• Niaa

För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre

Hejsan.

Jag är ny här på familjeliv och har har sett att det finns många trådar där man kan följa varandra i jagandet på det efterlängtade plusset. Blir dock lite smådeppig av dessa trådar eftersom dom flesta verkar plussa nästan direkt.

Därför tänkte jag starta en tråd för oss som har försökt ett tag men ännu inte fått ett plus. Hade varit kul om många hoppade in och kan vara med och dela med sig av sina tankar, råd, hopp och rädslor

Själv har jag och sambon försökt aktivt i sju månader utan resultat. I början var vi nog ganska så avslappnade över det hela men efter ett halvårs försök har vi båda börjat bli lite oroliga. Var nyss inne på sjunde försöket som också misslyckades och i december är vi alltså inne på åttonde.. Hoppas hoppas!

• Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre
  • pandoraDiem
    Annaba88 skrev 2015-04-13 18:18:03 följande:

BIM -4 och än en gång är det svårt att slappna av.. analysera och känna efter.. och rädslan för att ännu en gång bli besviken.. :(

Samma sak här, får påminna mig själv mest hela tiden att sluta sitta spänd som en pinne. Vill ju så gärna slippa besvikelsen denna månad men inser nånstans att det inte är nåt jag kan styra över. Men hoppas kan jag inte låta bli att göra :)
  • Tallbarr12

Håller tummarna för er! Jag har precis avverkat äl så har ett par veckors väntan framför mig.

• Idilia

Bim idag och det kom lite blod igår så jag går bara och väntar. Känns inte lönt att ta ett test.

Jag försöker se framåt och tänka lite mer på vad jag äter och hur mycket jag rör på mig. Jag har några kilo extra jag vill bli av med men jag kan ju inte banta hur som helst när jag försöker bli med barn. Hur många kalorier tror ni är okej att ligga på 1600-1700 eller måste man äta mer?

• pandoraDiem
    Idilia skrev 2015-04-14 10:09:11 följande:

Bim idag och det kom lite blod igår så jag går bara och väntar. Känns inte lönt att ta ett test.

Jag försöker se framåt och tänka lite mer på vad jag äter och hur mycket jag rör på mig. Jag har några kilo extra jag vill bli av med men jag kan ju inte banta hur som helst när jag försöker bli med barn. Hur många kalorier tror ni är okej att ligga på 1600-1700 eller måste man äta mer?

Tråkigt när mensen dyker upp :(

Tror det är smart att inte banta för mkt som du skriver, har hört att det kan påverka menscykeln. Runt 2000 kcal är väl ungefär det man behöver per dag, sen beror det ju på vem man är och hur mycket man rör sig. Lycka till! 
  • Annaba88
    Idilia skrev 2015-04-14 10:09:11 följande:

Brukar du ha mens som börjar med bara lite blod? Annars blöder ju flera i början av graviditeten utan att det är farligt. Hoppas för din skull! Här är jag på BIM -3 men bara ÄL +9. Som tur börjar jag jobba tidigt imorgon så lockas inte att testa innan jobbet och så slutar skifter på torsdag morgon så då hinner jag inte testa på morgonurinen. Bra så, på fredag är BIM och då eller på lördag har jag tänkt testa. Känns annorlinda den här månaden men jag vågar ändå inte hoppas.  

De flesta läkare säger att det är okej att gå ner i vikt när man försöker bli gravid bara viktminskningen inte är så snabb att ÄL störs. Så skulle rekommendera att helt enkelt äta riktig mat i lagom mängder och motionera regelbundet. Glöm att räkna kalorier för sålänge du äter riktig mat. Jag har haft ett längre projekt för att lägga om kost och träning och har lärt mig att ju mer riktig mat jag äter desto snabbare går jag ner i vikt. Konstigt men sant. 

• Annaba88

Som lagom takt brukar man hålla 0,5kg i veckan. Sålänge du inte redan är jätte smal och går för lågt i fettprocent så borde inte viktminskningen störa ägglossningen. 

• Idilia
    Annaba88 skrev 2015-04-14 12:05:05 följande:

Brukar du ha mens som börjar med bara lite blod? Annars blöder ju flera i början av graviditeten utan att det är farligt. Hoppas för din skull! Här är jag på BIM -3 men bara ÄL +9. Som tur börjar jag jobba tidigt imorgon så lockas inte att testa innan jobbet och så slutar skifter på torsdag morgon så då hinner jag inte testa på morgonurinen. Bra så, på fredag är BIM och då eller på lördag har jag tänkt testa. Känns annorlinda den här månaden men jag vågar ändå inte hoppas.  

De flesta läkare säger att det är okej att gå ner i vikt när man försöker bli gravid bara viktminskningen inte är så snabb att ÄL störs. Så skulle rekommendera att helt enkelt äta riktig mat i lagom mängder och motionera regelbundet. Glöm att räkna kalorier för sålänge du äter riktig mat. Jag har haft ett längre projekt för att lägga om kost och träning och har lärt mig att ju mer riktig mat jag äter desto snabbare går jag ner i vikt. Konstigt men sant. 

Jag fick missfall i oktober och efter det har mensen börjat med litelite blod en dag och så sätter mensen igång dagen efter. Jag har hela tiden hoppats att det ska vara en nidblödning men det har det inte varit.

Räkna kalorier funkar bra för mig. Efter min hela graviditet gick jag ner 30 kg genom att promenera och räkna kalorier (nu har jag väl gått upp fem igen). Men då åt jag 1200 kalorier i snitt. Det tänkte jag inte göra nu.
  • Draken89

Hej. Jag är ny här på familjeliv. Letar efter er med liknande problem.. Jag fick ett mf förra sommaren i vecka 12 och blev skrapad och hade strul med långvariga blödningar. Men från oktober började jag äntligen ha ägglossning igen och en 28 dagars cykel. Men inte har det blivit någon ny graviditet.. Nu har jag dessutom börjat blöda när jag och min sambo har sex så jag har bokat in en tid på gyn.. Det är så himla hemskt varje månad.. Jag känner på mig att jag är gravid, letar efter symptom men på BIM kommer mensen som en klocka... Jag har slutat röka, slutat dricka vin, motionerar lever hälsosamt! Sambon däremot röker... 

Jag lider med er alla som har det så här. Vill inget hellre än att vakna upp och vara gravid på riktigt <3 Jag är 26 år och har inga tidigare barn. Sambon är 24. 

kram på¨er 

• Idilia
    Draken89 skrev 2015-04-14 16:37:24 följande:

Hej. Jag är ny här på familjeliv. Letar efter er med liknande problem.. Jag fick ett mf förra sommaren i vecka 12 och blev skrapad och hade strul med långvariga blödningar. Men från oktober började jag äntligen ha ägglossning igen och en 28 dagars cykel. Men inte har det blivit någon ny graviditet.. Nu har jag dessutom börjat blöda när jag och min sambo har sex så jag har bokat in en tid på gyn.. Det är så himla hemskt varje månad.. Jag känner på mig att jag är gravid, letar efter symptom men på BIM kommer mensen som en klocka... Jag har slutat röka, slutat dricka vin, motionerar lever hälsosamt! Sambon däremot röker... 

Jag lider med er alla som har det så här. Vill inget hellre än att vakna upp och vara gravid på riktigt <3 Jag är 26 år och har inga tidigare barn. Sambon är 24. 

kram på¨er 

Usch det är så jobbigt. Hoppas ni kan få hjälp av gyn.
  • Annaba88

Trodde aldrig stickorna kunde bli annat än blanka. Idag kom ett annorlunda resultat upp. Testet är mycket starkare i verkligheten.. 

Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre