Inlägg från: MeEmmA |Visa alla inlägg
  • MeEmmA

BF Januari 2016 :)

amalie79 skrev 2015-11-21 20:22:05 följande:
    Jag med, fast det är ju första barnet. Jag har så mycket att göra och så lite tid. Är alls inte i någon boa-fas, men tröstar mig med att saker GÅR att lösa sen med. Men för mig handlar det nog mycket om att jag måste inse att det KOMMER gå att göra saker sen med, men krävas lite mer planering.
    Det har du rätt i, det finns mycket som går att lösa efteråt om det skulle bli akut. Tycker bara att det är så olikt mig att vara så oförberedd, mina andra barn har jag shoppat till, pysslat och haft allt framme långt innan de kom. Men just nu känner jag inte det behovet eller lusten heller, känns lite orättvist mot detta barnet. Samtidigt kanske det blir bättre på måndag när jag har gjort ul och vet vad jag ska ställa mig in in på.
  • MeEmmA
    amalie79 skrev 2015-11-21 21:29:35 följande:
    Fast du, känn inte så. Barnet vet inte det, och bryr sig inte heller. Bara du och pappa finns där när det kommer. Det sitter bara i ditt huvud, och du har vi dessutom ett ganska litet barn hemma som du måste lägga krut på om jag minns rätt?
    Finnas där för barnet är klart att vi kommer att göra och det har du helt rätt i att det är det viktigaste. Tror att jag hade en lite down-dag igår. Min sex-åring hemma var på riktigt dåligt humör och sen när jag var och handlade med min ett-åring satte han sig helt på tvären. Skulle inte sitta i kundvagnen (försökte ställa sig upp hela tiden), inte stå i kundvagnen och inte gå och hålla handen. Så att bära runt på han, dra kundvagnen och lägga ner varorna i kombination med smärtan i ryggen, fick mig nästan att bryta ihop i affären och fundera över hur jag ens ska kunna ta hand om ett till litet barn. Var helt slutkörd igår kväll. Sanningen är att sådana dagar kommer att komma lite då o då, men nu när alla har vaknat på bra humör idag så känns det genast lite bättre! Ska nog efter ul bestämma mig för en dag som är min dag och gå igenom vad som behövs och kanske ta en shoppingtur tillsammans med någon och bocka av en lista (som jag inte har gjort än).
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2015-11-21 22:06:39 följande:
    Det är klart allt går att fixa senare. Jag "boade" nästan ingenting med mina tidigare barn. Med första barnet hade vi varken säng, vagn eller andra saker till bebis när vi kom hem. Det vi hade hemma var ett skötbord typ och blöjor och såklart en del kläder, Men det gick alldeles ypperligt allting
    Med lillebror så hade vi ju alla saker kvar sedan första pojken men gjorde inte i ordning så mkt innan lillebror kom iallafall. Så känn ingen press att du måste fixa och dona. Du behöver absolut inte känna att det är orättvist mot bebisen. Det viktigaste för bebisen är att mamma mår bra och finns där när den föds inte en massa materiella saker (pappa också såklart)
    Jag har ju många saker från min lilla pojk, måste egentligen bara börja gå igenom de snart och göra nån lista på vad som fattas.
    Ska försöka att inte känna mig orättvis, det materiella är som sagt inte det viktigaste. Men jag tror att det känns lite bättre om jag tar tag i det och gör mig lite mer förberedd, blir smått stressad när tiden bara går.
    Men å andra sidan är jag nästan klar med alla julklappar så jag kan ägna den tiden i december till att boa lite kanske :)
  • MeEmmA
    Seven Costanza skrev 2015-11-21 22:29:30 följande:
    Jag tycker inte att du ska känna dig dålig på något sätt för att du inte har lust än, det ÄR ju förhoppningsvis långt kvar! När har du BF? Jag vet inte riktigt var gränsen går för att det ska räknas som att "boa" men jag känner iaf inte att jag har gått in i någon särskild "boakänsla" och detta är ju mitt första barn... Ni har ju trots allt det mesta redan sedan första barnet väl? En spjälsäng är ju rätt snabbt fixad ändå, vi har heller ingen än.

Hoppas allt ser bra ut på måndag!
    Jag har bf den 15/1, så är inne i v 33 nu och förhoppningsvis är det lång tid kvar som du säger. Men å andra sidan är det mindre än två månader till bf och däremellan är det både lucia, jul och nyår med allt som kommer med det... Den tiden kommer bara att rusa iväg ännu snabbare :) känns typ som att jag nyss blev gravid och helt plötsligt har jag bara en stor mage, har inte riktigt hunnit med denna graviditeten. Därav att jag ligger efter och mitt dåliga samvete kanske.
  • MeEmmA
    Eleonor01 skrev 2015-11-22 05:21:35 följande:

Jag är vig som ett kassaskåp men SKA åks pulka idag :) säkert enda dagen vi har snö i Skåne så jag å mun 4åring ska verkligen passa på. Undrar om jag kommer upp från marken dock? ;) wihoooooo i Love it!!!

Haha, om mina barn visste att det fanns snö i Skåne idag så hade de velat åka dit på en gång. Gud vad de längtar efter snön nu! Var lite frost i fredags och minusgrader, då planerade de genast för snowboard och pulka för hela helgen, men än har det inte kommit nån snö...
    Men lycka till :)
  • MeEmmA

Har varit på ul idag och det gick jättebra! Moderkakan har flyttat sig en bit från öppningen, bebis huvud ligger nedåt, viktuppskattning på ca 2,2kg och bra mängd fostervatten. Fick dock en liten chock, eller rolig överraskning... Jag var helt säker på flicka, men nej, det visade sig att det fanns en pung :) roligt, eftersom att min minsta på ett också är pojk... Mindre kul för min dotter så vi har beslutat att inget säga om det förrän bebis kommer hem eftersom att hon gärna vill ha en lillasyster.

• MeEmmA
    WiMe06 skrev 2015-11-23 19:10:33 följande:
    Grattis till den lilla pojken och Gud vad skönt att allting såg bra ut
    Ska bli spännande att se hur mitt ser ut senare i veckan.
    Tack :) hoppas att det går bra för dig också!
    Var en sådan häftig känsla att göra ul idag, först var det läkaren som gick igenom allt och sedan gjorde en annan läkare allt en gång till för att lära sig hur det går till. Så att det blev väldigt mycket detaljer och förklaringar osv och 100% tryggt när två personer utfört samma undersökning och kommit fram till samma sak :)
    Tack till er andra också!
    Nu känner jag mig redo för att börja pyssla!
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2015-11-23 19:58:22 följande:
    Vad härligt att du känner dig så väl bemött och fått bra information. När jag gjorde rul så hade den bm en student med sig som skulle lära sig och man fick ju verkligen extra mkt information själv då fick ni några bilder på bebis också?
    Fick inga bilder denna gången, men det gör inget. Hade inte blivit några bra bilder ändå när bebisen är så stor nu, var ju bara en del man kunde se i taget :) men däremot fick jag ligga och titta på bebisen ca 45min.

Jag har varit så inställd på att få en liten Stella, har inte ett enda förslag på pojknamn :) och det blir jättekul att återanvända de fina kläderna min lilla pojk knappt hann att använda! Blir extra kul att lägga lite extra på min ett-åring nu när jag vet att saker kan bli använda en gång till. Jättepraktiskt och bra!
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2015-11-23 20:34:55 följande:
    Det är klart, en liten del av bebin tar upp hela skärmen hoppas lite på att dem kan säga
    kön till mig också. Bm på rul sa ju att det var en flicka så har ju ställt in mig på det så det hade varit roligt att kunna få det bekräftat. Jösses tänk om dem skulle säga att det inte är en flicka, skulle ju bli en jättechock.

Mysigt att få använda sonens kläder igen, det är ju så roligt när för man har ju ändå lite minnen till vissa plagg å sådär
    Om de jag sagt att det är en flicka så är det säkert det, till mig sa dom ju inget på Rul. Märkte att det inte var jättepopulärt att jag frågade nu, blev en lite ansträngd stund kändes det som. Förstår ju också att det inte var därför jag var där, men samtidigt sa jag "om du ser vad det är, kan du säga det då?". Frågade såklart i samma veva som jag visste att hon var nära könet :)
  • MeEmmA
    amalie79 skrev 2015-11-24 14:37:47 följande:
    Shit har inte ens tänkt på att packa grejer ännu, eller ens vad man ska ha med, jag har liksom andra saker att bearbeta just nu.
    Men förstår att du som fött för tidigt innan vill vara bättre förberedd än så!
    Ja säkert kan du åka hem tidigare än så om allt är väl, vet att mina bonusars mamma födde på morgonen och sen var hon hemma på eftermiddagen när barnen slutade skolan typ. Då var det ändå 8 år sedan hon födde sist så det var ju nästan som att börja om igen.
    Med min minsta pojk, föddes han kl 02.20 och jag åkte hem direkt samma morgon när läkaren hade tittat på honom. Så om allt ser bra ut får man åka hem efter läkarkontrollen har jag fattat som på de flesta sjukhusen.
    Men det tänker jag inte göra denna gången, tänker passa på att stanna så länge jag får för att vila ut och ta det lugnt med bebis. Blev inget vilande alls förra gången, kommer fortfarande ihåg hur illa jag mådde för att jag var så trött och inte kunde sova.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)