Inlägg från: MeEmmA |Visa alla inlägg
  • MeEmmA

BF Januari 2016 :)

WiMe06 skrev 2015-11-12 18:53:47 följande:
    Vet att en del fått dispans när dem har syskon, men man får prata med rektorn tror jag här så avgör han om det finns möjlighet.
    Var mest nyfiken hur andra med äldre barn gör och hur det fungerar där dem bor.
    Jag har inte så långt till barnens skola, tar 3min med bil och ca 15-20min att gå. Min dotter slutar 12 och pojken 14.00. Nu går han hem själv för det mesta, men innan blev det många vändor fram o tillbaka kändes det som. Men det fungerade :) min minsta sover oftast i vagnen när hon ska hämtas 12.00.
  • MeEmmA

Jag köpte en Tricot slen bärsjal som jag har tänkt använda första tiden, känns praktiskt att ha händerna fria om jag ska kunna springa efter och hjälpa min lilla ett-åring. Hittade den begagnad för en billig peng, så blir den inte mycket använd så gör det inget :)
    Jag har en babybjörn (den ergonomiska), fungerade bra när han var liten och inte vägde så mycket men vid ca sex månader fick jag ont i axlarna av den. Nackdelen jämfört med en bärsjal är också att det känns som att man måste hålla emot med händerna om man ska luta sig och sånt. Bärsjal är nog stadigare när de är nyfödda.

Mina nätter börjar bli hemska nu, känns som att jag inte får nån sömn. Vaknar flera ggr av drömmar, toabesök, kramper i fötter/ben, bebis som rör runt i magen mm. Längtar efter att få sova, hoppas att det blir en snäll bebis som min dotter ( sov från 19-05 utan att vakna från att hon var två dagar gammal). Men alla rörelser får mig mer att tro att den liknar min stora pojk som aldrig sov, tog powernaps på ca 10minuter åt gången.
    Lite kul nu när man börjar fundera på hur bebis kommer att vara och se ut :) är också väldigt nyfiken på hur min minsta kommer att reagera när det helt plötsligt kommer hem en bebis som stannar här.

Jag har märkt att jag har börjat få en kula i naveln, funderar på om det kan vara navelbråck?? Har inte varit med om det i mina tidigare graviditeter. Nån annan som har det? Ska fråga min bm nu i vecka på besöket.

• MeEmmA

Usch, hoppas att vi får sova bättre inatt! Svårt att hitta sovställning, ska testa med att ta ner mitt supertjocka täcke, hade det som stöd runt mig förra graviditeten (låg och kramade det hela natten) och det fungerade lite iaf. Jobbigt när man måste upp och studsa pga de hemska kramperna också!

Inget roligt när man vaknar och har ont i hela kroppen på morgonen redan.

• MeEmmA
    qatteriin skrev 2015-11-15 21:39:16 följande:
    Usch, nej det tär verkligen på en när man inte får sova! Jag äter en massa magnesium nu som jag började med när jag började få vadkramper och det hjälper faktiskt, har läst att man ofta får kramper pga magnesiumbrist. Jag vaknar varje gång jag vänder mig nu för det knakar i hela bäckenet och det är så obehagligt (och gör så ont!) men jag ligger relativt bekvämt med min gravidkudde iaf, thank god...
    Vad skönt att det hjälpernas magnesium för dig! Testade allt i min förra grav för att få slut på kramperna, men inget hjälpte utan det blev bara värre o värre. Därför är jag lite skeptisk till att prova igen. Senorna lägger sig omlott i vaderna och står rakt ut, skitäckligt och ont. Som tur är så började det inte så tidigt denna gången. Konstigt att jag känner mig som en stor o klumpig elefant på nätterna när magen ändå känns relativt lätt på dagarna.
    Men knakar i ditt bäcken? Det har jag aldrig hört förr och det låter verkligen inget vidare!
  • MeEmmA
    Seven Costanza skrev 2015-11-17 07:36:32 följande:

Tack för alla tips, skriv gärna igen om ni kommer på något mer att lägga i väskan!

Alltså vad är det som är speciellt med ett "amningslinne"? Vet inte vad det heter på engelska och vet inte vad jag ska leta efter. Den där sjukhusklänningen man får låna, knäpps den i ryggen även på förlossningen? Hade en sån vid en gynundersökning och det kändes ju helt korkat att den knäpps i ryggen om man ska amma, vore ju mer logiskt om man hade knapparna fram, eller? Hur långt efter förlossningen duschar man och byter till egna kläder, förutsatt att allt gått bra? Jag har ingenting som knäpps fram som passar, men en av makens skjortor (som qatteriin föreslog) kanske går lika bra som ett amningslinne?

Jag har använt väldigt mycket trikålinnen när jag ammar, fungerar att ha under alla kläder och man behöver inte blotta sig så om man tex drar upp en tröja och bara viker ner linnet över bröstet. Amningskläder är ju praktiska, men det finns inte så mycket roligt.

På förlossningen har jag fått en skjorta med knappar fram, har svårt att tänka mig att det är annorlunda i USA då bebis ska ligga hud mot hud när det är nyfödd på mammans bröst.
    Jag tycker att du ska prata med dom på förlossningen om vad som finns där och vad du ska och kan ha med dig. Det är så extremt olika i alla länder på vad som ingår. Prata gärna med någon annan som fött barn om bra att ha tips också!
    En morgonrock tycker jag har varit bra att klä på sig efter duschen med ett par varma strumpor till. Vet inte varför, men har fryst som bara den om mina fötter även om det har varit jättevarmt!
  • MeEmmA

Idag har jag fått riktigt ont i ryggen, hugger som knivar på höger sida av ländryggen varje gång jag sätter ner foten eller gör någon rörelse med det benet. Har bara blivit värre och värre under dagen! Skulle gå upp för trappan nu på kvällen för att säga godnatt till barnen, fick krypa upp och när jag väl var uppe tog det emot som bara den när jag försökte resa mig igen. Undra om bebis har kommit åt nån nerv eller om det är ischias, inte en aning. Som tur är ska jag till mvc imorgon! Ligger just nu och vill helst inte röra mig något mer.
    Kom också på att nästa veckan är ul för att kolla moderkakan, är nervös inför det känner jag. Tänkte att jag ska se om de kan bekräfta att det är en flicka då också när de ändå kollar. Inte för att det spelar nån roll, men jag vill börja rensa bland lillkillens kläder och börja förbereda lite.

• MeEmmA
    mirakelspektakel skrev 2015-11-18 11:30:00 följande:
    Din stackare som har så ont.

Detta är säkert inte ditt problem men ett utifall att tips:
    Jag har också ont i ryggen ibland, hade det innan jag blev gravid med. Gick till en sjukgymnast och han fick mig att inse att jag lärt min kropp att dra in och spänna magen för att skydda ryggen, vilket ger motsatt effekt. När jag väl vågar slappna av och puta med magen, så försvinner i regel smärtan med iaf 60%, när det är riktigt illa så sätter jag på mig ett styrkelyftsbälte och drar åt det ordentligt för att lura kroppen att jag spänner magen (tror inte det är så bra när man är gravid, har inte testat.

Mysigt med ett till UL, även fast det är av en tråkig anledning. Bestämmer de om du ska snittas efter detta UL, beroende på om moderkakan flyttat på sig eller inte?
    Jag tyckte att det kändes mer verkligt när jag fick reda på kön, det var på nåt sätt lättare att fantisera om vem bebis var. Länge lev HEN (hahah), uppenbarligen är jag mer genusfixerad än jag vill medge. 
    Tack, det har varit lite bättre idag, har försökt undvika att lyfta något. Bm sa åt mig att ringa sjukgymnasten imorgon, får nog göra det. Det är trots allt några veckor kvar och det är svårt att veta om detta blir långvarigt eller inte.
    Håller med dig om att det är lättare att fantisera om bebis när man vet könet, känns jättekonstigt att inte veta helt säkert denna gången när jag har vetat de andra gångerna. Känner att jag har svårare att förbereda allt :)

Det gick bra på mvc idag, jämförde mina mått och värden från förra grav och allt var precis samma i denna veckan förutom vikten som är -1kg denna gången och bebisens hjärtslag som var snabbare nu.
    Trodde att jag skulle bli tyngre denna gången när det blev så tätt mellan graviditeterna.

Frågade bm även om influensavaccinet och hon hade en hög med papper gömda med information. Enligt henne så rekommenderas det för gravida, men det är inget hon ska säga utan alla måste göra sina egna val eftersom att även om fördelarna med det överväger så finns det ändå också risker.
    Jag ska fundera lite på det någon vecka till tror jag.
  • MeEmmA
    himw skrev 2015-11-18 19:54:38 följande:
    Sa barnmorskan något om vilka risker det är? Står inget om det på 1177.

Jag börjar luta åt att jag ska vaccinera mig även att jag är skeptisk då jag nästan varenda år haft nån form av influensa under vintern.

Förra året låg jag 1 vecka i januari med 40 graders feber som vägrade ge sig- att ha något liknande i år skulle ju vara riktigt dåligt för bebisens skull.
    Hon ville inte ta upp det, utan sa att jag får kolla på biverkningarna och bilda min egna uppfattning. Har inte hunnit göra det än. Tror att det handlar om att även som hon sa mellan raderna att hon rekommenderar den, så får hon å andra sidan inte göra det för att beslutets ansvar ska ligga på mig... Men jag vet inte säkert som sagt, fick den uppfattningen bara.
    De vaccinationer jag har tagit i mitt liv har jag blivit sjuk av, hög feber och influensaliknande symtom mellan 3-7dgr... Är inte riktigt sugen på det nu. Men å andra sidan har jag också fått influensan ett par ggr och blivit helt utslagen, vilket jag inte kan bli med en liten bebis. Och om jag kan minska chanserna för att bebisen kan få det så är det såklart bra. Frågade bm om hur det är med amningen, om jag blir sjuk bör ju antikroppar i bröstmjölken skydda bebis vilket hon också höll med om men visste ändå inte riktigt hur det är med influensan.
    Men som förra året fick vi alla vinterkräksjukan, men min minsta klarade sig. Likaså när det kom vattkoppor så klarade han sig första omgången från min dotters kompis, likaså andra omgången från min dotter, tredje smittotillfället när min stora pojk fick det -först då smittades han (väldigt milt). Och troligen enligt BVC sköterskan så klarade han sig så pass lång tid pga av mina antikroppar. (Jag hade dock föredragit om alla hade blivit sjuka samtidigt den gången, tre omgångar vattkoppor och isolering var ingen hit). Men som sagt, om man ändå kunde veta hur bra bröstmjölken skyddar...
    Lutar ganska mycket åt att jag tar vaccinet, men känner att jag får vänta till någon vecka när jag har tid till att bli sjuk i så fall.
  • MeEmmA

Jag blir nästan nervös när jag tänker på BB-väskan, vill inte ens tänka på att bebis kan komma tidigare (även om jag såklart längtar). Dessutom har jag inte ens en tanke på vad jag ska lägga ner denna gången... Fast ryggen värker som bara den så känns det ändå som att det bästa är att bebis stannar där inne så länge den bara kan.
    Måste ta mig i kragen snart och införskaffa en till spjälsäng och gå igenom alla bebiskläder så jag vet om det är något som fattas. När jag läser om alla som håller på att "boar" sig, så känner jag mig så enormt långt borta. Men det kanske kommer när allt runt mig lugnar ner sig lite. Tycker att tiden går på tok för fort!

• MeEmmA

Kan också rekommendera amningskudde även om jag har varit dålig på att använda den. Den hjälper en att sitta i en bättre position när man ammar/flaskmatar så att man sparar rygg och axlar lite. Det går såklart att lägga kuddar runt sig istället, men det kan gå åt många kuddar då. Även om bebis är lite och inte väger så mycket så blur det ändå en extra belastning utan.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)