen borde ni nog vända er till kvinnokliniken e dyl på sjukhuset för att kolla upp spermierna, men tror det är olika om man behöver remiss eller inte i olika landsting. Du kanske kan ringa och höra med vårdcentralen/1177/kvinnokliniken och höra hur det funkar hos er och vart ni ska vända er?
  • Tallbarr12
    Knävelborren skrev 2015-04-12 20:32:49 följande:

Usch jag har varit så himla himla ledsen de senaste dagarna. Det känns som om något hänt inom mig och plötsligt kan jag inte ens se en tappad barnvante på trottoaren utan att bli ledsen, arg och bitter. Hur gör ni för att ta er ur svackor om ni haft det?

Ja usch, de deppiga perioderna är inte roliga! Jag har haft för mycket att göra det sista halvåret för att hinna tänka så mycket men inför förra graviditeten var jag rejält deppig när det inte tog sig. Mitt bästa tips är nog att tillåt dig vara ledsen! Bär det inte inombords utan prata med de du vill prata med det om.
  • Idilia

Jag brukar tillåta mig själv att vara ledsen ett tag. Jag har en sån period nu, vilket jag alltid har runt bim. Jag vet ju att det går över. Om man vet det tänker jag att det är okej.

Tog ett test idag som var negativt, bim-2. Trodde mensen skulle komma idag eller igår eftersom tempen sjönk i lördags morse. Men inget än.

• Annaba88

det brukar fungera lite olika på olika orter. Har också hört att de först rekommenderar att man minskar på allt som kan vara skadligt för spermierna. Alkohol, nikotin, koffein, för mycket hård träning, övervikt etc.. det kan ju löna sig att minska på sånt redan innan läkarbesöket :) 
  • dahlia92

Hej. Jag och min sambo hade likadant. Efter flera månaders försök köpte vi ett sånt test, bara för att bevisa för sambon att det var mig det var fel på så att han kunde slappna av. Bara det att vårat test också blev negativt. Hela jorden rasade för oss.

Efter drygt en månad ringde jag till gyn på sjukhuset för att höra vad vi kunde göra. Vi hade då försökt i 8 månader ungefär. Och man ska egentligen ha försökt ett år för att få hjälp. Men eftersom vi fått negativt test så tyckte hon att vi skulle skicka in en remiss. Vet inte hur det är för er men i vårat län så fick vi skriva ut och fylla i papper själva. Vi skickade in allt och fick snart svar om att vi stod i kö och att det skulle ta som längst 3 månader att få en tid. Detta var i början av december och massa julledighet så vi räknade med att det skulle ta tid. Här började vi antagligen slappna av då vi visste att vi skulle få hjälp och helt plötsligt så plussade vi 28 januari och 29 januari fick vi hem tiden för utredning, så ironiskt. :)

Så lita inte på spermatestet. Den säger ingenting om hur kvalitén är på spermierna. Hoppas detta hjälpte lite grann i alla fall. Som sagt är det från län till län i det här landet så kanske inte är samma för er. Men ring gyn och hör dig för så får du bra svar. :) Har ni samma tur så kan ni säkert få tid för utredning innan ett år har gått också. Men tänk på att det behöver inte vara något fel på din man. :)
  • Annaba88

BIM -4 och än en gång är det svårt att slappna av.. analysera och känna efter.. och rädslan för att ännu en gång bli besviken.. :(

Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre