• Niaa

För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre

Hejsan.

Jag är ny här på familjeliv och har har sett att det finns många trådar där man kan följa varandra i jagandet på det efterlängtade plusset. Blir dock lite smådeppig av dessa trådar eftersom dom flesta verkar plussa nästan direkt.

Därför tänkte jag starta en tråd för oss som har försökt ett tag men ännu inte fått ett plus. Hade varit kul om många hoppade in och kan vara med och dela med sig av sina tankar, råd, hopp och rädslor

Själv har jag och sambon försökt aktivt i sju månader utan resultat. I början var vi nog ganska så avslappnade över det hela men efter ett halvårs försök har vi båda börjat bli lite oroliga. Var nyss inne på sjunde försöket som också misslyckades och i december är vi alltså inne på åttonde.. Hoppas hoppas!

• Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre
  • Annaba88
    Idilia skrev 2015-04-24 21:05:05 följande:

Nu äntligen börjar jag klättra ur det mörka hål jag hamnade i när mensen kom, har tagit nästan två veckor. Allt börjar kännas så hopplöst, det blir ju inget barn :(

Kämpa på! Tänk på nåt annat en stund även om det inte är lätt. Testa på en ny hobby eller bara njut av våren och sommaren som är på kommande. Bestäm ett månad, om du int är gravid då kontaktar du hälsovården <3 Styrkekram
  • lompan

detta var mitt starkaste äl test denna månad. tror ni jag hade ägglossning?

• BusigaSyrran

Nu är de försök nr 10 :(

Fick mensen igår o utredningen e på g men allt ser normalt ut. Någon av er som påbörjat utredning o vet om man kan kräva någon slags hjälp?

Vill ej höra tänk på annat mm för de kan jag fasen inte göra när alla mina vänninor är gravida o vi försöker ännu. Har redan försökt att inte tänna på de men att säga så e som att ge mig en käftsmäll..

Läkarna säger jag får stressa o tänka på de hur mycket jag ej vill sålänge mensen ej påverkas av det.

• BusigaSyrran
    lompan skrev 2015-04-25 14:51:06 följande:

detta var mitt starkaste äl test denna månad. tror ni jag hade ägglossning?

Är det säkert ligg på o räkna till nästa bim :)
  • lompan
    BusigaSyrran skrev 2015-04-25 22:05:12 följande:

Nu är de försök nr 10 :(

Fick mensen igår o utredningen e på g men allt ser normalt ut. Någon av er som påbörjat utredning o vet om man kan kräva någon slags hjälp?

Vill ej höra tänk på annat mm för de kan jag fasen inte göra när alla mina vänninor är gravida o vi försöker ännu. Har redan försökt att inte tänna på de men att säga så e som att ge mig en käftsmäll..

Läkarna säger jag får stressa o tänka på de hur mycket jag ej vill sålänge mensen ej påverkas av det.

jag har inte läst dina tidigare inlägg så du kanske förklarat där. Men jag undrar hur du lyckas få utredning efter bara 10 månader? :) hade du ingen ägglossning? 

Jag ringde en gynmottagning, men fick ett bryskt kom tillbaka efter ett år trots att sperma test visar negativt sperma antal.
  • Knävelborren

Vi har nu försökt i drygt ett år och har en första utredningstid på måndag morgon. Ringde dem i fredags e.m. så det är snabba ryck här. Vet inte om jag är riktigt redo, men det är väl lika bra att bara köra på och hoppas på det bästa. Hoppas bara undersökningen inte visar något allt för eländigt.

• Knävelborren

Förresten, nån som vet vad de brukar göra på första undersökningen? Både jag och killen ska dit.

• BusigaSyrran
    lompan skrev 2015-04-26 00:11:57 följande:

jag har inte läst dina tidigare inlägg så du kanske förklarat där. Men jag undrar hur du lyckas få utredning efter bara 10 månader? :) hade du ingen ägglossning? 

Jag ringde en gynmottagning, men fick ett bryskt kom tillbaka efter ett år trots att sperma test visar negativt sperma antal.

Jag hade ägglossning o vi har ett barn sen innan. Jag hade lätt förlossning men gick ner mkt o är ganska smal. Förklarade att vi kört oskyddat i 2,5år för vi ville ha en "Hoppsan" då tösen va så planerad o gick direkt ville vi ha en som inte va så planerad.

Men de blev inget o jag sa att jag börjar bli deppig o de känns bara skit när en av vännerna säger de kanske är fel på oss mm. Pratade då med en av läkarna o hon sa men vet du vad kom hit så kollar vi upp lite.

Så första gången fick vi papper o mannen gjorde två sperma test som va normala.

Jag gjorde ett blodprov o sen ett vaginalt ultraljud där de kollade äggledarna o livmodern. Ena ämnet va lite höjt o de två andra ämnena i testet va normala så har fått göra om det blodprovet o nu skall vi försöka de sista månaderna fram tills juni innan vi ringer igen o ev då skall de spola äggledarna o kolla med någon färg inne i ledarna innan de går vidare med utredningen. Antar bara vi hade tur.
  • Arwengren

Grattis grattis

Jag är 23 år och har ett barn sen tidigare men har försökt i 5 månader nu...

Lite av ett kontroööfrek är jag nog... Väntar hoppfullt varje månad på att mensen ska upphöra men ingenting som händer... Förstår inte alls!! Är frisk och har ägglossning samt regelbund mens....Men det tar sig inte!!!!

Några tips?

Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre